Gå til innhold

ADHD utredning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter henvisning fra legen har jeg fått tilbud om å komme inn på DPS. 
Jeg har ikke fått time ennå, de har frist på å gi meg time innen et halvt år. 
Er det noen som har vært gjennom utredning i voksen alder og som veit noe om hva jeg kan forvente når jeg kommer inn på time?
Tar det lang tid fra første time til jeg er ferdig utredet? 

Jeg stresser litt over dette fordi jeg sliter veldig med å få til ei utdanning, jeg føler jeg har kasta bort nok år.

Anonymkode: 73311...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Har også blitt henvist til DPG av samme grunn. Sto at ventetiden var 5-6 måneder. Har hørt at det blir tatt forskjellige tester og undersøkelser hos en nevropsykologisk, intervjuer, og samtale med foreldre/nær person. 

Mange av spørreundersøkelsene finnes på nettet, slik at du kan få et innblikk på hvordan det er og hvilke problemer du burde fokusere på å ta opp. 

Kan lese mer her: https://vestreviken.no/behandlinger/adhd-hos-voksne-asker-dps 

Når det gjelder meg selv, så vet jeg ikke om jeg orker å vente så lenge når jeg sliter så mye. Tror jeg kanskje skal gå privat :sukk:

Anonymkode: 222f6...b07

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringe dps og spurte om det var mulig å få time før, hvis noen avlyste feks. De sa bare at jeg ville få beskjed dersom det var mulig å få time før... men... tre dager senere fikk jeg brev med timeinnkallelse èn måned senere, så dere: Ring og spør :D Det er en sjanse for at dere kan komme inn før. 

Anonymkode: 49ea5...00e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat vært inne og hatt min første time med utredning. Tok 4 mnd før jeg fikk komme inn. Kjenner på frustrasjonen med å gå på vent.. Vil ut i arb.praksis, men NAV vil vente til utredningen er ferdig.

Det jeg gjorde var å fortelle om meg selv og min sykehistorie - jeg er bipolar i tillegg. Så ville han vite om det var AD/HD i familien, og om mine symptomer på ADD. Jeg fikk med meg 4 skjema, diagnostisk intervju, et selvvurderingsskjema og det samme skjemaet skulle en som sto meg nært fylle ut, i dette tilfellet min samboer. Der var det 75 påstander jeg skulle vurdere, helt greit å fylle ut. Til slutt et skjema om hvordan atferden min hadde vært i barndommen.

Til neste time skal jeg ta 4 tester på data for å vurdere konsentrasjon og hukommelse. Det tar ca 1 time.

Etter det vet jeg ikke ennå :)

Håper det var en grei forklaring.

Anonymkode: fee6a...dda

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig utredet for 1 mnd. siden. Hadde da ventet i ca 5 mnd. på innkalling. Man skal svare på masse spørsmål om seg selv, sin barndom, helse, og alt mulig slikt. Det er også viktig at ADHD har vært fremtredende siden barndom for at man skal få en diagnose, i allefall hos de fleste spesialister,  legger de stor vekt på det. Da kan moren eller faren din eller andre som kjente deg i barndommen også svare på et spørresskjema på ca 4-  6 sider.  Den første timen på utredning tok rundt 4,5 time. Det var masse tester som gikk på kognitive ferdigheter, hukommelse, huske masse former, og repetere dem flere ganger gjennom testinga. Også skulle jeg tegne dem ned etter flere andre tester. Umulig å huske for meg. Jeg ble veldig sliten den siste timen og med disse testene på PC....Man skulle teste impulskontroll og evne til å kontrollere seg og ikke trykke på visse ting, men andre. Også skulle man sette sammen figurer i mange forskjellige former. Så skulle man forklare betydningen av forskjellige ord, økende vansklighetsgrad. Og man skulle forklare hva forskjellige objekter eller ord/ ting hadde til felles. Så skulle man huske masse tall i forskjellige rekkefølger også baklengst. Og man skulle huske masse forskjellige tegninger fra en blokk, så mange som mulig. Denne dagen var det en sykepleier som utdannet seg innen psykiatri som utførte disse testene og det har hun gjort mange ganger.

Neste og siste time varte i rundt 3 timer. Da var det samtale med spesialisten, Nevropsykologen, som da skal sette diagnosen, eller han sender epikrisen til legen også tar man det videre derfra. Medisiner, videre behandling, kanskje skal man til DPS for å få en second opinion og/eller utelukke andre ting, som f.eks. bipolar lidelse eller angst og deperesjon. Nevropsykologen snakker lenge om hvordan jeg var som barn, og under oppvekst og ungdomstiden. Han spør om skole, rus, venner, familie, om det har skjedd noe traumatisk tidligere eller om det har vært hendelser som kan ha preget meg. Han går igjennom alle svarene fra forrige time og spør mer hvis det er noe han lurer på. Han hører veldig på svarene mine og forstår alt jeg sier. Etter en ukes tid kom det en 6 sider - tettskrevet rapport, hvor alt sto forklart. Noe på fagspråk men det meste var forståelig.

ADHD kom han frem til og jeg kunne ta med rapporten til min lege og få prøve medisiner hvis jeg ville.

Så da prøver jeg det nå, og mulig jeg kommer til å bytte medisin neste gang jeg er hos legen, da Ritalin ikke alltd fungerer like godt som Elvanse. Og hvis man har hatt en klinisk deperesjon tiligere, så er det ikke alltid lurt å begynne med Ritalin. (som er det første man vanligvis prøver) for man kan få tilbakefall. Dette ser man ikke så ofte hos pasienter som begynner med Elvanse og i tillegg skal de ha mindre rapporterte bivirkininger.

Lykke til!

Anonymkode: a9bfb...fc6

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har vært gjennom utredning i voksen alder og som veit noe om hva jeg kan forvente når jeg kommer inn på time?

Jeg stresser litt over dette fordi jeg sliter veldig med å få til ei utdanning, jeg føler jeg har kasta bort nok år.

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat ferdig utredet for 1 mnd. siden. Hadde da ventet i ca 5 mnd. på innkalling. Man skal svare på masse spørsmål om seg selv, sin barndom, helse, og alt mulig slikt. Det er også viktig at ADHD har vært fremtredende siden barndom for at man skal få en diagnose, i allefall hos de fleste spesialister,  legger de stor vekt på det. Da kan moren eller faren din eller andre som kjente deg i barndommen også svare på et spørresskjema på ca 4-  6 sider.  Den første timen på utredning tok rundt 4,5 time. Det var masse tester som gikk på kognitive ferdigheter, hukommelse, huske masse former, og repetere dem flere ganger gjennom testinga. Også skulle jeg tegne dem ned etter flere andre tester. Umulig å huske for meg. Jeg ble veldig sliten den siste timen og med disse testene på PC....Man skulle teste impulskontroll og evne til å kontrollere seg og ikke trykke på visse ting, men andre. Også skulle man sette sammen figurer i mange forskjellige former. Så skulle man forklare betydningen av forskjellige ord, økende vansklighetsgrad. Og man skulle forklare hva forskjellige objekter eller ord/ ting hadde til felles. Så skulle man huske masse tall i forskjellige rekkefølger også baklengst. Og man skulle huske masse forskjellige tegninger fra en blokk, så mange som mulig. Denne dagen var det en sykepleier som utdannet seg innen psykiatri som utførte disse testene og det har hun gjort mange ganger.

Neste og siste time varte i rundt 3 timer. Da var det samtale med spesialisten, Nevropsykologen, som da skal sette diagnosen, eller han sender epikrisen til legen også tar man det videre derfra. Medisiner, videre behandling, kanskje skal man til DPS for å få en second opinion og/eller utelukke andre ting, som f.eks. bipolar lidelse eller angst og deperesjon. Nevropsykologen snakker lenge om hvordan jeg var som barn, og under oppvekst og ungdomstiden. Han spør om skole, rus, venner, familie, om det har skjedd noe traumatisk tidligere eller om det har vært hendelser som kan ha preget meg. Han går igjennom alle svarene fra forrige time og spør mer hvis det er noe han lurer på. Han hører veldig på svarene mine og forstår alt jeg sier. Etter en ukes tid kom det en 6 sider - tettskrevet rapport, hvor alt sto forklart. Noe på fagspråk men det meste var forståelig.

ADHD kom han frem til og jeg kunne ta med rapporten til min lege og få prøve medisiner hvis jeg ville.

Så da prøver jeg det nå, og mulig jeg kommer til å bytte medisin neste gang jeg er hos legen, da Ritalin ikke alltd fungerer like godt som Elvanse. Og hvis man har hatt en klinisk deperesjon tiligere, så er det ikke alltid lurt å begynne med Ritalin. (som er det første man vanligvis prøver) for man kan få tilbakefall. Dette ser man ikke så ofte hos pasienter som begynner med Elvanse og i tillegg skal de ha mindre rapporterte bivirkininger.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på to timer utredning nå. Men jeg husker så utrolig lite fra barndommen, og mamma husker ingenting. Søstra mi husker litt, men hun er jo helt lik og ble mest opptatt av at hun var "værre" enn meg... Føkk ass, skal jeg gå glipp av å få hjelp fordi hele familien er halvsenile???!

Har bipolardiagnose fra før av, men nå mener denne psykiateren at det like gjerne kan være adhd. Ut i fra det jeg forteller liksom, fra ungdom og voksen alder. Jeg blir MEGAGIRA når jeg holder på med noe gøy, glemmer tid og sted, klarer ikke slutte, og dette har blitt tolket som hypomani tidligere, men hun mener det like gjerne kan være adhd. det er veldig rart å plutselig få omdefinert sånne ting. jeg har jo vært livredd for å bli hypoman/manisk, men så er jeg kanskje bare litt vel intens? Har liksom unngått alt som er gøy de siste åra jeg fordi jeg blir så gira og engasjert, og det skal jeg liksom ikke bli... nå har jeg mange tanker altså...

Jeg kjenner meg veldig igjen i adhd, og det med vansker med å regulere følelser stemmer veldig og er vel det som har blitt tolket som bipolar lidelse. 

Hun jeg går til har forresten forsket på forskjeller og likheter med adhd og bipolar. Og jeg stoler egentlig litt på henne :D

Men nå har jeg ikke fått noen diagnose enda da... håper bare jeg får hjelp, for sliter virkelig i hverdagen (orker ikke ramse opp alt her, men konsentrasjon og alt det der er helt håpløst)

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som kunne tenke dere å fortelle litt om hva dere gikk gjennom av eventuelle utredninger før dere fikk komme til dps? Var dere bare hos fastlegen og så ble dere henvist rett til dps? Eller var dere gjennom noe annet, som foreksempel nevropsykologisk testing, først? 

Anonymkode: ab847...bed

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som kunne tenke dere å fortelle litt om hva dere gikk gjennom av eventuelle utredninger før dere fikk komme til dps? Var dere bare hos fastlegen og så ble dere henvist rett til dps? Eller var dere gjennom noe annet, som foreksempel nevropsykologisk testing, først? 

Lege først, fikk beskjed om at det var angst/depresjon (arraogant drittlege), fikk antidepressiva, kom til psykiater etter et år. Ba om adhd-utdredning, men han mente det var bipolar. Fikk nye medisiner. Noen år senere krasja jeg helt. Ble utredet for fysiske ting, Så skrev jeg et dokument til legen (bytte til en ny, veldig flink ei) med ALLE plager jeg har, og skrev på slutten at jeg var egentlig sikker at på at hadde adhd. Så ba legen meg fylle ut et adhd-skjema, og sendte søknad om utredning på dps. Kom inn etter fem mnd :) I gang med utredning nå....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på innkalling til første time. Ble henvist til privatist med refusjon av helfo. Det er en nevropsykolog som utreder for adhd har jeg skjønt. Dps er jo forkortelsen for distriktspsykiatrisk senter. Og der jobber det mange folk. Har vært til en nevropsykolog før for tester og utredning på noe annet. Og bedd om en utredning igjen nå. Har hatt flere diagnoser opp igjennom livet. Nå står det vell 3 diagnoser på meg, hvor jeg føler kun 1 er riktig (psykiatriske og en nevrologisk). Sa bare til fastlegen qt jeg ønsket utredning på adhd og hvorfor jeg trudde jeg hadde det. Så sendte han henvisningen til en han likte godt og viste om. 

Anonymkode: 7a4ad...01f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Fint å høre om deres erfaringer med utredningen, da veit jeg litt mer om hva jeg går til!
Håper virkelig jeg får time snart, men er forberedt på å må vente i mange måneder til. 

Er det foresten noen som kom inn til utredning, men ikke fikk noen diagnose likevel? Jeg kjenner meg så utrolig mye igjen i ADHD, det er jo som å lese en bok om seg selv! Hadde jeg fått diagnosen hadde det forklart så utrolig mye, og det ville vært en lettelse og et håp om at jeg kan få hjelp til å få livet på rett kjøl. Jeg snakket med min far om dette, og han var enig i at jeg hadde symptomer på ADHD som barn, men han var samtidig lei seg for at han ikke hadde tenkt i de baner den gangen. Jeg kjenner at det er fint at han kan hjelpe meg med dette nå, jeg husker jo ikke så veldig mye om hvordan jeg var som barn selv.

AnonymBruker
Skrevet

Er det foresten noen som vil fortelle litt om hvilke symptomer og utfordringer dere har/hadde, både som barn og voksen? 
Finner mye fagtekster om symptomer, men ikke så mye fra folk som har ADHD selv.

AnonymBruker
Skrevet
På 22. april 2017 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Husker ikke alt i detalj, men jeg oppsøkte såklart fastlegen min først og sa jeg mistenkte at jeg kunne ha ADD. Fortalte om mine symptomer, og fikk noen skjemaer jeg skulle fylle ut. Opptil 2-3 stk. De inneholdt en drøss av spørsmål som hadde med symptomer å gjøre - hvilke symptomer jeg følte jeg hadde, til hvilken grad, og hvilke jeg kanskje ikke følte noe på. Fastlegen hadde ukentlige møter med DPS, så regner med at han tok med disse dit slik at de kyndige kunne evaluere svarene mine. Så fikk jeg beskjed om å skrive en tekst/oppsummering av livet mitt. Ang. symptomer som liten til nå, og i hvilken grad dette har påvirket meg. Siden jeg var under 23(mener dette er grensen?) så hadde jeg krav på raskere hjelp enn de som var over denne alderen. Husker ikke eksakt hvor lang tid alt tok - med fastlegen max 1 mnd, så kanskje det tok max 2 mnd til før jeg fikk timer hos nevropsykolog på DPS. Det var sommer da jeg gikk dit, men synes likevel alt gikk veldig kjapt. Meningen var vel at jeg skulle til time en gang i uken - og jeg tror ikke det ble mer enn ca. 5-6 ganger totalt, men pga. noe ferie tok det litt lenger tid. I mellom disse timene fikk jeg noen ganger oppgaver - igjen skjemaer som skulle fylles ut. Vi fylte også ut skjemaer under timen. Så var det diagnostisk intervju, hvor jeg fikk spørsmål om alle mulige symptomer - symptomer på schizofreni, bipolar lidelse, ulike personlighetsforstyrrelser, bare for å utelukke andre lidelser. For å starte på medisiner, måtte jeg også gjennom fysiske tester - da blodprøver og EKG. Alt normalt, og jeg fikk kun diagnosen ADD, hvilket jeg var veldig enig og fornøyd med. Mens opptrappingen på medisinene pågikk, kom jeg til kontroll ca. hver andre uke, mener jeg. Da vi fant riktig dosering, var behandlingen hos DPS avsluttet. Så alt i alt vil jeg tro dette tok max 5, fra jeg oppsøkte fastlege til jeg var ferdig med opptrappingen av medisiner. Jeg hadde lest at flere år var vanlig, så jeg var fornøyd.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det foresten noen som vil fortelle litt om hvilke symptomer og utfordringer dere har/hadde, både som barn og voksen? 

Jeg følte jeg hadde ADHD som liten, da jeg var veldig hyperaktiv og rastløs. Men siden jeg ikke hadde skrive- og lærevansker - heller det motsatte, fattet ingen mistanke om at jeg kunne ha ADHD. Så roet jeg meg ned som eldre, og nå mener jeg at jeg har ADD. Jeg blir lett distrahert, liker å være der det skjer, har vansker med å sette i gang og fullføre prosjekter(bortsett fra det som er morsomt såklart), jeg har veldig dårlig konsentrasjon(men ikke lese/skrivevansker og lærer raskt når jeg setter meg inn for det), jeg kan være litt passiv, jeg er distré og glemmer ting(men ikke så det går utover livet mitt - har mange venninner uten ADHD/ADD som er minst like distré), kjeder meg veldig lett og må alltid ha noe spennende på gang, jeg har vansker for å se tid realistisk - altså jeg tror jeg skal rekke 100 ting innen en satt tid(hvilket er helt urealistisk) og har kronisk dårlig tid, hvis noen rundt meg snakker om noe jeg har null interesse for hører jeg bokstavelig talt ingenting og faller i min egen verden. Også videre :P De fleste av disse symptomene er vanlige hos selv mennesker uten ADHD/ADD, men det er når det blir litt vel mange av dem det blir et problem. Men jeg er høyst velfungerende i hverdagen, er høyt utdannet og folk blir ekstremt overrasket når jeg forteller dem at jeg har en diagnose. Man lærer å leve med det, og prøver så godt man kan å jobbe med det som ikke er så bra. 

Anonymkode: 02199...f46

AnonymBruker
Skrevet

Klarer dere å huske mye fra dere var små? Jeg holder på å bli gal av å prøve og huske, er helt utmattet.... Mamma husker heller ingenting, og pappa har jeg ikke spurt. Burde kanskje det....

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer dere å huske mye fra dere var små? Jeg holder på å bli gal av å prøve og huske, er helt utmattet.... Mamma husker heller ingenting, og pappa har jeg ikke spurt. Burde kanskje det....

Husker litt, men har fått en del hjelp av pappa. Mamma tror jeg ikke skjønner hva ADHD er...
Jeg var skravlete, den som skulle bestemme leken og styrte de andre veldig, urolig og ukonsentrert, drømte meg bort. Fikk ofte tilbakemeldinger av læreren om at jeg måtte følge med i timen, slutte å tegne bestandig, ikke prate med de andre i timen og sånne ting. Jeg syntes ofte læreren var urettferdig, for jeg hadde jo ikke gjort noe galt? Lekser var et mareritt. 
Har aldri hatt lese og skrivevansker, så gjorde det ikke så verst på skolen egentlig. 
Som regel sprudlende og glad, men kunne få kraftige sinneutbrudd og var svært trassig. 

Nå har ikke jeg fått time til utredning ennå så jeg kan jo ikke si om dette var på grunn av ADHD, men jeg hadde nok en del symptomer på det.

AnonymBruker
Skrevet
På 26. april 2017 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Jeg har "gutteutgaven" av ADHD og det har alltid bydd på mye utfordringer. I tillegg kommer jeg fra en meget dysfunksjonell familie og det gjør ikke saken noe bedre. 

Noe av det verste er at jeg ikke blir trodd. Alle mener jeg barekan ta meg sammen. Jeg ser for oppadgående ut, og jeg er "smart" nok. Allikevel klusser jeg stadig til livet mitt, jeg klarer ikke å holde på jobber, jeg er utagerende til tider og har generellt problemer med relasjoner. Hater autoriteter, kan ikke ha sjef, roter meg bort, glemmer meg bort og drikker for mye til tider. Selvfølgelig har dette gitt meg angst, depresjoner og en synkende selvfølelse med årene. Verst var det etter at jeg fikk barn. En ting er at jeg ikke klarer å huske på foreldremøter, hvilken dag det er gym, når fotballen begynner og når jeg skulle vært med på dugnad osv... Men følelsen av å være totalt fanget i en rolle jeg syntes var forferdelig vanskelig, ble resultatet at jeg følte jeg stadig mislykktes og at jeg aldri var bra nok. Og alt jeg fikk tilbake var kjeft og klage og at jeg måtte ta meg sammen. Til og med læreren på skolen sa at jeg måtte lære barnet mer orden. Hvordan skulle jeg klare det?

Også er det alle andre som påberoper seg denne diagnosen, uten å ha den. Som om denne diagnosen er "gratis". Søsteren min har det. Hun er så langt fra ADHD som det er mulig å komme, allikevel har hun bestemt seg for at hun har det. OG dermed kan hun fortelle meg at hun er bedre enn meg, fordi hun klarer å holde på jobben, hun klarer å sitte i kontorlandskap, hun klarer å gå i timesvis på kjøpesenter, hun klarer å sitte stille og drikke kaffe med venninner i timesvis. Ikke minst har hun mange venninner fordi hun er oppmerksom, lytter, husker på bursdager og begivenheter osv. Hun tar liten plass, i motsetting til meg som ofte tar hele plassen, og alt dette gjør at jeg har lyst til å hyle og skrike og si at jeg er GAL, og at det er derfor jeg ikke får det til. Jeg får til og med vite at jeg ikke er sliten, det er bare noe jeg inbiller meg?? Og jeg er i godt voksen alder nå, gått på bånn speed hele livet mitt, det er klart jeg blir sliten. Kroppen er sliten og jeg er sliten av meg selv. Jeg er sliten av å mislykkes, jeg er sliten av å bytte jobber, jeg er sliten av å kludre til så mye rundt meg. Hadde det ikke vert for at jeg har barn hadde jeg tatt livet av meg.

Så jo, noen lærer seg å leve med det. Andre ikke.

Anonymkode: 1dfa8...2bc

AnonymBruker
Skrevet
På 26. april 2017 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg husker bare fra barneskolen at jeg var veldig hyperaktiv, løp rundt hele tiden og ville alltid være der det skjedde. Men dette er jo et sunnhetstegn også, og i kombinasjon med at jeg lærte raskere enn medelevene mine, ble det ikke fattet mistanke. Men jeg var veldig rastløs, husker jeg. Mer enn de andre.

Anonymkode: 02199...f46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...