Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på aap i snart 4 år nå. Da jeg først søkte AAP krysset jeg av for at jeg har fått arbeidsevnen nedsatt med mer enn 50% før fylte 26. Men da visste jeg ikke om dette tillegget fordi ingen informerte meg om dette. 

Så jeg har mottatt vanlig minstesats hele denne tiden til tross for at jeg har diagnoser fra før jeg søkte aap første gang. 

Har vært i behandling på og av siden jeg var liten, men har hatt en ny behandler det siste året. Her har jeg fått noen flere diagnoser og denne behandleren har sendt inn spesialisterklæring til nav og etter at jeg har mast litt i det siste skal de endelig vurdere om jeg kan få ung-ufør tillegget.

Snakket med nav om dette og de sa de "skulle vurdere det igjen siden det hadde kommet nye opplysninger i saken min". Blir litt irritert da jeg aldri har fått avslag (så de har aldri vurdert dette) og fordi opplysningene faktisk ikke er nye. Nå føler jeg at de skriver dette for å slippe å etterbetale meg, for jeg har vel krav på etterbetaling? Føler at det kommer til å bli hardt å få dette etterbetalt fordi nav kan diskutere hvilke diagnoser som har ført til ditt og datt.

Anonymkode: 41674...701

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud... IGJEN!? Er hele Norge uføre eller? La meg gjette, en eller annen psykisk lidelse på deg også?

Anonymkode: 5cd02...a19

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er diagnosens alvorlighetsgrad og ikke om diagnosen er satt på papiret før fylte 26 år som avgjør om du får ung uførtillegget. Nav ser alltid på om diagnosen oppfyller kravene når de behandler denne typen søknader, uansett hva søkerne måtte mene. Det er en del av saksbehandlingen.

Anonymkode: c9906...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh herregud... IGJEN!? Er hele Norge uføre eller? La meg gjette, en eller annen psykisk lidelse på deg også?

Vel, det er ikke jobber i Norge til alle. Bedre å bli ufør da. Jeg tenker det samme!

Anonymkode: 7a721...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er diagnosens alvorlighetsgrad og ikke om diagnosen er satt på papiret før fylte 26 år som avgjør om du får ung uførtillegget. Nav ser alltid på om diagnosen oppfyller kravene når de behandler denne typen søknader, uansett hva søkerne måtte mene. Det er en del av saksbehandlingen.

Vil jo tro at de jeg hadde fra starten av aap var alvorlige nok siden jeg aldri har jobbet i hele mitt liv? Så de diagnosene jeg hadde fra før gjorde meg jo "ufør" sånn sett. De nye diagnosene jeg har fått er kanskje mer "alvorlige" . Er litt usikkert, men allikevel har jeg jo aldri fungert. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som har skrevet hovedinnlegget, men jeg venter også på å få ung ufør innvilget eller avslått pga psykisk sykdom. Er ikke lett å være schizofren lsm.

Anonymkode: 56ccd...955

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg. Hadde likt å sett deg om det var du som var i denne situasjonen. Eier du ikke empati? Og nei, jeg er ikke ts og er heller ikke ufør, men klarer å ha litt medfølelse.

Anonymkode: ffb85...50f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja det er vel snakk om psykiske diagnoser ja. Men de er på en måte etterfølgere av to medfødte nevropsykologiske diagnoser jeg har. Diagnosene jeg hadde før nå nylig var sosial angst og ocd. Nå har jeg i tillegg fått flere personlighetsforstyrrelser. Tenker kanskje at nav mener at personlighetsforstyrrelsene er mer alvorligere enn den sosiale angsten og vanskeligere å behandle selv om det har vært mine sosiale problemer som har hindret meg hele livet. Søkte jo aap på grunnlag av sosial angst, men har dokumenterte sosiale problemer siden barnehagen. Men den diagnosen har de kalt : sosiale problemer, uspesifisert 😅

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja det er vel snakk om psykiske diagnoser ja. Men de er på en måte etterfølgere av to medfødte nevropsykologiske diagnoser jeg har. Diagnosene jeg hadde før nå nylig var sosial angst og ocd. Nå har jeg i tillegg fått flere personlighetsforstyrrelser. Tenker kanskje at nav mener at personlighetsforstyrrelsene er mer alvorligere enn den sosiale angsten og vanskeligere å behandle selv om det har vært mine sosiale problemer som har hindret meg hele livet. Søkte jo aap på grunnlag av sosial angst, men har dokumenterte sosiale problemer siden barnehagen. Men den diagnosen har de kalt : sosiale problemer, uspesifisert 😅

Ts 

Med en diagnosen, uspesifikk, så er du ikke kvalifisert for unguførtillegg. 

