Gå til innhold

Barnefar klyper hunden sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lite problem jeg håper noen her kan hjelpe meg litt med, skal prøve å forklare kort;
Jeg har en sønn på 7 år, ikke bodd sammen med barnefar siden sønnen vår var liten. Barnefar har han på besøk annenhver helg. Nå har barnefar fått seg hund (eller, ny samboer som hadde hund fra før), og sønnen min fortalte meg i dag at når hunden ikke gjorde som den skulle, "så kløp pappa hunden, og så lagde hunden sånn kvinelyd". Jeg husker barnefar for mange år siden fortalte om hvordan hans foreldre oppdro deres hunder når han var ung, og at jeg reagerte på måten de gjorde det på (knekte valpene ned i tisset deres om de gjorde fra seg inne osv.), mens han mente at dette var eneste måten å få en lydig hund på. Jeg har null kompetanse, aldri hatt kjæledyr selv, men føler meg sikker på at det finnes bedre metoder enn klyping o.l. å ta i bruk for å disiplinere kjæledyr.

Det jeg nå er bekymret for, er hva sønnen min lærer av å se barnefar behandle en hund på denne måten. Jeg vil jo selvsagt ikke at han skal lære at det er lov å være fysisk mot dyr. Hva kan jeg egentlig si til barnefar ang. dette? Føler ikke helt jeg har kompetanse eller rett til å blande meg inn i hvordan han behandler hunden sin, men jeg har jo noe å si på hva han lærer sønnen vår. Takk for råd.

Anonymkode: 2bfff...5fa

Videoannonse
Annonse
Gjest bergenrosa
Skrevet

SI IFRA :dany: Man skal ALDRI! gjøre noe sont mot ett dyr!!!:frustrert:

AnonymBruker
Skrevet

Enig, si fra. Undrer på om samboer og hundens eier gjør det samme eller også reagerer? Ville også sagt til sønnen at her gjør psppa feil, selv om han ikke skjønner det selv. Frykt og fysisk avstraffelse er ingen god oppdragelsesmetode enten det gjelde barn el dyr. 

Anonymkode: 0a3b7...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal si fra ja, men kunne kanskje spesifisert i hovedinnlegget at jeg lurer litt på hva jeg egentlig kan si, og hvordan jeg kan si det. Eller, mest av alt trengte jeg vel bekreftelse på at jeg har rett i at det ikke er greit å behandle en hund slik.

Har forklart for sønnen min at det ikke er lov å klype verken hunder eller noen andre dyr, og at pappaen heller ikke burde gjøre det. Får prøve å forklare for pappaen at sønnen vår lærer av hva han ser, og at han må tenke over hvordan han behandler dyr mens han ser. Redd for at det skal tas veldig negativt opp at jeg kommenterer noe han mener han har peiling på...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du får spørre han om det først og fremst er sant, tviler på st en unge finner opp sånt men greit å være sikker. 

Si at ungen vil lære av det og når man behandler dyr slik er terskelen lav for å være slem mot mennesker. 

Spør han i tilleg om han vil gjøre det samme mot ungen siden han syns det å utøve vold er greit 

Anonymkode: 7bc6f...895

• Liker 1
Gjest bergenrosa
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal si fra ja, men kunne kanskje spesifisert i hovedinnlegget at jeg lurer litt på hva jeg egentlig kan si, og hvordan jeg kan si det. Eller, mest av alt trengte jeg vel bekreftelse på at jeg har rett i at det ikke er greit å behandle en hund slik.

Har forklart for sønnen min at det ikke er lov å klype verken hunder eller noen andre dyr, og at pappaen heller ikke burde gjøre det. Får prøve å forklare for pappaen at sønnen vår lærer av hva han ser, og at han må tenke over hvordan han behandler dyr mens han ser. Redd for at det skal tas veldig negativt opp at jeg kommenterer noe han mener han har peiling på...

TS

Dette der har han ikke peiling på :) Har selv en border collie som vi tok over etter at tidligere eier mishandlet henne. Ja muligens derfor hun ble snill av det men jeg føler det blir det samme som å slå sønnen deres når han gjør noe galt... Jeg har dessverre ikke noe tips å gi deg i forhold til hva du skal si men jeg hadde i allefall fått det spikret så langt inn i hodet på han at om han behandler hunden på den måten der så hadde jeg annmeldt han for dyremishandling... Ja jeg er streng når jeg hører om slike ting, hunden er ett levende dyr å han ville ikke fortjent å hatt hund. For ikke minst snakke om hvordan dette kan påvirke sønnen din i fremtiden.... ja jeg er forbanna men dette der er det værste jeg vet :frustrert:FY!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...