Gå til innhold

Trener, men går ikke ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Etter mye snopespising hver dag, og noen kilo tyngre, bestemte jeg meg for å begynne på trening igjen. For 4 uker siden starta jeg å trene styrke 2-3 ganger i uken + sykle til jobb. Spiser snop kun i helgene, og relativt sunt ellers. (Knekkebrød, brød, skyr, frukt, og gode middager som pizza osv.) Prøver å få i meg like mye av fett, karbohydrater og proteiner.

MEN!! vekta beveger seg ikke. I dag var jeg til og med noen gram tyngre. Jeg vet at muskler veier mer enn fett, men omstiller det seg så fort??

Leter etter en perfekt forklaring her, siden jeg er mye mer aktiv og spiser bedre enn jeg har gjort på lenge :-D

(er 164 høy og veier nå 61,7 kg) 

Anonymkode: 3ec46...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved en omlegging slik du har gjort, kan kroppen binde temmelig mye vann i begynnelsen.  Det kan hende det er det som skjer deg nå.  Gi det noen uker til, så får du se hva som skjer. :)

Anonymkode: 99b08...b1c

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved en omlegging slik du har gjort, kan kroppen binde temmelig mye vann i begynnelsen.  Det kan hende det er det som skjer deg nå.  Gi det noen uker til, så får du se hva som skjer. :)

Anonymkode: 99b08...b1c

Får håpe det! :-) viktigste er jo at jeg føler meg bedre og lettere, men jeg har alltid vært så nøye på vekta.

-TS

Endret av Tinibikini
Skrevet

Ville foreslått å måle omkret av midje, hofter, lår, biceps etc etc i stedet for å gå på vekta når du trener styrke.... Hadde du gjort det før du i det hele tatt startet så hadde du nok oppdaget at ting kanskje har forandret seg. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, PandA# skrev:

Ville foreslått å måle omkret av midje, hofter, lår, biceps etc etc i stedet for å gå på vekta når du trener styrke.... Hadde du gjort det før du i det hele tatt startet så hadde du nok oppdaget at ting kanskje har forandret seg. :) 

Ja, det er sant.

- TS

Endret av Tinibikini
AnonymBruker
Skrevet

hvor ofte veier du deg? Vei deg på morgenen til samme tid fks hver fredag. Dersom du ikke har gått ned på 4 uker gjør du noe feil. hvor mange kcal spiser du ca? Dersom du går med litt underskudd i ukedagene og koser deg fra fredag til søndag med snop er nok det grunnen. Det handler på kcal inn - kcal ut over en lengre periode om du skal ned i vekt.

Anonymkode: 472b3...904

Skrevet

Følger du med på matinntaket slik at du ligger i kaloriunderskudd?
Hvis du samtidig ligger i kaloriunderskudd, så er det nok vann du har i kroppen. Jeg opplevde akkurat det samme, og ble så demotivert at jeg gav opp. Jeg gikk OPP i vekt. :P

Fra Fitnessbloggen:
" En teori er at etterhvert som du forbrenner fett (oksiderer triglycerider) så binder glycerolet som er igjen vann, noe som maskerer reduksjonen i fettmasse fordi fettcellene ikke krymper som følge av det ekstra vannet. "

Det kan bety at selv om vekta er den samme, og du ser likedan ut, så kan det fortsatt hende du har forbrent fett. Du må bare fortsette slik du gjør. En dag så slipper cellene taket på vannet. Det kan også hende at kroppen skiller ut stresshormoner som følge av at du trener mye mer enn den er vant til. Det kan også føre til økt vannretensjon.

Les mer her: http://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvor ofte veier du deg? Vei deg på morgenen til samme tid fks hver fredag. Dersom du ikke har gått ned på 4 uker gjør du noe feil. hvor mange kcal spiser du ca? Dersom du går med litt underskudd i ukedagene og koser deg fra fredag til søndag med snop er nok det grunnen. Det handler på kcal inn - kcal ut over en lengre periode om du skal ned i vekt.

Anonymkode: 472b3...904

Hver fredag morgen. Jeg teller ikke kcal, men ganske sikker på jeg ikke går i overskudd. Snopespisinga skjer på lørdager. Har gått ned noen kilo hvert år før sommeren, aldri hatt vansker med det. Men vekta har aldri stått så stille som den gjør nå når jeg trener mer.

Skrevet

Gode middager som pizza osv?

Jeg tipper at du spiser feil, selv om du tror du spiser riktig. Det er den aller vanligste årsaken.
Høyt med protein, moderat med karbohydrater. Rent kjøtt, fugl eller fisk. Minimalt med sukker utover det du får i deg fra karbohydratene i måltidene.

Skrevet
2 minutter siden, Hypnosee skrev:

Følger du med på matinntaket slik at du ligger i kaloriunderskudd?
Hvis du samtidig ligger i kaloriunderskudd, så er det nok vann du har i kroppen. Jeg opplevde akkurat det samme, og ble så demotivert at jeg gav opp. Jeg gikk OPP i vekt. :P

Fra Fitnessbloggen:
" En teori er at etterhvert som du forbrenner fett (oksiderer triglycerider) så binder glycerolet som er igjen vann, noe som maskerer reduksjonen i fettmasse fordi fettcellene ikke krymper som følge av det ekstra vannet. "

Det kan bety at selv om vekta er den samme, og du ser likedan ut, så kan det fortsatt hende du har forbrent fett. Du må bare fortsette slik du gjør. En dag så slipper cellene taket på vannet. Det kan også hende at kroppen skiller ut stresshormoner som følge av at du trener mye mer enn den er vant til. Det kan også føre til økt vannretensjon.

Les mer her: http://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/

Takk:-) 

1 minutt siden, Kim skrev:

Gode middager som pizza osv?

Jeg tipper at du spiser feil, selv om du tror du spiser riktig. Det er den aller vanligste årsaken.
Høyt med protein, moderat med karbohydrater. Rent kjøtt, fugl eller fisk. Minimalt med sukker utover det du får i deg fra karbohydratene i måltidene.

Jeg er vegeterianer, så jeg spiser ikke kjøtt. Spiser kjøtterstatninger, det inneholder mye proteiner. Vegetarpizza med grønnsaker og linser osv.

Skrevet
Akkurat nå, Tinibikini skrev:

Takk:-) 

Jeg er vegeterianer, så jeg spiser ikke kjøtt. Spiser kjøtterstatninger, det inneholder mye proteiner. Vegetarpizza med grønnsaker og linser osv.

Ja der har du mye av forklaringen...
Du får ikke i deg i nærheten nok protein og det er for mye karbohydrater i det du bruker som proteinerstatning...

Skrevet
Akkurat nå, Kim skrev:

Ja der har du mye av forklaringen...
Du får ikke i deg i nærheten nok protein og det er for mye karbohydrater i det du bruker som proteinerstatning...

Har du lest næringsinnholdene i kjøtterstatingsproduktene de selger hos helsekost? De fleste produktene har nesten ingenting karbo, litt fett, og masse proteiner.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Tinibikini skrev:

Har du lest næringsinnholdene i kjøtterstatingsproduktene de selger hos helsekost? De fleste produktene har nesten ingenting karbo, litt fett, og masse proteiner.

Ja. Kjenner flere som er vegetarianere og veganere. Når du ikke får i deg det du trenger gjennom normalt kosthold, slik at du må ta regelmessige vitaminsprøyter, så burde det være et hint...
Å få opp forbrenningen krever ganske spesifikt kosthold, sier ikke at det er umulig, men at det er mye, mye vanskeligere.
Hvis du leser litt mer om typer sukker, eller det vi kaller raske og trege karbohydrater, samt hva som regnes som minimalt med protein for en aktiv livsstil, så vil du se at det er vanskelig som vegetarianer. Ditt valg selvfølgelig, men nøkkelen er kostholdet ditt, just saying...
Bare sånn for å ha satt det i kontekst. Rådet fra helserådet er 0.8 gram protein pr kilo kroppsvekt. (mange vil si at dette er et lavt estimat)
100 gram linser gir deg ca 9 gram protein. Veier du 70 kg, så skal du spise 600 gram med linser! er du klar over hvor mye linser det er??

Endret av Kim
Skrevet
4 minutter siden, Tinibikini skrev:

Jeg spiser svært lite kjøtt selv. Synes ikke det er så vanskelig å få i seg nok proteiner. Proteiner er viktig for å bevare muskelmassen, slik at du mister mest mulig fett og minst mulig muskler når du går ned i vekt. (Men antall proteiner sier da ingenting om hvorfor ikke TS går ned i vekt? Ref. @Kim )
Du skal ha ca. 1,2 proteiner per kilo du veier. Det skal ganske enkel matematikk til å finne ut av det. :)

Skrevet
Akkurat nå, Hypnosee skrev:

Jeg spiser svært lite kjøtt selv. Synes ikke det er så vanskelig å få i seg nok proteiner. Proteiner er viktig for å bevare muskelmassen, slik at du mister mest mulig fett og minst mulig muskler når du går ned i vekt. (Men antall proteiner sier da ingenting om hvorfor ikke TS går ned i vekt? Ref. @Kim )
Du skal ha ca. 1,2 proteiner per kilo du veier. Det skal ganske enkel matematikk til å finne ut av det. :)

Det har du rett i, men det handler om å få i seg nok proteiner for å gi kroppen næring for å opprettholde en høy forbrenning og gi musklene nok næring for å hente seg inn etter den økte belastningen kroppen utsettes for. Det hele henger jo sammen i en symbiose, det er derfor så mange ikke lykkes.

Skrevet

Det er ingen fasit som passer på alle selv om hovedregelen om at kroppen må forbrenne mer enn den får i seg gjelder. Jeg ville kjørt hardere linje med å kutte ut snopet i helgene også for ellers legger du på deg igjen det du tar av i uka. Høyne intensiteten i treningsøktene og kutte ut hvitt mel, sukker, ferdigmat som supper og sauser, de inneholder mye sukker og salt.

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer fint å få i deg både næring og ligge på kaloriunderskudd (og overskudd) som både vegetarianer og veganer. Det er nok av de som beviser at man både blir sterk, rask og utholdende på diett uten kjøtt og uten animalske produkter. Når mennesker som driver med sport på høyt nivå klarer det, så er det rart det ikke skal fungere for den vanlige mannen i gata som trener litt... 

Anonymkode: e4f39...823

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ingen mat eller spesiell diett "øker" forbrenningen. Man kan brenne mer kalorier ved å være mer aktiv. Og man kan miste fett og vekt ved å være i kaloriunderskudd. Om det er på epler eller melkesjokolade er et fett. Om du får i deg riktig næringssammensetting er en annen sak.

Poenget; er du en vanlig person, med vanlig kosthold og vanlig trening og ikke går ned i vekt, så er du ikke i nok underskudd. Uansett hvor "sunt" en spiser. 

Står du fast så burde du telle kalorier for en periode slik at du faktisk vet hva du får i deg. De fleste blir overrasket over hvor kaloririke visse matvarer er. Hjemmelaget pizza kan være supersunt mht til næringsinnhold, men om man bruker masse ost f.eks så skal det ikke mange stykker til før kaloriene sprenger kaloribudsjettet.

Gjest Tigress
Skrevet

Bruk måleband i staden, vekt er berre eit tal. Eg gjekk ned 6cm rundt livet (eg var slank frå før) og vekta stod pal på 51,4kg, 

Skrevet (endret)

Mye forskjellige meninger her, setter pris på alle:-)

Jeg vil ikke ha en for stram diett, for det skal være mulig å leve med den over lang tid. Må kunne kose meg på lørdager:-)

Siden jeg lett har gått ned i vekt før, troor jeg ikke det har med kalorier å gjøre. Men skal prøve å telle kalorier fremover. Og bruke målebånd.

Endret av Tinibikini

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...