AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Jeg jobber innen varehandel og har en ganske så lav lønn. Pga sykdom har jeg ikke mulighet til å jobbe med det jeg er utdannet til akkurat nå, og er derfor i utgangspunktet veldig glad for at jeg kan jobbe 80% i butikk frem til jeg er frisk nok til å søke jobber jeg er utdannet innen. MEN, jeg opplever en helt annen holdning til ansatte i denne bedriften enn det jeg er vant med. Jeg trives veldig godt i jobben, har supre kollegaer og har høy arbeidsmoral - sier aldri nei til å jobbe ekstra og tar i et tak når det trengs. Vi har betalt lunsj når vi er 2 på jobb pga at man da må være tilgjengelig. Derfor prøver jeg også alltid å få tatt lunsj før 3.mann kommer på jobb slik at det sper på lønna. Dette gjør også sjefen, så det er en praksis som er helt innafor. Her om dagen var planen at jeg skulle ta pause halvtimen før 3.mann kom på jobb, men pga det kom en kunde akkurat i det jeg skulle gå til pause så tok jeg meg selvfølgelig av denne. Ble derfor 10 min for sen til pause, fordi jeg gjorde det som er best for butikken. Selv om jeg hadde da 10 min pause etter at 3.mann var på plass, så tenkte jeg ikke på det og skrev opp at jeg ikke hadde hatt pause denne dagen. I dag ble jeg kalt inn på teppet av sjefen fordi jeg ikke skulle ha betalt for disse 10 minuttene og det måtte rettes opp i og måtte ikke gjenta seg. Jeg ble mildt sagt ganske sjokkert. Her gjør jeg det som er best for butikken, og så skal jeg trekkes for det - 10 minutter??? Nå har det seg sånn at jeg har ansvar for butikken sin instagram. Jeg bruker min telefon og min mobildata på dette, evt gjør jeg det hjemme hvor jeg har wifi. Uten å få betalt for dette, og da går det jo fort 10 minutter 2-3 kvelder i uken. Dette har jeg frem til synes er helt greit. Men nå har jeg sagt ifra om at dersom det er sånn de behandler ansatte - at vi trekkes 10 minutter for å gjøre en god jobb - da gidder jeg ikke ta ansvar for instagram mer fordi dette er noe jeg ikke får betalt for. Ergo følger jeg egentlig bare samme policy som firma. Kjenner at dette gir jeg meg ikke på, og jeg bryr meg faktisk ikke om jeg blir oppfattet som vanskelig. Det står ikke i min stillingsinstruks at jeg har ansvar for sosiale medier, så det er ikke noe de kan kreve av meg. Jeg har mye å gi, men nå godt arbeid ikke verdsettes overhodet så gidder jeg ikke. Skal også sier at dette er et vikariat jeg har, så er ikke avhengig av noe som helst goodwill fra noen. Det er også hele tiden fokus på kostnadskutt i bedriften, og særlig lønnskostnader. Vi blir målt på absolutt alt vi gjør og blir instruert i hele tiden hvordan selge mer mer mer - uten at det noen gang kommer oss til gode. Få ansatte på jobb, og stadig strengere krav. Dette er også litt av grunnen til at jeg setter ned foten. Er jeg urimelig eller har jeg mitt på det tørre? Kjenner jeg er så sint, samtidig føler jeg meg litt smålig. Blæ. Sjefen ble ganske satt ut av at jeg sa ifra om at dette ikke var greit. Så nå skal vi kanskje få wifi på jobb da, hehe... Da kan jeg såklart ta instagrammen i arbeidstiden med min mobil. Anonymkode: 5aab6...71a 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Når det gjelder prinsipper på jobb må man ofte finne seg i det, eller finne en annen jobb. Jeg har feks jobbet i butikk uten tariff (elendig lønn) og selv om de ansatte prøvde å gjøre noe med det, så kom de ingen vei så jeg sluttet etter en kort stund og fant meg en butikk med tarifflønn. Nå er det slik at denne butikken skal spare penger på det meste også, så de lønner heller ikke etter stengetid, det betyr at jeg taper 10 min her og 15 min der etter en stund på å jobbe gratis siden kassene må telles og butikken må stenges. Jeg har løst det med å gjøre det meste før stengetid (selv om dette ikke er lov). Jeg skjønner deg TS og det er bra du sier i fra til sjefen, men noen ganger hjelper ikke det heller. Som private aktører kan de gjøre som de vil. Anonymkode: edff9...ffe 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 Helt ærlig kjennes det veldig bra ut og stå opp for seg selv. Selv om det ubehagelig og hehe...men tror faktisk jeg satte meg ganske i respekt nå og det føles godt. Jeg er så stolt, så vet jeg av og til kan være litt for hard, derfor behovet for å lufte litt. Er jo helt sant at man ikke får gjort så mye med ting, vi får heller ikke betalt etter stenging selv om man ikke kan stenge før man egentlig er ferdig på jobb... men akkurat det med Instagram kan jeg faktisk gjøre noe med. Skjønner på en måte ikke hvor logikken er i å behandle ansatte så dårlig, for det går jo på motivasjonen løs. Og lysten til å være grei og stille opp utover det som står i kontrakten faller jo bort... Anonymkode: 5aab6...71a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Jeg blir litt matt faktisk, av deg. Og jo du trenger goodwill, nettopp fordi du er i vikariat. Fordi du kan trenger mer jobb etterhvert eller en god referanse. Jeg er for å stå på krava i arbeidslivet, men her oppfører dere dere allerede på kanten ifht lunsjavvikling, så jeg syns faktisk det rette hadde vært at du oppga 10 min uten lønn, og spurte sjefen i en vennlig tone om du gjerne kunne fått betalt for den tiden siden du styrer instagram hjemmefra. Dialog fremfor konfrontasjon pleier å være en god ting. Og hvis jeg først skulle blitt uvenn med sjefen så hadde jeg tatt det over noe mer reelt enn dette, du klager altså på at du ikke får betalt når du ikke har rett på betalt. Tenker du bør ordne opp med sjefen din ganske kjapt, før det utskalerer over noe så latterlig som at du ikke får betalt for 10 min du faktisk ikke hadde krav på. Du fremstår litt som en trassig tenåring, men ettersom du har en utdannelse regner jeg med du er over den alderen. Anonymkode: 0a7ce...746 14
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 Er ingen uvennskap overhodet med sjefen, hun forsto meg faktisk godt. Hun er selv ganske streng på å ikke gjøre noe utover arbeidstid. Skal tilbake i min gamle jobb etter endt vikariat, så trenger ikke så mye goodwill. Ligger også veldig godt an på alt vi måles på, så jeg vet jeg er en god ressurs for arbeidsgiver. Men er også enig med deg at det er tullete å krangle på 10 min. Ble bare så provosert og ydmyket at jeg reagerte sånn som jeg gjorde. Står for det, selv om jeg ser at jeg kan virke trassig. Anonymkode: 5aab6...71a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Sjefer driter i de som gjør en ekstra innsats. Sånn til fremtiden så er det bedre å gjøre minimal innsats, for ingen belønner noe over det. Gjør du en liten feil er det på ræva og ut Anonymkode: 2a521...21e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, globalagogo skrev: Hva tror du selv egentlig? TS spurte hva andre mener. Anonymkode: 0dfc8...121 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ingen uvennskap overhodet med sjefen, hun forsto meg faktisk godt. Hun er selv ganske streng på å ikke gjøre noe utover arbeidstid. Skal tilbake i min gamle jobb etter endt vikariat, så trenger ikke så mye goodwill. Ligger også veldig godt an på alt vi måles på, så jeg vet jeg er en god ressurs for arbeidsgiver. Men er også enig med deg at det er tullete å krangle på 10 min. Ble bare så provosert og ydmyket at jeg reagerte sånn som jeg gjorde. Står for det, selv om jeg ser at jeg kan virke trassig. Anonymkode: 5aab6...71a Synes mange flere burde gjøre som deg,TS. Si ifra du, når rett skal være rett. Anonymkode: 0dfc8...121 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 Synes du gjorde helt rett! Anonymkode: 7de8b...867 5
Ambador Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 Du har ditt på det tørre her. Ansatte må si fra. Bedriften er de som har mest makt og det du gjør er veldig vanskelig sånn sett. Jeg ville støttet deg fullt ut. Sjefer må forstå at goodwill ikke er noe de kan kreve, men fortjene! Samme gjelder andre veien for ansatte. Noen lar seg utnytte veldig lett. De aksepterer hva som helst. Som f eks personen tidligere i tråden her som sitter og teller opp kassa etter stengetid uten lønn. Jeg får vondt av sånt. Ikke alle som kan velge og vrake i jobbtilbud da, så man tør kanskje ikke å si fra. Forstår det.. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 Syns det er bra du står på ditt Ts! I varehandel finnes det så utrolig mange dårlige sjefer. Stå på ditt! Anonymkode: 783bb...cde 3
Leoria Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 Herlig! :D Jeg syns det du gjør er helt riktig! 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 Men om dette virkelig er viktig for deg, hvorfor ikke ta kontakt med fagforeningen? Spesielt til den som ikke fikk tarifflønn en gang. Grunnen til at sjefer og butikkeiere kan gjøre som de vil er akkurat det, tafatte arbeidstakere som ikke klarer å bruke det systemet med fagforeninger som finnes . Anonymkode: 0ddd0...1c9 3
I Grosny Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Sjefen setter ned foten der du tråkker over streken. Greit nok. Klare linjer er viktig. Du setter ned foten og slutter med gratisarbeid. Det er også korrekt. Ingen av dere opptrer dumsnilt, men det har du gjort til nå med instagramjobbing. Dumsnillhet er farlig, og fremmer disrespekt. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Bør være unødvendig å krangle om 10 minutter. Forstår at det er kjipt hvis man tjener veldig lite, men husk at de minuttene ikke er så mye i den store sammenhengen. Forstår godt at du ikke ønsker å vise så mye fleksibilitet når du jo vedlikeholder bedriftens SOME nettsted gratis hjemme hos deg selv, men dette er jo faktisk noe du kan sette på CV'en. At du tar litt ekstra ansvar vil være positivt, og man kan ofte lære seg nye ting også, så det er ikke alltid bare positivt å ikke ta på seg ekstra oppgaver selv om man selvfølgelig skal sette grenser hvis det blir mye av det. Vei opp det positive mot det negative, hvis en ekstra oppgave bare tar en times tid i uka samlet sett, så syntes jeg personlig det er innafor. Blir det mer enn det så bør man selvfølgelig ta det opp med sjefen. Ellers lærer man etterhvert i arbeidslivet i sånne situasjoner at man hele tiden må balansere mellom det å vise goodwill og det å være dumsnill. Litt goodwill her og der med tanke på å gjøre enkelte ting som er utenfor ditt arbeidsområde vil bli satt pris på både av kolleger og ledere, men det å gå for langt og ofre din egen fritid og evt. andre goder, og ta på seg veldig mye ekstra arbeid som ikke ligger i din stillingsinnstruks, vil kunne bli sett på som svakhet og kan indikere ovenfor andre at du er lett å utnytte. Anonymkode: ffe6d...c77 2
Nuttery Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 Det jeg ikke forstår i dette er hvordan det er "vanlig praksis" å ta pause før 3. mann kommer på jobb slik at dere skal få mer lønn, og at sjefen også gjør dette... .. Når det i tillegg er fokus på å kutte kostnader i bedriften, SÆRLIG lønnskostnader? 2
chikako Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 Jeg vil bare råde deg til å bli fagorganisert Du kan bare melde deg inn på hjemmesida til LO, så finner de riktig forbund. Da kan du høre med dem om ting du stusser på. Jeg ville SPESIELT sjekka ut dette at du bruker fritida di og dine private eiendeler på å profilere butikken, det høres mye mer ullent ut enn at du gikk glipp av 10 min pauselønn. Det er vanlig i mange butikker, vet jeg, men det er ikke bra altså.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt matt faktisk, av deg. Og jo du trenger goodwill, nettopp fordi du er i vikariat. Fordi du kan trenger mer jobb etterhvert eller en god referanse. Jeg er for å stå på krava i arbeidslivet, men her oppfører dere dere allerede på kanten ifht lunsjavvikling, så jeg syns faktisk det rette hadde vært at du oppga 10 min uten lønn, og spurte sjefen i en vennlig tone om du gjerne kunne fått betalt for den tiden siden du styrer instagram hjemmefra. Dialog fremfor konfrontasjon pleier å være en god ting. Og hvis jeg først skulle blitt uvenn med sjefen så hadde jeg tatt det over noe mer reelt enn dette, du klager altså på at du ikke får betalt når du ikke har rett på betalt. Tenker du bør ordne opp med sjefen din ganske kjapt, før det utskalerer over noe så latterlig som at du ikke får betalt for 10 min du faktisk ikke hadde krav på. Du fremstår litt som en trassig tenåring, men ettersom du har en utdannelse regner jeg med du er over den alderen. Anonymkode: 0a7ce...746 Nei fy søren så mange drittsekker av noen elendige sjefer det finnes i bransjen, de fortjener en skikkelig smekk, det her var bare en liten. De kan ikke bare kjøre på som de vil, bare fordi noen er vikar. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #20 Skrevet 31. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefer driter i de som gjør en ekstra innsats. Sånn til fremtiden så er det bedre å gjøre minimal innsats, for ingen belønner noe over det. Gjør du en liten feil er det på ræva og ut Anonymkode: 2a521...21e Det hele er en balanse man lærer å beherske etterhvert som man får mer erfaring i arbeidslivet, man bør hverken være en som stiller seg på bakbena med en gang man lukter noe som faller en promille utenfor eget arbeidsområde eller den som lar seg utnytte. Litt goodwill kommer man langt med, man må bare trekke opp noen grenser slik at arbeidsgivere og kolleger ikke begynner å ta deg som en selvfølge. Ikke uvanlig problemstilling dette, kanskje særlig for yngre arbeidstakere som ikke har så mye erfaring med slike problemstillinger ennå. Anonymkode: ffe6d...c77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå