Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har ung ufør, hvor mye får dere utbetalt i mnd? Jeg kunne fått ung ufør om jeg hadde søkt, men sakabehandleren på nav mente at det ikke var noen vits i å søke siden det jeg får nå utgjør mer enn det jeg hadde fått som ung ufør. Får utbetalt ca. 140000 i mnd. (Etter at jeg mister barnetillegget pga. de nye reglene) Synes ikke dette er mye når jeg har 3 tenåringer i hus. Sliter veldig med å få ting til å gå rundt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fyyy søren så mange tråder om ufør, AAP og "hvor mye jeg får" for tida. Så glad for at regjeringen har begynt å stramme inn. Dette tar jo fullstendig av....!

Anonymkode: f3f72...8b8

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyyy søren så mange tråder om ufør, AAP og "hvor mye jeg får" for tida. Så glad for at regjeringen har begynt å stramme inn. Dette tar jo fullstendig av....!

Anonymkode: f3f72...8b8

Hva mente du med denne kommentaren?? 

Er ny her, og har ikke lest meg igjennom hele forumet...

Synes dette var en uhøflig kommentar. Du vet ingenting om meg, så slutt å døm folk før du vet fakta!! 

Sitter her og har ikke en krone til overs til påske... Men orker ikke å utdype dette noe mer, siden du tydeligvis har en negativ holdning til alle uføre! 

• Liker 15
Skrevet
29 minutter siden, Billemor skrev:

Dere som har ung ufør, hvor mye får dere utbetalt i mnd? Jeg kunne fått ung ufør om jeg hadde søkt, men sakabehandleren på nav mente at det ikke var noen vits i å søke siden det jeg får nå utgjør mer enn det jeg hadde fått som ung ufør. Får utbetalt ca. 140000 i mnd. (Etter at jeg mister barnetillegget pga. de nye reglene) Synes ikke dette er mye når jeg har 3 tenåringer i hus. Sliter veldig med å få ting til å gå rundt.

140 000 i mnd? 😂 Om du mener 14 000 så er det lite. Mener man ihvertfall har rundt 15000 - 17000 på ung ufør. Jeg har minstesats på aap og har ca 11000 utbetalt 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Windows123 skrev:

140 000 i mnd? 😂 Om du mener 14 000 så er det lite. Mener man ihvertfall har rundt 15000 - 17000 på ung ufør. Jeg har minstesats på aap og har ca 11000 utbetalt 

Mente 14000.. Hadde ca. 20000 før jeg plutselig mistet barnetillegget i desember.

Skrevet
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Grunnbeløpet (G) er per 1. mai 2016 kr 92 576.
  • 92 576 multiplisert med 2,91 = 259 396 = 22 449 pr måned
  • Etter skatt = 14 361 pr måned
Nå kan det være jeg har regnet ut helt feil da, er ikke flink med prosentregning :fnise: Vet ikke hvor mye du må skatte heller, så har bare tatt vanlig skatteprosent. (Ligger vel på 35-36%? )
Har jeg gjort feil, rett gjerne på meg. Gjorde noe google-søk og prøvde å finne ut av kalkulatoren :P 
Har også minstesats på AAP og får rett over 11k utbetalt i måneden.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 La ved et par linker hvor jeg fant informasjonen om du vil sjekke det ut selv :) 
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, TinyBean skrev:
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Nå kan det være jeg har regnet ut helt feil da, er ikke flink med prosentregning :fnise: Vet ikke hvor mye du må skatte heller, så har bare tatt vanlig skatteprosent. (Ligger vel på 35-36%? )
Har jeg gjort feil, rett gjerne på meg. Gjorde noe google-søk og prøvde å finne ut av kalkulatoren :P 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 La ved et par linker hvor jeg fant informasjonen om du vil sjekke det ut selv :) 

Takk for svar 💐

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Billemor skrev:

Hva går du på nå? Vanlig ufør?

Anonymkode: e12e7...976

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Windows123 skrev:

Minstesats på ung ufør er 16 000

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva går du på nå? Vanlig ufør?

Ja.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør med ung ufør sats. Utbetalt 17 000kr i mnd. Ut fra forskjellige svar jeg har lest her på forumet så virker det som det er litt forskjellig hva man får .

Anonymkode: be30b...3d5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats på ung ufør er 16 000

Før eller etter skatt? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Billemor skrev:

Ja.. 

Hvis du nå har hatt rett på ung ufør men bare har mottar vanlig uføretrygd så har du kanskje  rett på etterbetaling av ung ufør som du ikke har fått selvom du har hatt krav på det ? Mulig noen andre her som vet mer om dette enn meg ?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ufør med ung ufør sats. Utbetalt 17 000kr i mnd. Ut fra forskjellige svar jeg har lest her på forumet så virker det som det er litt forskjellig hva man får .

Har du jobbet før eller er det minstesats? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar.

Tror jeg må kontakte saksbehandler på nav igjen... Har vært ufør siden 2009, og har aldri hatt så lite som nå etter at barnetillegget ble tatt bort.

Skrevet

Hvis du nå har hatt rett på ung ufør men bare har mottar vanlig uføretrygd så har du kanskje  rett på etterbetaling av ung ufør som du ikke har fått selvom du har hatt krav på det ? Mulig noen andre her som vet mer om dette enn meg ?

Synes bare at det var så rart at jeg ikke ble anbefalt å søke for noen år siden. Damen jeg snakket med da mente at jeg hadde krav på det, men ville da få mindre enn jeg hadde utbetalt da. Så ble rådet til å ikke søke. Men dette var jo når jeg hadde barnetillegget og hadde utbetalt nesten 20000 i mnd. 

Skrevet
27 minutter siden, TinyBean skrev:

Alt for mye skatt. Trekkprosenten blir under 25%.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Billemor skrev:

Synes bare at det var så rart at jeg ikke ble anbefalt å søke for noen år siden. Damen jeg snakket med da mente at jeg hadde krav på det, men ville da få mindre enn jeg hadde utbetalt da. Så ble rådet til å ikke søke. Men dette var jo når jeg hadde barnetillegget og hadde utbetalt nesten 20000 i mnd. 

Ja, det var veldig rart. Mottoet blir å ikke høre på nav-damer.

Anonymkode: 9efb3...6a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva du får utbetalt avhenger jo av hva du trekkes i skatt. Kan du ikke spørre på nav hva forskjellen blir?

Anonymkode: d6795...1a8

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Billemor skrev:

Dette er bare tull. Ung ufør-beregning skal vurderes uansett. Og hvis du får mer ved vanlig beregning skal du ha det. De skal altså vurdere begge beregningsmåter opp mot hverandre, på samme måte som de gjør ved vanlig minstesats og egen beregning. Kommer du over minstesatsen du hører til (feks. vanlig eller ung ufør) så skal du ha den som er høyest. Du går uansett aldri ned i utbetalinger ved å få status ung ufør, har du jobbet deg opp mer enn hva ung ufør-satsen er så får du selvsagt den. 

Forsåvidt må du egentlig klage på hele uføretrygd-vedtaket ditt, siden ung ufør ikke er en egen ytelse, men en rettighet til beregningsmetode ved uføretrygd. Litt usikker på hvordan du gjør det så lang tid etter vedtaket ble fattet. Får du innvilget ung ufør og det viser seg at det er mer enn hva du har fått så kan du kreve etterbetaling på mellomlegget. Inkludert for alle år på AAP og andre stønader, hvis beregning etter ung ufør-rettigheter hadde gitt deg mer enn du har fått. 

Anonymkode: dea3b...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...