AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Det har seg slik at jeg har utdannelse innen ett spesielt fagfelt som da gir jobb i kun det jeg er utdannet som. Jeg har jobbet i yrket i 10 år og alt har vært fint frem til jeg begynte å få fysiske plager og kan ikke fortsette i yrket. Nå har jeg vært arbeidsledig i 4 mnd og begynner å bli gal av å være hjemme. Jeg har søkt på mange jobber og får meg ikke noe jobb. Fordi jeg værken har utdannelse eller erfaring innen noe annet. På alle stillingsannonser krever dem enten erfaring eller utdannelse innenfor det du søker jobb for. Jeg bestemte meg derfor for å melde meg inn på ett kontormedarbeider kurs gjennom nav og møtte opp på informasjonsmøte. Der hadde de samtale med hver enkelt før opptak. Hun jeg hadde samtale med sier at de som har jobbet med data og har erfaring med type kontorjobb (det har ikke jeg) har førsteprioritet for å komme inn på kurser. Jeg har nå fått brev i posten og det sår at jeg ikke har fått plass på kurset. Hvordan er dette mulig? Hvordan er det mulig at NAV ikke gir deg muligheten til å få satt en fot innafor en annen retning? Er det ikke nok med at det ute i arbeidsmarkedet blir satt krav til erfaring og utdannelse men nå skal nav også kreve dette av deg for å gi deg ett kurs? Man blir vel ikke født med erfaring og ett sted må man starte og når ingen gir deg en mulighet, hvordan skal dette gå? Er veldig oppgitt!! Anonymkode: 675cc...b05
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Hva om du avtaler med NAV at du kan ha praksis på en arbeidsplass, og at du selv finner praksisplass ved å spørre abeidsgivere? Anonymkode: 1e16e...9b9 1
Torelli Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Kan du ikke ta kurs eller utdanning uten å gå gjennom nav. Man trenger ikke NAV til å få seg en utdanning eller noe kompetanse.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Det er mange som ønsker plass på kurs, og så må de prioritere. Det er da i grunnen helt naturlig, og dessuten velger jo nav de med erfaring til dette kurset, som igjen gir større mulighet for jobb. Men hva med å ta ansvar for egen omskolering fremfor å skylde på nav? Du skriver ikke hva du er utdannet som, men søknadsfristen til høyere utdanning er 15.april, kan du søke på noe der som er relevant for det du allerede har erfaring fra og som øker sjansen for jobb? Evt bytte fagfelt helt? Det finnes også masse kurs man ta på private høyskoler, f.eks BI som kan øke muligheten for jobb gjennom endret kompetanse. Anonymkode: ee575...c1a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 De hadde vel ikke plass til alle. De andre menneskene som kom inn er sannsynligvis i samme situasjon som deg, så ser ikke at du kan være sur der. Anonymkode: 406c8...fce
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: De hadde vel ikke plass til alle. De andre menneskene som kom inn er sannsynligvis i samme situasjon som deg, så ser ikke at du kan være sur der. Anonymkode: 406c8...fce Ja jeg forstår at alle de andre som var der, var der for å få plass på kurset. Men er det ikke lettere å få seg jobb for en som har erfaring innen kontorarbeid og har jobbet med det tidligere enn noen som ikke har det? TS Anonymkode: 675cc...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå