Gå til innhold

Hvis noen prøver å ringe meg når jeg er i utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil de nå i gjennom da? Jeg har norsk nummer, og hvis de som ringer meg ikke vet at jeg er i utlandet så vil de neppe huske + 47, hva skjer da om det prøver å ringe meg uten landkode? Vil det bli opptattsignal? Vil jeg få beskjed om at noen har prøvd å ringe meg? Jeg har telenor hvis det har noe å si...

Anonymkode: 29943...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har norsk nummer, og hvis de som ringer meg ikke vet at jeg er i utlandet så vil de neppe huske + 47

+47 er jo for Norge.

Hvis noen ringer deg ringer det hos deg selv om du er i utlandet.

Anonymkode: 21e6c...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

+47 er jo for Norge.

Hvis noen ringer deg ringer det hos deg selv om du er i utlandet.

Selv om de ikke taster noen landkode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg vil motta alle smser som blir sendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg vil motta alle smser som blir sendt?

Jada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kun den som er i utlandet som må huske landkoden

Anonymkode: ea605...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil de nå i gjennom da? Jeg har norsk nummer, og hvis de som ringer meg ikke vet at jeg er i utlandet så vil de neppe huske + 47, hva skjer da om det prøver å ringe meg uten landkode? Vil det bli opptattsignal? Vil jeg få beskjed om at noen har prøvd å ringe meg? Jeg har telenor hvis det har noe å si...

om noen fra Norge vil ringe deg, kan de bare ringe uten +47 (nesten sikker på dette).

Men om noen andre skal ringe deg, enten fra andre land, eller det landet du befinner deg du i, må har med +47 og nr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gjelder mobiltelefon, ja?

Husk at de som ringer betaler vanlig takst. Du må betale gebyr for samtalen når du befinner deg i utlandet

Anonymkode: 7c590...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder mobiltelefon, ja?

Husk at de som ringer betaler vanlig takst. Du må betale gebyr for samtalen når du befinner deg i utlandet

Anonymkode: 7c590...326

Er det ikke slik at denne praksisen ble ulovlig? At de ikke lenger kan ta betalt for at noen andre ringer? Mulig jeg er på ville veier nå, så lite god fisk og saltklyper osv., men mener jeg leste noe slik? Noen som kan oppklare? 

Anonymkode: 1759f...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at denne praksisen ble ulovlig? At de ikke lenger kan ta betalt for at noen andre ringer? Mulig jeg er på ville veier nå, så lite god fisk og saltklyper osv., men mener jeg leste noe slik? Noen som kan oppklare? 

Nei, det er fremdeles lovlig (i alle fall tar Telenor betalt på noen abonnementer) men prisen kommer an på abonnementet. 

Hvorfor skulle det egentlig være ulovlig? Det koster jo mer å ta imot samtaler i utlandet, og hvem skal betale det om ikke den som blir oppringt skal det? Den som ringer har jo ofte ingen forutsetning for å vite at du er i utlandet og at det koster mer enn vanlig å ringe deg. Og du er i din fulle rett til å la være å svare om du ikke vil betale ekstrakostnaden. Teleselskapet kan jo selvsagt bli pålagt å betale, men da blir jo bare alle priser lagt på tilsvarende. Det er da bedre å betale litt ekstra de få gangene du er i utlandet, og slippe å betale for utenlandssamtalene til alle andre? 

Anonymkode: 1fefb...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innenfor EU/EØS er maksprisen 2 kroner. Hvordan dette blir fordelt mellom ringer og mottaker er opp til operatørene. De fleste legger denne på mottaker når mottaker oppholder seg i utlandet.

Fra 1. juli trer nye EU-regler i kraft. Da er hele EU/EØS å regne som ett innenlands marked. Operatørene har forbud mot å ta ekstra betalt for samtaler innenfor EU/EØS. Da vil det bli likegyldig hvor i EU/EØS oppringer og mottaker befinner seg. 

En samtale mellom din mor i Norge og deg på ferie på Kypros blir da prismessig det samme som om dere begge skulle vært i samme rom hjemme i Norge.

Anonymkode: 1cf43...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel sms-praksisen som ble ulovlig. Det var jo ekstremt urimelig at du skulle betale for at andre sendte deg sms når du var i utlandet, for før måtte man det. Var jo gjerne noen "morokråker" som spammet vennene sine med sms når de var i utlandet bare for at mottaker skulle bli ruinert. Du kan velge å ta telefonen, sms-en kommer uansett.... Derfor er ikke ringe-reglene like snille

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...