Gå til innhold

Er katter som røyter liter mer allergivennlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min samboer og jeg har gått lenge i tenkeboksen og endelig bestemt oss for å skaffe katt. Ingen av oss har noen allergier mot katter, men jeg har en far som er allergisk. Katten vi skal adoptere er fra dyrebeskyttelsen og kjempe snill 😊 det jeg lurer på og ikke klarte å finne noen svar på, er om katten nesten ikke røyter, vil den være mer allergivennlig enn de som røyter mye? Når vi koser på han sitter det så og si ingen hår igjen verken på klær eller hender, men han er nok mest sannsynlig en blandingskatt (altså ikke sibir) og som jeg har forstått så reagerer de fleste på et ezym som finnes i spyttet til katten.. så mest sannsynlig vil jo dette være en katt man kan reagere på.. men i og med at han ikke røyter, vil han da være mer allergivennlig eller har det ikke noe å si om de røyter mye eller lite? :) setter pris på om noen vet litt mer om dette :) vi har aldri hatt katt før så har vel lest igjennom alt som finnes av informasjon om katter på nettet og forhørt oss litt rundt med andre, men ikke fått noe svar på dette :) (vi bor for oss selv i en leilighet, tenker mer på besøk eller hvis vi skal hjem en tur og må ha med oss katten) Har også lest om en type krem eller middel man kan smøre på katten.. får kjøpt dette på dyrebutikk. Noen som har prøvd og sjekket om dette faktisk funker? Takk for svar 😊 

Anonymkode: 6bccd...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, den er ikke mer allergivennlig.
Allergiene er vanligvis mot spytt eller talg i huden. Dessuten, de aller fleste katter røyter, men mange røyter kun i perioder.
Jeg har en som dekorerer huset med svarte dotter året rundt, mens den andre kun røyter ved skifte til sommer/vinterpels.
Sistemann kunne ligge på fanget mitt i månedsvis uten å slippe ett hår omtrent, og nå er det hår absolutt over alt.

Men: om du er bekymret for besøk hjemme hos far, så vask klærne og tørk dem i rom katten ikke har tilgang til, skift til rene klær før dere drar, og vask hender.
Noen reagerer dersom andre har vært i nærheten av katter, andre reagerer kun ved direkte kontakt. Så dere må nesten se an hvor ille allergien til din far er. Har ikke hørt om noe stoff til å ha i pelsen, og det er uansett ingen garanti. Noen allergikere kan ta medisiner, andre tåler ikke dyr uansett... I stedet for å gni katten inn i masse rare stoffer så ville jeg bedt din far prøve allergimedisin om han skal på besøk til dere, å så får dere dra på besøk i rene klær, og finne annen kattepasser... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...