AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #21 Skrevet 6. april 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, Hordaland Fylkeskommune virker å ha gått bort fra å sende brev. Tror jeg kanskje fikk sms, om at de muntlige eksamensdatoene var kommet ut på privatistweb, for en god stund siden. Info om hva jeg trengte til eksamen (leseliste+særemne) fikk jeg ved å lese på HFK sine nettsider, men de var myyye bedre utformet enn Østfold sine ser ut til å være. Men det som iallefall er felles for norsk muntlig eksamen VG3, er at læreplanmålene går over alle årene på vgs, dvs pensum for vg1-vg3. Slik jeg har forstått det er det relativt likt pensum for både påbygg og studiespesialiserende. Anonymkode: ffef3...5cb Hvilket årstrinn legger du mest vekt på? VG3 boka? Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #22 Skrevet 6. april 2017 Men hvis du fikk brev til høsten så må du jo koble sammen at du skal ha brev til våren også? Hvorfor har du kastet brevet når du vet du skulle utsette eksamen? Og hvorfor starter du så sent med å lese nå? Pensumet er alle tre åre e på vgs Anonymkode: ff157...e99 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #23 Skrevet 6. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket årstrinn legger du mest vekt på? VG3 boka? Anonymkode: ada9a...f08 Jeg kommer til å legge vekt på det som er relevant til læreplanmålene, har ikke orientert meg om hvilken bok som innehar hva enda. Anonymkode: ffef3...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #24 Skrevet 6. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du fikk brev til høsten så må du jo koble sammen at du skal ha brev til våren også? Hvorfor har du kastet brevet når du vet du skulle utsette eksamen? Og hvorfor starter du så sent med å lese nå? Pensumet er alle tre åre e på vgs Anonymkode: ff157...e99 Man får ikke nødvendigvis brev nå til våren selv om man fikk til høsten, da mange offentlige instanser er i en overgangsfase mellom papir og digital. Anonymkode: ffef3...5cb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #25 Skrevet 6. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du fikk brev til høsten så må du jo koble sammen at du skal ha brev til våren også? Hvorfor har du kastet brevet når du vet du skulle utsette eksamen? Og hvorfor starter du så sent med å lese nå? Pensumet er alle tre åre e på vgs Anonymkode: ff157...e99 Nei, fikk brev i høsten men da utsatte jeg det. Fikk nytt brev nå, uten noe leseliste. Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #26 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke nødvendigvis brev nå til våren selv om man fikk til høsten, da mange offentlige instanser er i en overgangsfase mellom papir og digital. Anonymkode: ffef3...5cb Brev, epost eller due spiller ingen rolle, poenget var at hun fikk informasjon. TS burde etterlyse det hos noen andre enn på KG. Anonymkode: ff157...e99
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #27 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Brev, epost eller due spiller ingen rolle, poenget var at hun fikk informasjon. TS burde etterlyse det hos noen andre enn på KG. Anonymkode: ff157...e99 Hva mener du nå? Hva slags info? Eneste infoen jeg har fått er eksamenstid og dato. Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #28 Skrevet 6. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer til å legge vekt på det som er relevant til læreplanmålene, har ikke orientert meg om hvilken bok som innehar hva enda. Anonymkode: ffef3...5cb Hvor finner du læremålene? Jeg finner bare dette: https://www.udir.no/kl06/NOR1213 Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #29 Skrevet 6. april 2017 Du blir prøvd i læreplanen i norsk for vg1, vg2 og vg3, med hovedvekt på vg2 og vg3 (sjelden vg1). Fokuser på kompetansemål under "Språk, litteratur og kultur". Læreplanen i norsk finner du hos Utdanningsdirektoratet. Vg2 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg2-–-studieforberedende-utdanningsprogram Vg3 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3-–-studieforberedende-utdanningsprogram Slik er det i Østfold. 30 minutter før eksaminasjonen får du et tema (temaet er veldig bredt, f.eks. "likestilling"(tenk bredt, både språk, språkhistorie, kjønn, nasjonal identitet, religion, samisk m.m kan falle inn under temaet) og ikke knyttet til kun et tema/kapittel i boka), og under temaet står kompetansemål som er aktuelle til temaet (kompetansemål både innenfor språk og litteratur). Selve eksaminasjonen Først skal du presentere fordypningsoppgaven/særemnet ditt i 5-10 min. Deretter stiller eksaminator spørsmål til særemnet ditt. Det forventes et vg3-nivå på fordypningsoppgaven, inkl. at du forstår og kan bruke fagbegreper. Resten av tiden får du spørsmål til temaet du fikk 30 minutter før eksamen. Sensor følger med, lytter og noterer, og kan også stille spørsmål. Om sensor stiller spørsmål eller ei sier ingenting om du har gjort det bra eller dårlig. Deretter går du ut mens eksaminator og sensor disuterer karakter. Du går inn igjen og får vite karakteren. Les rammedokumenter og vurderingsskjema på fylkets hjemmesider (Norsk M privatister) https://utdanning.ostfoldfk.no/ikbViewer/page/open/videregaaende-utdanning/artikkel?dim_id=11642&doc_id=77612 I forkant av eksamen skal du levere noe om fordypningsoppgaven samt leseliste. Leseliste er en oversikt over hvilke tekster/tekstutdraff du har lest og satt deg inn i, og skal dekke målene i læreplanen. Det er viktig at du kan sette tekstene inn i en kulturhistorisk sammenheng. Om du ikke har en leseliste (som dekker skikkelig), må eksaminator spørre om du kjenner til f.eks. Peer Gynt. Ta gjerne kontakt med skolen der din eksamen skal være, og spør om du kan få snakke med en norsklærer som kan hjelpe deg litt. Om du ikke har startet ennå, har du ekstremt dårlig tid (vanlige elever bruker flere hundre timer på å gå gjennom pensumet), men ønsker deg uansett lykke til! Anonymkode: d4e1d...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #30 Skrevet 6. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir prøvd i læreplanen i norsk for vg1, vg2 og vg3, med hovedvekt på vg2 og vg3 (sjelden vg1). Fokuser på kompetansemål under "Språk, litteratur og kultur". Læreplanen i norsk finner du hos Utdanningsdirektoratet. Vg2 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg2-–-studieforberedende-utdanningsprogram Vg3 https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3-–-studieforberedende-utdanningsprogram Slik er det i Østfold. 30 minutter før eksaminasjonen får du et tema (temaet er veldig bredt, f.eks. "likestilling"(tenk bredt, både språk, språkhistorie, kjønn, nasjonal identitet, religion, samisk m.m kan falle inn under temaet) og ikke knyttet til kun et tema/kapittel i boka), og under temaet står kompetansemål som er aktuelle til temaet (kompetansemål både innenfor språk og litteratur). Selve eksaminasjonen Først skal du presentere fordypningsoppgaven/særemnet ditt i 5-10 min. Deretter stiller eksaminator spørsmål til særemnet ditt. Det forventes et vg3-nivå på fordypningsoppgaven, inkl. at du forstår og kan bruke fagbegreper. Resten av tiden får du spørsmål til temaet du fikk 30 minutter før eksamen. Sensor følger med, lytter og noterer, og kan også stille spørsmål. Om sensor stiller spørsmål eller ei sier ingenting om du har gjort det bra eller dårlig. Deretter går du ut mens eksaminator og sensor disuterer karakter. Du går inn igjen og får vite karakteren. Les rammedokumenter og vurderingsskjema på fylkets hjemmesider (Norsk M privatister) https://utdanning.ostfoldfk.no/ikbViewer/page/open/videregaaende-utdanning/artikkel?dim_id=11642&doc_id=77612 I forkant av eksamen skal du levere noe om fordypningsoppgaven samt leseliste. Leseliste er en oversikt over hvilke tekster/tekstutdraff du har lest og satt deg inn i, og skal dekke målene i læreplanen. Det er viktig at du kan sette tekstene inn i en kulturhistorisk sammenheng. Om du ikke har en leseliste (som dekker skikkelig), må eksaminator spørre om du kjenner til f.eks. Peer Gynt. Ta gjerne kontakt med skolen der din eksamen skal være, og spør om du kan få snakke med en norsklærer som kan hjelpe deg litt. Om du ikke har startet ennå, har du ekstremt dårlig tid (vanlige elever bruker flere hundre timer på å gå gjennom pensumet), men ønsker deg uansett lykke til! Anonymkode: d4e1d...7c1 Takk!! Men denne skjønte jeg ikke. At jeg skal ha en fordypningsoppgaven/særemnet ditt i 5-10 min?? Står absolutt ingenting om det på det brevet jeg fikk. Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #31 Skrevet 6. april 2017 Her jeg bor er det vanlig med en tredelt eksamen. Et døgn før eksamen får du en oppgave du skal skrive og presentere (med powerpoint og slikt). Denne oppgaven er typisk to tekster, der du feks. skal tolke og sammenlikne én norrøn tekst og én tekst fra f.eks romantikken. Du får et tema du skal forholde deg til i oppgaven og når du jobber med begge tekstene. Dette skal vare i ti minutter. Andre del er spørsmål til foredraget ditt, og tredje del er gjerne enten 18- eller 1900-tallets språkhistorie, eller f.eks dialekter. Anonymkode: 31f2e...165
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #32 Skrevet 6. april 2017 På det første arket om rammer til muntlig eksamen står det at kandidaten skal presentere fordypningsemnet (det samme som fordypningsoppgaven/særemnet) aom del 1 av eksamen inntil 10 min. Se lenken i mitt forrige innlegg eller kontakt skolen om du ikke har fått rammedokumentene. Anonymkode: d4e1d...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #33 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk!! Men denne skjønte jeg ikke. At jeg skal ha en fordypningsoppgaven/særemnet ditt i 5-10 min?? Står absolutt ingenting om det på det brevet jeg fikk. Anonymkode: ada9a...f08 Men hva står det på brevet da? Det er helt normalt med en fordypningsoppgave på norsk eksamen da det er en stor del av tredje års pensum. Anonymkode: ff157...e99
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #34 Skrevet 6. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva står det på brevet da? Det er helt normalt med en fordypningsoppgave på norsk eksamen da det er en stor del av tredje års pensum. Anonymkode: ff157...e99 Det står bare om når jeg skal ha eksamen, tid og dato. Ikke noe annet? Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #35 Skrevet 6. april 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: På det første arket om rammer til muntlig eksamen står det at kandidaten skal presentere fordypningsemnet (det samme som fordypningsoppgaven/særemnet) aom del 1 av eksamen inntil 10 min. Se lenken i mitt forrige innlegg eller kontakt skolen om du ikke har fått rammedokumentene. Anonymkode: d4e1d...7c1 Så det er vanlig å få rammedokumentene? Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #36 Skrevet 6. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er vanlig å få rammedokumentene? Anonymkode: ada9a...f08 Det er ditt eget ansvar å skaffe informasjon. Kan jeg få anbefale at du tar fag gjennom sonans til høsten? Da har du noen som serverer informasjonen på sølvfat. Anonymkode: ff157...e99 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #37 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ditt eget ansvar å skaffe informasjon. Kan jeg få anbefale at du tar fag gjennom sonans til høsten? Da har du noen som serverer informasjonen på sølvfat. Anonymkode: ff157...e99 Nei. Det er skolen som skal sende brev til meg, der det står om at jeg må sende inn leselister og hvordan norsk muntlig eksamenen vil foregå. Blant annet at jeg må forberede en fordypningsoppgave(?) Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #38 Skrevet 6. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er skolen som skal sende brev til meg, der det står om at jeg må sende inn leselister og hvordan norsk muntlig eksamenen vil foregå. Blant annet at jeg må forberede en fordypningsoppgave(?) Anonymkode: ada9a...f08 Nei. Du skal ta kontakt og de skal være behjelpelige. Nå er det fredag i morgen og kontorene er åpne. Du får ringe i morgen hvis du tar dette seriøst. Anonymkode: ff157...e99 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #39 Skrevet 6. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du skal ta kontakt og de skal være behjelpelige. Nå er det fredag i morgen og kontorene er åpne. Du får ringe i morgen hvis du tar dette seriøst. Anonymkode: ff157...e99 Og spørre om hva? Anonymkode: ada9a...f08
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #40 Skrevet 6. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og spørre om hva? Anonymkode: ada9a...f08 Leselista vel Anonymkode: ff157...e99 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå