Gå til innhold

Tortur av hunder i Kina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan gjøre ting som å signere kampanjer osv, men det krever at alle er imot dette (inkludert Kina selv) for å få bukt med dyremishandling. 

Det er helt greit at de spiser hund (for dem blir det som at vi spiser feks ku), men de skal for fadern ha et godt liv og avlives på human måte! Blir så lei meg for de hundene som behandles så råttent 😞

Anonymkode: c1b79...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg også tenker!! Vi spiser storfe, sau, elg, reinsdyr og gris i Norge. Men vi setter for faen ikke fyr på dem, flår dem eller koker dem når de fortsatt er i live :( At alt resten av verden kan gjøre er å starte signeringskampanjer, det er for meg fullstendig uforståelig. Dette gjør så ubegripelig vondt for meg, at jeg klarer seriøst nesten ikke å takle det.

TS.

Anonymkode: 028d2...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Disse hundeplageriene blir færre og færre også i Kina.

Kina er et enomrt land med store forskjeller innad i synet på dyrerettigheter, Og det er faktisk et mindretall som plager dyr systematisk på denne måten, og de blir stadig færre. Rett og slett fordi tanken om dyrs iboende rett til liv og å ikke blir torturet sprer seg i det kinesiske samfunnet.

I middelklassen får flere og flere selv hund og barn vokser opp med dyr som ikke utelukkende er bruksdyr, men dyr de blir glad i. 

Jeg vil tippe to til tre generasjoner, så vil kinesere behandle hunder som vi gjør her i Norge. Du tenker sikkert det er svært lenge, men i historisk perspektiv går endringene lynhurtig.

Glem heller ikke verdens avsky for Norges behandling av hvaler. I det store utland klarer ikke folk å skille mellom nordmenn som fanger hval og nordmenn som er i mot hvalfangst. For dem er alle nordmenn hval-torturister. 

Det som trengs er mindre følelser, og mer kunnskap og fornuft.

Anonymkode: 8e87d...954

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er sinnssykt. Hater dyremishandling så til de grader. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er så jævlig at mennesker er slik.

Syns det hele er så forferdelig at jeg ikke klarer å trykke meg inn på liken din.

Endret av Edie
Ryddet for forherligelse av lovbrudd. Edie, mod.
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit at de spiser hund og katt. Hva vi spiser av kjøtt er langt på vei kulturelt betinget. Men å sette fyr på levende dyr er selvfølgelig ikke greit. 

Anonymkode: fce3b...a97

Gjest Newroz
Skrevet

Syns det er helt greit at noen vil spise hund, men mishandling av dyrene er så klart ikke greit. Jeg aner ikke hva man kan gjøre med dette. Føler det er lite poengløst å skrive under slike kampanjer? Kanskje bare støtte dyrevernorganisasjoner så de kan påvirke med feks lovgivning, opplyse folk osv? 

Skrevet

Ryddet for forherligelse av lovbrudd.

Edie,  mod.

Skrevet

Her er det en kulturforskjell. Mange i østen og Kina tenker ikke om dyr slik vi gjør. Dyr er ting, og kan behandles deretter. Særlig om det er muligheter for kortsiktig fortjeneste. Dette virker veldig fremmed for oss i vesten.

Nå er jo store deler av verden, også Kina, i ferd med å nærme seg vestlige verdier. Men samtidig er det et veldig variert og mangfoldig land, så denne prosessen går sakte mange steder. Dessuten er jo Kinas dominans økende, så kanskje er det vi som etterhvert vil nærme oss dem?

Skrevet
55 minutter siden, stan skrev:

Her er det en kulturforskjell. Mange i østen og Kina tenker ikke om dyr slik vi gjør. Dyr er ting, og kan behandles deretter. Særlig om det er muligheter for kortsiktig fortjeneste. Dette virker veldig fremmed for oss i vesten.

Nå er jo store deler av verden, også Kina, i ferd med å nærme seg vestlige verdier. Men samtidig er det et veldig variert og mangfoldig land, så denne prosessen går sakte mange steder. Dessuten er jo Kinas dominans økende, så kanskje er det vi som etterhvert vil nærme oss dem?

Jeg vet ikke om jeg ser på kulturforskjeller som noen god unnskyldning, så lenge det legitimerer å påføre dyr unødig smerte. Man skal kunne være nødt til å kritisere noe, selv om kulturen er annerledes. Det er gjerne det vi gjør med religioner og ideer, så ser egentlig ingen vesentlig forskjell pga at det kulturelt betinget. 

Ja, og det er jommen bra. Synes den forandringen er positiv, for engangs skyld. Det er helt vanvittig barbarisk å flå et dyr mens det fortsatt lever, bra folk forsøker å endre på det. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit at de spiser hund og katt. Hva vi spiser av kjøtt er langt på vei kulturelt betinget. Men å sette fyr på levende dyr er selvfølgelig ikke greit. 

Anonymkode: fce3b...a97

Ja, nettopp. Det hinsides enhver forstand. 

Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Jeg vet ikke om jeg ser på kulturforskjeller som noen god unnskyldning, så lenge det legitimerer å påføre dyr unødig smerte. Man skal kunne være nødt til å kritisere noe, selv om kulturen er annerledes. Det er gjerne det vi gjør med religioner og ideer, så ser egentlig ingen vesentlig forskjell pga at det kulturelt betinget. 

Ja, og det er jommen bra. Synes den forandringen er positiv, for engangs skyld. Det er helt vanvittig barbarisk å flå et dyr mens det fortsatt lever, bra folk forsøker å endre på det. 

Det er nettopp det med "unødig smerte" som ikke oppfattes likt.

Dessuten er kritikk ikke nødvendigvis ikke den beste måten. Heller å forklare vårt syn og hvordan vi oppfatter det.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.thedodo.com/norway-whale-hunts-2336771110.html

Tror nok vi må rydde for egen dør i tillegg til å rette fokus på kineseres syn på dyr.

Mens land som Island og Japan finner smutthull i det internasjonale forbudet mot hvalfangst og kaller det forskning. Har Norge rett og slett nektet å godta forbudet og dreper flere hval enn alle andre land til sammen.

Og til argumentet om at hvalen blir drept humant. Det kan virkelig diskuteres.

"animal welfare advocates argue that Norway's whale hunts are inhumane. Hunters shoot whales with grenade harpoons that have spring-loaded "claws" on their tips. When the harpoon hits the whale, it embeds itself deeply in the whale's flesh — not only does this slowly and painfully kill them, but it's used to haul their body onto the deck of the whaling vessel. If the whales don't die right away, the hunters will shoot them with rifles."

"In some cases, according to Michael Tenten, cofounder of the German chapter of International Marine Mammal Conservation Society (IMMCS), the hunts can go on for hours before the whale finally dies. In fact, one hunt supposedly went on for 333 minutes, which Tenten learned after he and a colleague boarded a Norwegian whaling ship in 2016."

Anonymkode: 0b47a...712

Skrevet
11 minutter siden, stan skrev:

Det er nettopp det med "unødig smerte" som ikke oppfattes likt.

Dessuten er kritikk ikke nødvendigvis ikke den beste måten. Heller å forklare vårt syn og hvordan vi oppfatter det.

Hvordan da? 

Tja. Er det ikke kritikk om vi forklarer det fra vårt ståsted? 

Skrevet
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Hvordan da? 

Tja. Er det ikke kritikk om vi forklarer det fra vårt ståsted? 

Kanskje.

Men om man forteller kineserne at vi som nordmenn vet dette mye bedre enn dem, og at det de gjør er galt, og derfor må de slutte, da kommer man ingen vei. 

Da er det bedre å forklare hvordan vi tenker og handler. Og at det vil være bedre for dem hvis de prøver noe lignende.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...