AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Hei! Pus kom hjem i går og haltet på forpoten, hun unngikk å legge trykk på den. Vi sjekket poten og så at den ene kloa var knekt et stykke inn og den ser litt delt/flisete ut. Ikke noe blod. Pratet med veterinær og vi skulle se det an, men rense ved kloa og ha på krage på pus hvis hun slikket mye på den vonde poten. Hun slikket mye, så kragen er på. Men hvor lenge skal vi avvente når pus har så vondt at hun ikke kan gå på poten? Kan vi gi henne Metacam som vi har liggende? Er første gang pus har knekt klo så vi har igrunn lite erfaring. Vil den gro ut igjen som normalt? Anonymkode: 0da25...920
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Du skal ikke gi noen form for medisiner uten å snakke me dyrlege først. En knekt klo er øm, men hvis det er åpent sår der vil det kunne sette seg betennelse, å da må man til dyrlegen å få renset det skikkelig. Med mindre katten endrer adferd (ikke vil spise, bare ligger å sover) så kan det være tegn på infeksjon. Anonymkode: aa54f...be5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke gi noen form for medisiner uten å snakke me dyrlege først. En knekt klo er øm, men hvis det er åpent sår der vil det kunne sette seg betennelse, å da må man til dyrlegen å få renset det skikkelig. Med mindre katten endrer adferd (ikke vil spise, bare ligger å sover) så kan det være tegn på infeksjon. Anonymkode: aa54f...be5 Ok! Da får jeg høre med veterinæren om å gi Metacam. Ellers ser det rent og pent ut ved den ødelagte kloa, men pus ligger stort sett bare og sover, det har hun gjort siden i går kveld. Bruker man å kunne se selv om det er infeksjon? Hvordan ser det ut i såfall ved en knekt klo? Lukt? Anonymkode: 0da25...920
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok! Da får jeg høre med veterinæren om å gi Metacam. Ellers ser det rent og pent ut ved den ødelagte kloa, men pus ligger stort sett bare og sover, det har hun gjort siden i går kveld. Bruker man å kunne se selv om det er infeksjon? Hvordan ser det ut i såfall ved en knekt klo? Lukt? Anonymkode: 0da25...920 Hvis det er infeksjon og det er åpent sår vil du gjerne se at det kommer puss fra såret, i tilleg til at det vil lukte vondt. Men samme kan det være hvis det blir en byll som ikke sprekker, det er værre siden såret da ikke får renset seg. Prøv forsiktig å se på området rundt kloen, det er nok veldig ømt så vær ytterst forsiktig. Er det hovent og tydelig smertefullt ville jeg ikke nølt med å ta pus til dyrlege. God bedring til pus 💜 Anonymkode: aa54f...be5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 Det ser uforskammet fint ut ved kloen, men det er lite igjen av den og det lille som er, er iallfall splittet i to. Poten er ikke hoven eller varm. Men vondt har hun! Får ikke lov til å stryke pus forsiktig over ryggen når hun er oppe og går engang. 😕 Tror jeg skal høre med en annen veterinær og se om det kommer noen andre anbefalinger enn bare å avvente. Har du noe erfaring med om ødelagte klør vil gro ut igjen og bli som før? Anonymkode: 0da25...920
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det ser uforskammet fint ut ved kloen, men det er lite igjen av den og det lille som er, er iallfall splittet i to. Poten er ikke hoven eller varm. Men vondt har hun! Får ikke lov til å stryke pus forsiktig over ryggen når hun er oppe og går engang. 😕 Tror jeg skal høre med en annen veterinær og se om det kommer noen andre anbefalinger enn bare å avvente. Har du noe erfaring med om ødelagte klør vil gro ut igjen og bli som før? Anonymkode: 0da25...920 Noen klør kan vokse ut igjen og bli som før, men i noen tilfeller må kloen enten fikses på (trimmes) for at den skal vokse rett eller fjernes. Det å fjerne en klo er ikke noe man helst vil gjøre da det kan være veldig vondt for pus, men med gode smertestillende pleier det ikke å gi store problemer annet en at man må passe på så det så klart ikke kommer noe rusk i såret før det er helt grodd. Holder med deg på å snakke med en annen dyrlege Anonymkode: aa54f...be5
Minya Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Hør med veterinæren om dere kan bruke Metacam'en siden dere har den liggende. Splittet klo-rot er ikke noe godt, og det er veldig godt å få dempet den vondten. Hvis mesteparten av spjæringene har blitt vasket bort eller bitt av, og det bare er stumpen igjen, er det lett å holde øye med og da vokser den også pent tilbake. Gamlepus gjorde det samme med en bakpoteklo for noen år siden. Blodet spruta i ti sekunder og matmor ble lettere hysterisk, men da vi endelig fikk lov å se på, så viste det seg at det så mye verre ut enn det egentlig var. Kloa knakk tvert av, nerva var blottlagt, så jeg hadde på plasterlim slik at den skulle dekkes over. Så vokste kloa helt pent ut av seg selv etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen klør kan vokse ut igjen og bli som før, men i noen tilfeller må kloen enten fikses på (trimmes) for at den skal vokse rett eller fjernes. Det å fjerne en klo er ikke noe man helst vil gjøre da det kan være veldig vondt for pus, men med gode smertestillende pleier det ikke å gi store problemer annet en at man må passe på så det så klart ikke kommer noe rusk i såret før det er helt grodd. Holder med deg på å snakke med en annen dyrlege Anonymkode: aa54f...be5 Snakket med en annen dyrlege tidligere i dag og vi skulle bare avvente, men måtte gjerne gi Metacam siden pus har vondt! Pus virket dessuten dehydrert og var ordentlig uttafor, men kjøpte en sprøyte og fikk i pusen vann. Hun kviknet litt til heldigvis etter smertestillende og vann så får vi satse på at hun blir bedre snart håper vi slipper at hun må fjerne kloa, det hørtes iallfall vondt ut!! Anonymkode: 0da25...920
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 3 timer siden, Minya skrev: Hør med veterinæren om dere kan bruke Metacam'en siden dere har den liggende. Splittet klo-rot er ikke noe godt, og det er veldig godt å få dempet den vondten. Hvis mesteparten av spjæringene har blitt vasket bort eller bitt av, og det bare er stumpen igjen, er det lett å holde øye med og da vokser den også pent tilbake. Gamlepus gjorde det samme med en bakpoteklo for noen år siden. Blodet spruta i ti sekunder og matmor ble lettere hysterisk, men da vi endelig fikk lov å se på, så viste det seg at det så mye verre ut enn det egentlig var. Kloa knakk tvert av, nerva var blottlagt, så jeg hadde på plasterlim slik at den skulle dekkes over. Så vokste kloa helt pent ut av seg selv etter hvert. Takk for innspill! Pus har fått Metacam etter at vi snakket med veterinæren om det, så får vi bare se hvordan det går de neste dagene. Kloa er nok splittet til roten, forstår godt at det er vondt for pus men får satse på at masse kos og stell gjør susen Anonymkode: 0da25...920
Gjest Solstråletårer Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 Min pus er en virkelig diva når han får vondt. Blir virkelig mann. Grinete og sur. Vil bare sove og glem kosen gitt. Men så fort han fikk litt smertestillende( for katter gitt av dyrlegen ) så var alt bare lykke igjen. Han bare bare hater å det vondt og det skjønner jeg jo.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 31 minutter siden, Solstråletårer skrev: Min pus er en virkelig diva når han får vondt. Blir virkelig mann. Grinete og sur. Vil bare sove og glem kosen gitt. Men så fort han fikk litt smertestillende( for katter gitt av dyrlegen ) så var alt bare lykke igjen. Han bare bare hater å det vondt og det skjønner jeg jo. Mulig pusen min får (forsterkede) divanykker og, hun har en del rare ting for seg til tider ellers, som og måtte følges til katteluka! Merker at de gangene hun har hatt krage så tror hun at hun får lov til absolutt alt, typ gå på bord, kloring på møbler osv 😝 Synes nok litt synd på seg selv ja! Anonymkode: 0da25...920
Gjest kira87 Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 håper det går seg til uten at dere må operere. Katten vår måtte fjerne kloen og klokapselen på det ene bakbenet. Det var forferdelig med bytte av bandasje og stell av sår. Tror hun hatet oss den perioden der. 😾
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 På 1.4.2017 den 15.36, kira87 skrev: håper det går seg til uten at dere må operere. Katten vår måtte fjerne kloen og klokapselen på det ene bakbenet. Det var forferdelig med bytte av bandasje og stell av sår. Tror hun hatet oss den perioden der. 😾 Huff, stakkars pus! Det hørtes ikke godt ut. Pusen vår er i god form nå, men hun halter enda, så vi holder henne inne. Har du (eller noen andre) erfaring med hvor lenge katter bruker å ha vondt pga knekt klo? Er sikkert ikke noe fasitsvar her da 😋 Regner med pus bør være inne så lenge hun har så vondt at hun ikke kan gå normalt? Anonymkode: 0da25...920
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå