Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er vanlig å få rammedokumentene?

Anonymkode: ada9a...f08

Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg trodde de sendes ut, men det er mulig det ikke er slik. Noen skoler har hatt forsøk med informasjonsmøter for privatister ang. muntlig eksamen, men jeg vet ikke hvordan det er i år, og om det er noe som har vært prøvd ut ved din skole.

Råder deg til å kontakte privatistansvarlig ved skolen du skal ha eksamen for å spørre om du har fått all informasjonen du trenger. Be også om å få snakke med en norsklærer (møtes ansikt til ansikt).

Anonymkode: d4e1d...7c1

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg trodde de sendes ut, men det er mulig det ikke er slik. Noen skoler har hatt forsøk med informasjonsmøter for privatister ang. muntlig eksamen, men jeg vet ikke hvordan det er i år, og om det er noe som har vært prøvd ut ved din skole.

Råder deg til å kontakte privatistansvarlig ved skolen du skal ha eksamen for å spørre om du har fått all informasjonen du trenger. Be også om å få snakke med en norsklærer (møtes ansikt til ansikt).

Ok! Men har du hatt denne norsk eksamnen?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ringt skolen i dag?

Husk at det er påskeferie fra og med i dag til mandag 17 april. 

Anonymkode: ff157...e99

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ringt skolen i dag?

Husk at det er påskeferie fra og med i dag til mandag 17 april. 

Skal gjøre det nå!

Skal jeg bare spørre dem om hvor leselista er? Om jeg må levere inn den lissom?

Anonymkode: d82b7...3e8

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir prøvd i læreplanen i norsk for vg1, vg2 og vg3, med hovedvekt på vg2 og vg3 (sjelden vg1). Fokuser på kompetansemål under "Språk, litteratur og kultur". Læreplanen i norsk finner du hos Utdanningsdirektoratet. 

Vg2 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg2-–-studieforberedende-utdanningsprogram

Vg3 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3-–-studieforberedende-utdanningsprogram

Slik er det i Østfold.

30 minutter før eksaminasjonen får du et tema (temaet er veldig bredt, f.eks. "likestilling"(tenk bredt, både språk, språkhistorie, kjønn, nasjonal identitet, religion, samisk m.m kan falle inn under temaet) og ikke knyttet til kun et tema/kapittel i boka), og under temaet står kompetansemål som er aktuelle til temaet (kompetansemål både innenfor språk og litteratur).

Selve eksaminasjonen

Først skal du presentere fordypningsoppgaven/særemnet ditt i 5-10 min. Deretter stiller eksaminator spørsmål til særemnet ditt. Det forventes et vg3-nivå på fordypningsoppgaven, inkl. at du forstår og kan bruke fagbegreper.

Resten av tiden får du spørsmål til temaet du fikk 30 minutter før eksamen.

Sensor følger med, lytter og noterer, og kan også stille spørsmål. Om sensor stiller spørsmål eller ei sier ingenting om du har gjort det bra eller dårlig.

Deretter går du ut mens eksaminator og sensor disuterer karakter. Du går inn igjen og får vite karakteren.

Les rammedokumenter og vurderingsskjema på fylkets hjemmesider (Norsk M privatister) https://utdanning.ostfoldfk.no/ikbViewer/page/open/videregaaende-utdanning/artikkel?dim_id=11642&doc_id=77612

I forkant av eksamen skal du levere noe om fordypningsoppgaven samt leseliste. Leseliste er en oversikt over hvilke tekster/tekstutdraff du har lest og satt deg inn i, og skal dekke målene i læreplanen. Det er viktig at du kan sette tekstene inn i en kulturhistorisk sammenheng. Om du ikke har en leseliste (som dekker skikkelig), må eksaminator spørre om du kjenner til f.eks. Peer Gynt.

Ta gjerne kontakt med skolen der din eksamen skal være, og spør om du kan få snakke med en norsklærer som kan hjelpe deg litt. 

Om du ikke har startet ennå, har du ekstremt dårlig tid (vanlige elever bruker flere hundre timer på å gå gjennom pensumet), men ønsker deg uansett lykke til!

Hvor fant du det der?

Skrevet

Jeg fikk beskjed nå.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sofiegj skrev:

Ok! Men har du hatt denne norsk eksamnen?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du det der?

Jeg har jobbet med dette.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Jeg har starta å lese. 

Men det med leselista, hva i alle dager menes med det? Skjønner ikke. Jeg skal velge en tekst, også?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sofiegj skrev:

Jeg har starta å lese. 

Men det med leselista, hva i alle dager menes med det? Skjønner ikke. Jeg skal velge en tekst, også?

Leselist er tekstene du skal ha lest og ha kunnskap om.

Anonymkode: 119e2...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Leselisten (damn, autocorrect)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har starta å lese. 

En leseliste er en oversikt over dikt, noveller, romaner og andre tekster og tekstutdrag som du har lest og satt deg inn i. 

La oss f.eks. ta dette kompetansemålet fra vg2: 

• lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold

Leselisten bør dekke hele litteratushistorien. La oss si at du i tilknytning til barokken leser "Herre Gud ditt dyre navn og ære" av Petter Dass. Du kjenner innholdet, kan kommentere formen (oppbygging, rinmønster m.m.), kjenner til virkemidler og kan sette teksten inn i en kulturhistorisk sammenheng. Å sette en tekst inn i en kulturhistorisk sammenheng betyr enkelt sagt at du kan forklare hvorfor teksten hører til den aktuelle epoken (ev. om og hvorfor den bryter med epoken) og hvilken rolle teksten spilte i sin samtid og ev. for ettertiden (er f.eks. teksten aktuell i vår samtid?). Trekk lange linjer om mulig.

Du bør ha minst to-tre tekster fra hver litteraturhistoriske epoke, og tekstene skal dekke epokene. Ha både norsk og europeisk forfatter fra hver epoke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En leseliste er en oversikt over dikt, noveller, romaner og andre tekster og tekstutdrag som du har lest og satt deg inn i. 

La oss f.eks. ta dette kompetansemålet fra vg2: 

• lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold

Leselisten bør dekke hele litteratushistorien. La oss si at du i tilknytning til barokken leser "Herre Gud ditt dyre navn og ære" av Petter Dass. Du kjenner innholdet, kan kommentere formen (oppbygging, rinmønster m.m.), kjenner til virkemidler og kan sette teksten inn i en kulturhistorisk sammenheng. Å sette en tekst inn i en kulturhistorisk sammenheng betyr enkelt sagt at du kan forklare hvorfor teksten hører til den aktuelle epoken (ev. om og hvorfor den bryter med epoken) og hvilken rolle teksten spilte i sin samtid og ev. for ettertiden (er f.eks. teksten aktuell i vår samtid?). Trekk lange linjer om mulig.

Du bør ha minst to-tre tekster fra hver litteraturhistoriske epoke, og tekstene skal dekke epokene. Ha både norsk og europeisk forfatter fra hver epoke.

Ok tusen takk ;)

Men, skal sensor spørre meg spørsmål om den leselista? Fordi jeg regner med at fordypningsoppgaven er noe helt annet? Se under.

Eksamensdagen: Del 1: Presentasjon av fordypningsemne (inntil 10 min) Kandidaten har mulighet til å bruke digitale presentasjonsformer og ulike muntlige sjangrer i presentasjonen der dette er naturlig. Presentasjonen skal ikke leses opp fra et ferdigskrevet manus, men framføres muntlig med utgangpunkt i en disposisjon eller en momentliste. Det stilles også krav til at kandidaten henviser til kilder som er brukt i forbindelse med presentasjonen.

Del 2a): Oppfølgingssamtale (ca. 5 min) Sensorene stiller oppfølgingsspørsmål til presentasjonen.

Del 2b): Fagsamtale med utgangspunkt i tema (ca. 15 min) Her må kandidaten være forberedt på å måtte redegjøre for både språklige og litterære emner innenfor trukket tema. Dersom kandidaten ikke får vist bredde i sin kompetanse i faget innenfor gitt tema, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen

Står ingen om leselisten på noen av punktene. At jeg skal snakke om den lissom.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok!! ;) Og sensor skal stille spørsmål om den leslista da? Fordi utifra hvordan eksamne er bygd, så ser det ut som det er viktigst å gjøre den fordypningsoppgava, som vel er noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sofiegj skrev:

Ok!! ;) Og sensor skal stille spørsmål om den leslista da? Fordi utifra hvordan eksamne er bygd, så ser det ut som det er viktigst å gjøre den fordypningsoppgava, som vel er noe helt annet. 

Beklager, men hallo i luken! 

Når har du eksamen? Du må jo nesten jobbe dag og natt hvis du skal lese deg gjennom +pugge leselisten og skrive særemne!                For å ikke glemme sjangerlære.. 

Anonymkode: 00fad...8f1

Annonse
Skrevet

Beklager, men hallo i luken! 

Når har du eksamen? Du må jo nesten jobbe dag og natt hvis du skal lese deg gjennom +pugge leselisten og skrive særemne!                For å ikke glemme sjangerlære.. 

Anonymkode: 00fad...8f1

Om 2 mnd. Men har lest nesten hele boka, sliter bare med særemne/fordypningsoppgava.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Sofiegj skrev:

Begge deler av eksamen er viktig. 

Når du f.eks snakker om likestilling (om det er temaet ditt), bør du vise til og snakke om ulike tekster der det kommer fram. Ulike tekster fra ulike epoker kan representere og belyse forskjellige sider av temaet.

Du kan få spørsmål om tekstene  på leselista di. Dersom leselista er fraværende eller mangelfull, må eksaminator og sensor stille spørsmål til sentrale tekster selv om du ikke har oppgitt om du har lest tekstene. Det er mindre bra med tanke på å få vist kompetanse og oppnå en god karakter.

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler av eksamen er viktig. 

Når du f.eks snakker om likestilling (om det er temaet ditt), bør du vise til og snakke om ulike tekster der det kommer fram. Ulike tekster fra ulike epoker kan representere og belyse forskjellige sider av temaet.

Du kan få spørsmål om tekstene  på leselista di. Dersom leselista er fraværende eller mangelfull, må eksaminator og sensor stille spørsmål til sentrale tekster selv om du ikke har oppgitt om du har lest tekstene. Det er mindre bra med tanke på å få vist kompetanse og oppnå en god karakter.

Så når jeg blir å snakke om den fordypningsoppgaven min, så vil sensor dra inn den leselista mi, eller hender det at de ikke spør noe om den?

Fordypningsoppgaven og særemne henger sammen på en måte?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle delene er like viktige. Får du dårlig tilbakemelding på en oppgave og i tillegg er så dum å kun fullføre en oppgave så stryker du. Dette er ikke en lett eksamen, som det virker som du tror, og kanskje du innså det i fjor når du utsatte eksamen. 

Fordypningsoppgaven skal også være en tekst fra leselisten, og siste delen får du et tema med spørsmål om å knytte det opp til ulike tekster i perioden, sjangere, virkemidler osv. Husk at du skal gjennom 3 FAGBØKER også, ikke bare siste året. 

Skrevet

Når man går tredje året på VGS, så skal man jobbe med et særemne. Hva dette særemnet kan være varierer fra fylke til fylke, men det vanligste er vel å velge en bok/bokserie og lage en fagrelevant problemstilling til den/de. Som et tilfeldig eksempel kan man velge The Hunger Games og ta for seg problemstillingen, "Hvordan er litterære virkemidler brukt for å skape paralleller mellom bøkenes verden og vår verden?"

Det er det siste læreplanmålet under språk, litteratur og kultur som tar for seg dette med særemne: "Eleven skal gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov."

Når jeg gikk på VGS brukte vi tre måneder på særemnet, januar-april, så hvis du ikke har begynt på det ennå har du dårlig tid. I tillegg var siste frist til å sende inn leselisten 1. mars, så jeg vet ikke om du i det hele tatt får sendt inn noe nå:sukk:I så fall vil du bli spurt om noe helt tilfeldig som er valgt av fylkeskommunen (det var i alle fall det de gjorde med meg når jeg hadde privatisteksamen i VG3 engelsk i fjor uten å ha vært klar over at jeg skulle ha forberedt et særemne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...