Hvordan det blir vurdert av den eller de som har satt personlighetsforstyrrelsesdiagnoser på deg, er avgjørende. Fordi de da vurderer i en spesialisterklæring hva som kom først, den uspesifikke diagnosen eller personlighetsforstyrrelsene i tillegg til hvor alvorlig/alvorlighetsgraden på personlighetsforstyrrelsene. Behandlingsutsikter blir og vurdert. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil jo tro at de jeg hadde fra starten av aap var alvorlige nok siden jeg aldri har jobbet i hele mitt liv? Så de diagnosene jeg hadde fra før gjorde meg jo "ufør" sånn sett. De nye diagnosene jeg har fått er kanskje mer "alvorlige" . Er litt usikkert, men allikevel har jeg jo aldri fungert. 

Dete er diagnose og ikke om du ikke har jobbet som betyr noe. Har du foreksempel en tung psykiatrisk diagnose så kan det kvalifisere for ungufør tillegg. Men det trenger ikke gjøre det. 

Du får gå til lovdata og lov om folketrygd og lese lovverket der. Det er enklere enn å spørre her, særlig når du får svar som oppi her. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke medfødte nevropsykoligiske diagnoser snakker vi om?

Ja,det er både lett og vanskelig å bli ufør i Norge. Går mye på trynefaktor og hvor flink du er til å syte ovenfor lege / saksbehandlere osv.

Jeg har søkt , men ikke fått innvilget. Har Chrons, det invaderer og ødelgger det meste av livet mitt.  

Anonymkode: 7945d...25d

AnonymBruker
Skrevet

Med en diagnosen, uspesifikk, så er du ikke kvalifisert for unguførtillegg. 

Hvordan det blir vurdert av den eller de som har satt personlighetsforstyrrelsesdiagnoser på deg, er avgjørende. Fordi de da vurderer i en spesialisterklæring hva som kom først, den uspesifikke diagnosen eller personlighetsforstyrrelsene i tillegg til hvor alvorlig/alvorlighetsgraden på personlighetsforstyrrelsene. Behandlingsutsikter blir og vurdert. 

Dete er diagnose og ikke om du ikke har jobbet som betyr noe. Har du foreksempel en tung psykiatrisk diagnose så kan det kvalifisere for ungufør tillegg. Men det trenger ikke gjøre det. 

Du får gå til lovdata og lov om folketrygd og lese lovverket der. Det er enklere enn å spørre her, særlig når du får svar som oppi her. 

Ja den er uspesifisert fordi de allerede i barndommen så at jeg hadde store sosiale problemer. 

Den sosiale angsten og tvangen i tillegg til de medfødte diagnosene har jo vært grunnen til at jeg ikke er i jobb. Psykologen har blant annet gitt meg unnvikende personlighetsforstyrrelse. Men syns sosial angst og u pf er ganske likt, spørs bare hva man kaller det.. da kan man på en måte si at jeg har hatt sosial angst som har forverret seg til unnvikende pf? Føles nesten sånn 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk godkjent ung ufør i dag etter 3 dager, får også etterbetalt for 3 år. 

Er samboer. Noen som vet hvor mye i etterbetaling? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2017 den 5.28, AnonymBruker skrev:

Hvilke medfødte nevropsykoligiske diagnoser snakker vi om?

Ja,det er både lett og vanskelig å bli ufør i Norge. Går mye på trynefaktor og hvor flink du er til å syte ovenfor lege / saksbehandlere osv.

Jeg har søkt , men ikke fått innvilget. Har Chrons, det invaderer og ødelgger det meste av livet mitt.  

Anonymkode: 7945d...25d

Du har Crohns, men kan ikke stave det..?

Anonymkode: 2d864...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Fikk godkjent ung ufør i dag etter 3 dager, får også etterbetalt for 3 år. 

Er samboer. Noen som vet hvor mye i etterbetaling? 

Ts

:hoho::hoho::hoho:

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle alle hatt et sugerør inn i pengesekken.

Anonymkode: 3a287...113

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...