Gå til innhold

Ett barn 100 % og et barn 50% - rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, samboer flytter ut. Vi har et felles barn, og vil ha 50/50 for h*n. 

Jeg har ett barn fra før, som jeg har 100% omsorg for. 

Vil jeg nå få tilbake min tidligere "status" som enslig forsørger, og få støtte fra NAV som feks os, stønad til barnetilsyn etc, siden jeg er enslig forsørger for mitt særkullsbarn? Selv om jeg har 50/50 med det yngste barnet? 

Hva med skattefradrag? 

Anonymkode: e6ded...2b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er det barnet du har fra før og hvor lenge har du hatt OS før? 

Anonymkode: 2b2b0...147

AnonymBruker
Skrevet

Barnet fra før er 4 år, aldri hatt os før 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da har du rett på OS og stønad til barnetilsyn for det barnet (OS er det samme uavhengig av antall barn). 

En ting til angående OS er at du må jobbe/studere minst 50% for å ha rett på det. Du kan heller ikke tjene for mye. OS reduseres også jo mer du tjener (men det lønner seg fortsatt å jobbe altså, OS reduserer med 40 øre for hver krone du tjener over en viss grense). 

(Siden det andre barnet er betydelig yngre enn 4 år sannsynligvis så er jo spørsmålet om det er forsvarlig å ha 50/50, men det er nå en annen sak..).

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da har du rett på OS og stønad til barnetilsyn for det barnet (OS er det samme uavhengig av antall barn). 

En ting til angående OS er at du må jobbe/studere minst 50% for å ha rett på det. Du kan heller ikke tjene for mye. OS reduseres også jo mer du tjener (men det lønner seg fortsatt å jobbe altså, OS reduserer med 40 øre for hver krone du tjener over en viss grense). 

(Siden det andre barnet er betydelig yngre enn 4 år sannsynligvis så er jo spørsmålet om det er forsvarlig å ha 50/50, men det er nå en annen sak..).

Tusen takk for godt svar. Jeg ønsker ikke 50/50 for så lite barn, men er truet/ presset til det og har valgt å unngå konflikt og evnt rettsak. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar. Jeg ønsker ikke 50/50 for så lite barn, men er truet/ presset til det og har valgt å unngå konflikt og evnt rettsak. 

Da tar du saken til Familievernkontoret for barnets bestes skyld! 50/50 er usunt for små barn, det gir ikke trygghet å måtte endre rutiner hver uke! 

Anonymkode: 6d162...5e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du saken til Familievernkontoret for barnets bestes skyld! 50/50 er usunt for små barn, det gir ikke trygghet å måtte endre rutiner hver uke! 

Helt enig. Jeg forstår at du føler deg presset, men det viktigste er barnets beste. Bli heller enig om delt bosted ved skolestart eller lignende.

Skrevet (endret)

Det er nå mange som har det fint med delt bosted også på en to-åring.   Det hele her er vel hvor mye, og god kontakt det minste barne har med far. At noen er så bastant mot delt bosted forteller mer om holdninger enn fornuft TS . Det er endret seg mye siden tiden da delt bosted først kom opp. Fedre har generelt mye bedre kontakt med små barn. Jeg tenker mange må redvurdere sine negative holdninger til delt bosted. Det fungerer utmerket med delt bosted for mange barn.

Til TS.vil jeg si at det der en klan på KG. som ikke unner menn et godt liv, etter et samlivsbrudd. De er opptatt av å gjøre livet mest mulig surt. Barna er det kjæreste de har så det er lett å brike de. Bitterhøner er vel en grei betegnelse.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt delt bosted for barn under 7 år. Ref: skilsmisse.com

Anonymkode: 56bc0...0fe

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Word. 

Barn under 3 år anbefales absolutt ikke 50/50 samvær, og barn som er opptil 6 år skal øke samværet litt etter litt, for å se hva som fungerer best for barnet (når man øker fra helgesamvær) Hva truer BF med? Hvorfor skal han true deg med rettsak? (Jeg spør av nysgjerrighet, og du velger om du vil svare) - ofte er det tomme trusler. Her må du se hva som er best for barnet, og ikke hva som er best for foreldrene til barnet. Som sagt, 50/50 samvær anbefales ikke for så små barn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er nå mange som har ser fint ned delt bosted også på en to-åring.   Det hele her er vel hvor mye, og god kontakt det minste barne har med far. At noen er så bastant mot delt bosted forteller mer om holdninger enn fornuft TS . Det er endret seg mye siden tiden da delt bosted først kom opp. Fedre har generelt mye bedre kontakt med små barn. Jeg tenker mange må redvurdere sine negative holdninger til delt bosted. Det fungerer utmerket med delt bosted for mange barn.

Til TS.vil jeg si at det der en klan på KG. som ikke unner menn et godt liv, etter et samlivsbrudd. De er opptatt av å gjøre livet mest mulig surt. Barna er det kjæreste de har så det er lett å brike de. Bitterhøner er vel en grei betegnelse.

Se for deg at du ikke eier tidsperspektiv og må flytte bosted annenhver uke. Sunt? 

Til det siste avsnittet ditt: Når skal "menn" som deg sette barnet først? Det handler ikke om hva som er best for pappa eller mamma, det handler om hva som er best for barnet. Den som har best forutsetninger for å ta vare på barnet, er den som skal ha hovedsamværet med barna. Skikkelig kjipt for den "tapende" part, men det er en del av pakken når man velger samlivsbrudd. 

Endret av Vera79
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, Vera79 skrev:

Se for deg at du ikke eier tidsperspektiv og må flytte bosted annenhver uke. Sunt? 

Til det siste avsnittet ditt: Når skal "menn" som deg sette barnet først? Det handler ikke om hva som er best for pappa eller mamma, det handler om hva som er best for barnet. Den som har best forutsetninger for å ta vare på barnet, er den som skal ha hovedsamværet med barna. Skikkelig kjipt for den "tapende" part, men det er en del av pakken når man velger samlivsbrudd. 

Hehe og takk for svar. Ja du ser ikke skogen for bare trær ser jeg. Nettopp barnets beste er det jeg skriver om. Videre mødres hevn når de selv velger samlivsbrudd. Noe statistikken viser de gjør I klart flertall. Så skylder de på mannen. Ja det er noen som ikke ser seg sitt eget kjønn I speilet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg kan ikke gå inn på hva han truer med, og trusselen vil nok ikke føre frem, men jeg har ikke styrke eller penger til en rettsak. Jeg har vurdert at en konflikt er mer skadelig enn 50/50.  

Vi har vært i 2 meglinger nå og megler var ikke så veldig "på" og virker ikke å ha noen innsigelser på 50/50. Barnet er 16,5 mnd. 

Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg kan ikke gå inn på hva han truer med, og trusselen vil nok ikke føre frem, men jeg har ikke styrke eller penger til en rettsak. Jeg har vurdert at en konflikt er mer skadelig enn 50/50.  

Vi har vært i 2 meglinger nå og megler var ikke så veldig "på" og virker ikke å ha noen innsigelser på 50/50. Barnet er 16,5 mnd. 

Det høres ut som en bra mekler hos familevernkontoret. Mekler her skal ikke påvirke resultater og deres meninger. Mekler skal hjelpe dere med én avtale, som dere begge godtar uten meklers påvirkning.

Skrevet
På 31.3.2017 den 20.22, Peter007 skrev:

Det er nå mange som har det fint med delt bosted også på en to-åring.   Det hele her er vel hvor mye, og god kontakt det minste barne har med far. At noen er så bastant mot delt bosted forteller mer om holdninger enn fornuft TS . Det er endret seg mye siden tiden da delt bosted først kom opp. Fedre har generelt mye bedre kontakt med små barn. Jeg tenker mange må redvurdere sine negative holdninger til delt bosted. Det fungerer utmerket med delt bosted for mange barn.

Ikke når det gjelder små unger. 

Skrevet

50/50 er totalt galskap for et barn på 16 mnd, TS.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...