Gå til innhold

Er en hjemmeværende mors arbeid like mye verdt som mannens inntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjør debatt😊

Anonymkode: dec8c...9f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For samfunnet? Nei.
For familien deres? Ja.

Anonymkode: c06ec...a3c

• Liker 13
Skrevet

Selvsagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 2d6f5...d25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. En "vanlig" familie med far og mor, begge jobber 100%, og likevel gjør de husarbeid/tar seg av barn når de kommer hjem. Har du en annen familie, der feks mannen jobber 100% og kvinnen er hjemme, da sier det seg selv at du "mangler" en 100%. Kan si det sånn da: Kari nordmann jobber 100% jobb og klarer samtidig å gjøre huslige sysler hjem (det krever jo ikke så mye å vaske klær liksom). Det vil jo da si at Feks Trine Nordmann er "mer udugelig" enn Kari fordi Trine ikke klarer/vil jobbe 100% "ved siden av husarbeid". 

Anonymkode: 78be4...314

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man kunne hyret en hushjelp som kunne gjort samme jobben for en brøkdel av fars inntekt.

Anonymkode: 2aa75...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. For barna, men ikke for mor. 

Anonymkode: 98b0c...db5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. En "vanlig" familie med far og mor, begge jobber 100%, og likevel gjør de husarbeid/tar seg av barn når de kommer hjem. Har du en annen familie, der feks mannen jobber 100% og kvinnen er hjemme, da sier det seg selv at du "mangler" en 100%. Kan si det sånn da: Kari nordmann jobber 100% jobb og klarer samtidig å gjøre huslige sysler hjem (det krever jo ikke så mye å vaske klær liksom). Det vil jo da si at Feks Trine Nordmann er "mer udugelig" enn Kari fordi Trine ikke klarer/vil jobbe 100% "ved siden av husarbeid". 

Mannen min gjør ingenting av husarbeid, da han er for sliten:)

Jeg leverer og henter barna. Lager alle måltider, rydder, støvsuger, vasker, leker med barna, tar meg av husdyrene osv. Det er dessuten jeg som er hjemme med barna når barnehagen er stengt/sykdom o.l.

Tror ikke mannen hadde kunnet hatt en jobb med vakttelefon, hadde det ikke vært for meg. Og da hadde vi tapt mye penger..

Dessuten greier ikke mannen å gjøre stort av seg etter jobb, og ligger da på sofaen og sover:)

Jeg er hjemmeværende fordi jeg mistet min 100% stilling i olje nedturen. Og når eiendomsskatten  snart kommer til oss, så må barna tas ut av barnehagen. Vi har rett og slett ikke råd da, når vi skal tynes for enda mer penger til fellesskapet.

Har da ikke noe valg egentlig, når dette her skjer:) Men jeg er overbevist om at jeg gjør en like god jobb som mannen. At vi kvinner faktisk betyr noe.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeværendes innsatt er verdt mye mer.

Anonymkode: 24c89...f5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man kunne hyret en hushjelp som kunne gjort samme jobben for en brøkdel av fars inntekt.

Anonymkode: 2aa75...989

Det har vi ikje råd til..

Vi har hus og to barn i barnehagen- på én lønn..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmeværendes innsatt er verdt mye mer.

Anonymkode: 24c89...f5d

Ikke for samfunnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi ikje råd til..

Vi har hus og to barn i barnehagen- på én lønn..

Hadde begge jobbet hadde dere vel hatt råd til både hushjelp og videre barnehage...

Anonymkode: 056e1...65e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leverer og henter barna. Lager alle måltider, rydder, støvsuger, vasker, leker med barna, tar meg av husdyrene osv. Det er dessuten jeg som er hjemme med barna når barnehagen er stengt/sykdom o.l.

Tror ikke mannen hadde kunnet hatt en jobb med vakttelefon, hadde det ikke vært for meg. Og da hadde vi tapt mye penger..

Dessuten greier ikke mannen å gjøre stort av seg etter jobb, og ligger da på sofaen og sover:)

Jeg er hjemmeværende fordi jeg mistet min 100% stilling i olje nedturen. Og når eiendomsskatten  snart kommer til oss, så må barna tas ut av barnehagen. Vi har rett og slett ikke råd da, når vi skal tynes for enda mer penger til fellesskapet.

Har da ikke noe valg egentlig, når dette her skjer:) Men jeg er overbevist om at jeg gjør en like god jobb som mannen. At vi kvinner faktisk betyr noe.

Selvfølgelig betyr kvinner noe??? Men du er mer verdifull for samfunnet om du hadde jobbet og betalt skatt. Det forstår vel alle. Det gjelder jo ALLE som ikke jobber og betaler skatt.

Og du tynes ikke for enda mer penger for fellesskapet. Mest sannsynlig har du allerede kostet mer enn du har bidratt. Det gjelder svært mange av oss med gratis skole, helse og mye tilskudd på medisiner osv.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre at du mistet jobben din. Og ja - kvinner betyr noe! Men det måles ikke i hvor mange klesvasker man får unnagjort i løpet av en dag. Kvinner har ropt likestilling i mange år, like jobbmuligheter og lik lønn, men likevel vil kvinner "nedverdige" seg selv ved å være hjemmeværende. Vi i Norge HAR så mange muligheter, og det er trist og provoserende at flere tar dette for gitt. 

Er man ufrivillig hjemmeværende blir det noe helt annet, nå tenker jeg de som velger selv. Trist å høre at mannen din ikke hjelper til noe særlig. Her i hjemmet er det faktisk min mann som gjør mest, og det skjemmes jeg litt over, men innerst inne synes jeg det er litt godt også da :sjenert:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I hvilken sammenheng snakker du om like mye verdt, ts? 

Ved en skilsmisse/saboerforhodsslutt er hjemmeværende den som har gått i kvinnefella og ikke tjent penger. Der har HR sagt sitt, de siste årene. 

Anonymkode: d87d8...fa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart hjemmeværende kvinners arbeid er like mye viktig for samfunnet som for den "utearbeidende" mannen. Uten kvinnens innsats hadde samfunnet måtte ta seg av barna evt dersom barna skulle seile sin egen sjø gjennom oppveksten hadde samfunnet sittet med regninga. Sikkert psykiatri og innleggelser opp og ned i mente. Kvinner gjør den viktigste samfunnsoppgaven ved å ivareta barn og hjem. Mannen er helt sekundær i det store bilde. Han tror han er noe til kar, men det er kvinnen som drar det tyngste lasset.

Tenk om den oppvoksende generasjon skulle klart seg uten kvinner. Vi hadde blitt en samling imbesiler uten evne til å fungere selvstengig og mellommenneskelig. Da kan man snakke om samfunn da..blir ikke mye samfunn igjen dersom mannfolk skal prøve ivareta barn. Menn klarer jo knapt snakke om følelser, blir aggressive uten grunn og tror alt handler om å stappe pikken i diverse hull. 

Anonymkode: a8957...25b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. Kvinner, som menn, bør bidra i samfunnet og utenfor hjemmet. En hjemmeværende nyter godt at det vi andre betaler for (veier, sykehus, skole til barna, infrastruktur etc.), men er ikke med på å betale til felleskassa. Å være frivillig hjemmeværende er lite samfunnsnyttig.

Anonymkode: fd859...fcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I dagens samfunn, hvor de fleste får 2 barn, og alle moderne hjelpemidler vi har. Så trenger ikke kvinnen å gå 100% hjemme.

Men hvis det er kvinnen, som gjør alt, som har med barn og hus å gjøre, hadde det nok vært fint å jobbe litt mindre enn 100%

Jeg er selv enslig mor, 100%, og jobber 100%, for siden jeg er eneforsørger, så må jeg ha den inntekten. Og jeg er kronisk sliten, og går med dårlig samvittighet, og føler jeg aldri får gjort alt jeg må. Skulle så gjerne hatt fri en dag i uken, men det har jeg ikke råd til. Har gjort dette i 10 år nå, og for 5 år siden gikk jeg på en smell, og var sykemeldt i 1 år. Så det er veldig tøft å ta seg av hus, og barn alene. Og det er jo mange kvinner i forhold, som ender opp med full jobb, og den som gjør alt hjemme og.

Anonymkode: 5c3c5...27b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber 150% og studerer samtidig, jobb med mye ansvar i familiebedriften. Jeg jobber 50 % og tar meg av alt av husarbeid her hjemme. Vi har to barn og han har aldri levert dem i bhg da han reiser kl 6 på jobb hver eneste dag. Hadde det ikke vært for meg så kunne ikke han ha dyrket jobben sin sånn som ham gjør eller studert ved siden av jobb. Fint for ungene våres å slippe å være i bhg fra 7-17 hver dag. Jeg har satt mine egne ønsker til side pga barna. Jeg ønsker også å begynne å studere igjen, men det lar seg egentlig ikke gjøre da jeg må levere unger hver dag. Mannen har aldri fulgt barna til tannlege, lege, helsekontroller noen gang. Er de syke så må jeg ta dem. Føler jeg har verdens mest utakknemlige jobb som han ikke verdsetter overhodet og at han ikke ser omfanget og verdien av alt det jeg gjør for oss og barna. Han har ikke hatt 1 dag med pappaperm heller. Gleder meg til å flytte fra han en dag, vil da ha ungene 50/50 og da forstår han kanskje alt jeg gjøt for oss og barna.

Anonymkode: d3dc5...911

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger ja, andre ganger nei.

Anonymkode: e9b8f...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...