AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Hei. Jeg er så frustrert om dagen, og hadde ønsket å prate eller vite om det er noen i samme situasjon som meg. Jeg er en 21 år, nyutdanna helsefagarbeider og tar videreutdanning nå. Etter jeg var lærling fikk jeg tilbudt en helgestilling i et sykevikariat + tilkalling. Jeg jobber kun tredjehver helgestilling, og er da tilkalling, men problemet er at dem har ikke behov for tilkalling, så jeg sitter hjemme hver eneste dag. Jeg tror jeg går på veggen snart. Jeg har søkt på mange stillinger, kommet på intervju, men viser seg at jeg er av den uheldige typen og får tilbudt alle de bitte små stillingene, mens de større stillingene jeg har søkt på får jeg alltid avslag på. Jeg er i en situasjon hvor jeg har samboer, og begynner å få lyst til å etablere oss, men dette er jo ikke mulig når jeg ikke har fast. Ikke får vi lån, jeg klarer nesten ikke å forsørge meg selv, og er noen ganger redd for å måtte flytte hjem på grunn av alt for dårlig og uforutsigbar lønn. Jeg har prøvd å søke om dagpenger uten hell, nav er jo ikke akkurat så enkelt å få støtte fra. Jeg griner og er helt fra meg, tydlig skjønt at jeg har valgt totalt feil yrkesretning og at jeg aldri burde tatt i mot råd om å utdanne meg til helsefagarbeider. (Du er jo 100% sikret jobb....bullshit) Det stemmer jo ikke i det hele tatt, det er alt for mange rundt beinet til at man kan være sikret jobb. Nå går jeg jo videreutdanning som jeg skal fortsette med, fordi jeg er såpass langt i prosessen, men tror jeg ikke ønsker å jobbe innen helsevesenet i det hele tatt når jeg ser hvor forjævlig det er å få jobb. Jeg har begynt å søke på vanlige butikkjobber, men det er jo jammen ikke lett å komme inn der heller uten erfaring. Har kun erfaring fra dagligvarebutikk, og det er jo ikke bra nok for de fleste. JEG KA BARE IKKE FÅ SAGT DET NOK, JEG ER SÅ DRITT LEI ARBEIDSMARKEDET, SPESIELT HELSEVESENET. BARE TULL OG TØYS. ANBEFALER INGEN Å GÅ DEN VEIEN, ISÅFALL ANBEFALES DET Å TA EN BACHELORGRAD, DA ER DU SIKKERT SIKRET JOBB VET DU. Flere i samme situasjon som forstår?? Anonymkode: 50a33...72f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Sånn går det når du ikke gidder å ta høyere utdanning. Anonymkode: 5bb9c...108 4
Kontormus Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Har du søkt i Hjemmetjenesten i din kommune? 1
Gjest gjest- silje Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Du må melde deg opp som ringevikar på flere avdelinger, evt hjemmetjenesten. Da kan du ha mulighet for å få fylle opp med vakter. Meld deg inn i fagforbundet, ta alle vakter du får tilbud om i ett år og så søker du om fast stilling via fagforbundet, da har de plikt til å ansette deg etter så mye som du har jobbet det siste året, og slik vil du klare å få en høyere stilling. Problemet med den måten å få fast stilling på, er at du ikke er garantert en avdeling eller en sone i hjemmetjenesten som du har vært på tidligere, du må nesten ta det du blir tilbudt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 Men hvis du studerer så får du vel studielån? Anonymkode: 23b82...31c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du studerer så får du vel studielån? Anonymkode: 23b82...31c Ja, jeg har studielån på ca. 3500,- i mnd inkl lønn fra helgestillingen, men dette er ikke spesielt mye å leve på. Får ikke høyere lån ved fagskoleutdanning, dessverre. Anonymkode: 50a33...72f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Helsefagarbeidere blir skviset ut. Desverre. De som slutter på sykehus blir erstattet med sykepleiere. På sykehjem får de små stillinger... det er absolutt ikke en jobb man er sikret jobb I! Anonymkode: d27df...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsefagarbeidere blir skviset ut. Desverre. De som slutter på sykehus blir erstattet med sykepleiere. På sykehjem får de små stillinger... det er absolutt ikke en jobb man er sikret jobb I! Anonymkode: d27df...0ef Ja dessverre. Jeg syns det er kjempe trist, da jeg hadde gledet meg til å komme ut i arbeidslivet etter endt utdanning, men viser seg jo hele tiden at dette ikke er mulig. Anonymkode: 50a33...72f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 Helsefagarbeidere er utrolig viktige og de trengs både i spesialisthelsetjenesten og i kommunene. Synd at dere blir skvisa ut. Har du et forbund du er med i, eventuelt at du melder deg inn i et? De skal kjempe for rettighetene dine og kan være til god hjelp dersom du er organisert. Mvh vernepleier Anonymkode: 666a1...6dc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Det er veldig synd at ikke helsefagarbeidere prioriteres fremfor ufaglærte både på sykehjem og i hjemmetjenesten. Har du forsøkt å kontakte øverste leder i helse og sosialtjeneten i kommunen og spørre om de ikke trenger fagfolk i eldreomsorgen? Veldig lett å la noen bli stilt til ansvar da, kanskje pushe på i systemet for at flere blir ansatt. Ellers har jeg ike andre tips enn å melde seg som ekstravakt flere steder, søke på alt du kommer over, og evt ringe rundt og høre om det er noe mulighet for jobb. For øvrig er ikke bachelorgrader innen helsefag garanti for jobb heller. De fleste nyutdannede sykepleiere gå flere år i små vikariater, radiografer får ikke jobb, ergoterapeuter har trangt arbeidsmarked og fysioterapeuter like så. Anonymkode: 2ef0e...34f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 http://www.hattfjelldal-kommune.no/80-fast-stilling-som-helsefagarbeider.5973788-351780.html Flytt til Hattfjelldal i Nordland;) Anonymkode: 59014...156
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 Veldig mange begynner det små med helgestilling og ekstravakter, også øker man etterhvert som det blir ledige stillinger. Når du har en fast stilling (selv om det bare er helg), kan du også følge med på å søke på stillinger som utlyses internt. Du burde også organisere deg og be om at tillitsvalgte informerer deg når det er noen ledige stillinger. Anonymkode: edd2e...3da
Nerine_ Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 De aller fleste som jobber i helsevesenet (iallefall de med vgs utdanning) har jobbet seg "oppover" fra små helgestillinger. Svært få går rett inn i store stillinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå