AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Del Skrevet 30. mars 2017 Hei godtfolk!:) Jeg har nynorsk som hovudmål. Jeg blir aldri klok på når det faktisk går an å bruke ordet ham. Ser mange bruker det her på forumet istedet han. Hva er korrekt bruk? I de fleste tilfeller ser det feil ut. Anonymkode: e6730...990 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poverella Skrevet 30. mars 2017 #2 Del Skrevet 30. mars 2017 For å gjøre det veldig enkelt, i de tilfellene hvor det ville vært "henne" i hunkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Del Skrevet 30. mars 2017 Helt riktig som Poverella sier: Nøyaktig på samme måte som "henne" fremfor "hun". "Ham" er objektsformen som tilsvarer subjektsformen "han". På samme måte som vi skiller blant annet jeg/meg, du/deg og vi/oss også. Det har (i mine øyne dessverre, men sånn er det nå) blitt valgfritt å bruke ham som objektsform, og dermed er det fritt frem for å konsekvent bruke "han" i stedet også i bokmål. Men dette er altså ikke noe som egentlig bør by på særlig forvirring, såfremt man ikke er blant de som surrer med hun/henne også, for det er nøyaktig det samme skillet. Anonymkode: c8028...3c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Del Skrevet 31. mars 2017 "Han" er tillat over hele fjølen nå, men om du vil bruke "ham", så er regelen følgende: "Han" er subjektsformen, som altså brukes ved samsvar med verbalet i setningen. "Ham" brukes ellers, altså som objekt og etter preposisjoner. Anonymkode: 100f1...7e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Del Skrevet 31. mars 2017 Tusen takk for svar Anonymkode: e6730...990 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Del Skrevet 31. mars 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: I de fleste tilfeller ser det feil ut. Er nok bare du som er dum. Anonymkode: 48a2c...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 31. mars 2017 #7 Del Skrevet 31. mars 2017 Ham brukes der det ville vært 'him' på engelsk, og 'han' der man sier 'he'. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå