AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Er det normalt og greit at bestemor som da er kjempeglad i å strikke krever barneklær som hun gir i gave tilbake når barnebarna har vokst ut av de? Hun vil heller da enten oppbevare de i en boks hjemme eller prøve å selge de. Hun vil ikke at de eventuelt skal gies til noen som faktisk trenger de. Vil gjerne høres andres tanker da de som har fått høre dette synes det er veldig merkelig. Anonymkode: 728a7...d55 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Man ber ikke om å få gaver tilbake. Enkelt og greit.
Hengebuksvinet Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Jeg tar vare på det meste som er strikket/ hjemmelagd. Så jeg forstår godt at hun vil ha dem tilbake, hvis dere tenker å gi dem bort til noen utenfor familien. Uansett. Hvis dere ikke ønsker å ha dem lenger, spiller det vel ingen rolle hvem som får dem? Eller? 12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 Man krever ikke å få tilbake en gave. Anonymkode: 94b18...d5c 7
Amaha Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Nei dette er ikke greit, dette er gaver barna har fått. Tåpelig og smålig å kreve tilbake gaver Du bestemmer over barnas klær, ikke bestemor! 5
Dricka Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 Jeg synes det er greit at hun vil ha tilbake ting hun har strikket. I min familie har vi søskenbarna delt alt bestemor har strikket til oss. Og da vi alle har vokst ut av det har det blitt gitt videre til andre eller så er det lagt til side til neste generasjon kanskje. 11
minister-mio Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Det bør i så fall avklares når dere får klærne for en gave kan man ikke kreve å få tilbake 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 Forstår godt at hun ikke har lyst til at strikkaklær som hun har brukt mye tid og penger på (garn er dyrt) blir gitt bort til noen andre eller puttet i en freetex-container. Her blir strikkaklærne til barna behandlet som arvegods. Pakket fint ned til neste søsken kan bruke det. Eller kusiner/nevøer. Eller til barnebarn når den tid kommer. Anonymkode: 471cd...5bb 25
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 Jeg kan på sett og vis forstå henne. Hvis dere tenker å bare gi det bort synes hun kanskje for det første at det er litt trist at plaggene forlater familien, og for det andre andre at hun har lagt mye arbeid i dette som ikke blir tilstrekkelig satt pris på ( siden dere "bare" gir bort klærne), og at hun dermed tenker det da er like greit om hun selger dem og faktisk får noe for jobben. Fortsatt en merkelig og litt fekk ting å gjøre, men hvis forholdet til bestemor ellers er greit hadde jeg ikke laget noen kampsak ut av dette i det hele tatt. Anonymkode: 6453c...84e 8
Arya2000 Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 Jeg sparer på alt jeg har fått som er hjemme strikka. Det går i arv i familien. Syntes det er ganske smålig og ta tilbake gaver. Greit nok hvis dere uansett skulle kaste det men ellers er det uhørt. 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Ikke normalt, smålig er det å ta tilbake gaver.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 Helt greit, garn er dyrt og det ligger mye arbeid bak. Anonymkode: 72aa3...722 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Skrevet 30. mars 2017 Vi holder alle strikkeklær innen familien uten at noen har snakket om det. Skjønner at hun ønsker dette, men feil å kreve Anonymkode: 7b36e...402 6
Vox_populi Skrevet 30. mars 2017 #14 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Ikke normalt, smålig er det å ta tilbake gaver. Kanskje det. Men minst like smålig må det jo være å IKKE ville gi tilbake ting en ikke lenger har bruk for? 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #15 Skrevet 30. mars 2017 Veldig dårlig hvis dere gi dette til noen utenfor familien. Det er mer en nok klær der ute for folk som "trenger" det. Forstår henne godt. Anonymkode: 9bbda...193 5
Maleficenta Skrevet 30. mars 2017 #16 Skrevet 30. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt og greit at bestemor som da er kjempeglad i å strikke krever barneklær som hun gir i gave tilbake når barnebarna har vokst ut av de? Hun vil heller da enten oppbevare de i en boks hjemme eller prøve å selge de. Hun vil ikke at de eventuelt skal gies til noen som faktisk trenger de. Vil gjerne høres andres tanker da de som har fått høre dette synes det er veldig merkelig. Anonymkode: 728a7...d55 Noe så uhørt. Man krever da ikke gaver tilbake. Er dette samme bestemora som skal ha betaling for å passe barnebarna sine? 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 Jeg vet at min mor forventer at mine eventuelle tantebarn skal ha førsterett på det mitt barn får av dem. Det eregner også en selvfølge for meg Anonymkode: b5245...0b3 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 Jeg skjønner at garn koster penger og at hun har brukt mye tid og arbeid på strikkesettene. Men man krever ikke tilbake gaver man har gitt fordi de er verdifulle. Da må det i såfall avtales på forhånd at det bare er til låns. Anonymkode: 6541a...b45 2
Vera Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 Hvis tanken din er at du skal kaste klærne i en fretex-container eller gi dem videre til noen utenfor familien, så skjønner jeg henne veldig godt. Det ligger mye tid og omsorg bak et strikket plagg, det er unikt og ikke noe du kan finne på Hennes & Mauritz. Hos oss betyr strikkeklærne noe helt spesielt, da det er minner om en mor/svigermor/farmor som har brukt mange timer på at barna våre skal være varme..hun finnes ikke blant oss lengre, men hver gang jeg ser eller tar på klærne hun har strikket, er hun litt her allikevel. 17
mammamy Skrevet 31. mars 2017 #20 Skrevet 31. mars 2017 Om dere gir bort eller legger i Fretex container synes jeg det er helt greit at hun vil ha det tilbake. Kanskje hun sparer dem til barna dine blir voksne siden du tydeligvis ikke gjør det. Strikkeplagg er plagg hvor noen virkelig har lagt omsorg i gaven. Er det snakk om genser fra hennes og Mauritz hun vil ha tilbake er det nok litt mer sært. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå