AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 3-åringen (blir 4 år dette året) har ikke lyst å gå i barnehagen lenger. Hun finner på ulike unskyldninger for å slippe, kvalm, vondt i magen osv. Det har blitt verre etter at en ansatt hun var så glad i måtte slutte. Det som er verst er ved levering og henting. Det blir såvidt sagt hei, og mange ganger blir det ikke sagt ha det engang. Når jeg spør hvordan det har gått sier de bare at alt har gått fint. Dette er tatt opp felles på foreldremøter, og da er det skjerpings en stund før det sklir ut. I går ved levering sa den ene hei til henne før hun forsvant inn på siderommet og hjalp en annen å henge opp en hylle med drill. Da var det ingen ute i avdelingen med alle de andre barna. Dattera mi ville ikke inn da, så hun løp ut i gangen og tok på seg sko og jakke. Mens jeg satt der og prøvde å overtale henne kom det omsider en ansatt ut i gangen "åh, er det her du er, nå tror jeg vi må sparke mamma ut så du kan være i barnehagen". Skjønner at det blir verre om vi ikke går, men da må de ta i mot barna som kommer. Flere som har byttet bhg pga dette. Når jeg spør hvordan dagen har vært og de sier det har gått fint er det rart å høre når jeg går forbi ansatte på andre avdelinger "åh det var godt du kom, hun har savnet deg sånn at jeg fikk helt vondt av henne". Hun har ikke seperasjonsangst eller noe sånn, bare eskalert dette her i barnehagen. Jeg jobber turnus så hun har korte dager, maks 5-6 timer og fri en dag i uka. Hun elsker ellers å være borte på besøk hos familie og venner både med og uten meg. Får en følelse av at hun ikke føler seg trygg i barnehagen og at hun dermed blir usikker og redd. Dette ble mye og rotete. Ville dere byttet? Eneste som holder meg igjen er to jenter som henger sammen med henne som erteris. Anonymkode: 983d6...e50
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Får du bytte, da? Nei, dette er ikke byttegrunn. Barnet har korte dager og fri en dag i uken, slik jeg forstår dette, så er barnet for lite i bhg til å bli vant til å være der, få innpass hos de andre barna. Hun vil være en som kommer sent og går tidlig, ikke kommer en dag og dermed en det er vanskelig for både de voksne og særlig de andre barna å forholde seg til. I tillegg til at situasjonen går ut over henne selv. Anonymkode: 80c80...43f 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Oi, dette høres ikke bra ut!! Til sammenligning: I vår barnehage kommer det stortsett alltid en voksen ut i garderoben mens vi tar av uteklær. Han eller hun sier hei, setter seg gjerne ned og venter til vi er ferdige og går inn sammen med oss. De dagene de ikke komme ut i gangen, tar de alltid godt imot oss inne i avdelingen, setter seg med ved bordet hvis jenta vår skal spise el.l. De viser virkelig at de ser henne. Samme når vi henter. Får alltid gode tilbakemeldinger. Veldig ofte følger de oss ut i gangen og snakker om dagen. Spesielt en av de mannlige ansatte er helt fantastisk til å gi detaljerte beskrivelser av dagen, gjerne små artige episoder, eller de kan si fra om noe har vært leit. Dette er en helt nydelig barnehage, og mulig dette er mer enn hva man kan forvente, men det du beskriver ville vært byttegrunn for meg. Jenta di høres jo sosial ut, så jeg vil tro hun raskt finner nye, gode venner i en ny barnehage. Jeg er ikke enig i at hun er for lite i barnehagen til å bli inkludert. Du sier jo selv at hun har to gode venninner. Dersom hun hadde hatt fri mange dager i uka, kunne det kanskje blitt vanskelig, men fri en hel dag og litt korte dager, høres ut som en perfekt ordning. Anonymkode: 8fd3f...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du bytte, da? Nei, dette er ikke byttegrunn. Barnet har korte dager og fri en dag i uken, slik jeg forstår dette, så er barnet for lite i bhg til å bli vant til å være der, få innpass hos de andre barna. Hun vil være en som kommer sent og går tidlig, ikke kommer en dag og dermed en det er vanskelig for både de voksne og særlig de andre barna å forholde seg til. I tillegg til at situasjonen går ut over henne selv. Anonymkode: 80c80...43f Hun har en fast fridag. Hun har gått der siden hun var 1 år, og det er det siste halve året etter den trygge gode ansatte sluttet det er blitt sånn. Er det for mye å forlange at det er voksne på avdelingen når hun blir levert? Det er nok en grunn for at det er blitt tatt opp på foreldremøtene, og at det er skjerpings en stund før det er tilbake i gamle vaner. Synes det er trist når de ikke gidder å si hadet engang. HI Anonymkode: 983d6...e50 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Har fått plass i en annen barnehage som de sier er fantastisk, gammelt bygg, men de er flinke å gå på turer og trygge gode ansatte veier opp. Har en uke på oss til å velge. HI Anonymkode: 983d6...e50
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 På bakgrunn av det du sier om de ansatte hadde jeg byttet når barnet i tillegg viste tegn til mistrivsel. Men maks 5-6 timer i tillegg til den fridagen gjør nok også at hun ikke får deltatt like mye som de andre i leken, og det kan også være en av grunnene til at hun blir ekstra usikker. Hun trenger jo ikke være der full dag hver dag, men det høres ut som hun faktisk trenger å inkluderes ordentlig i miljøet sammen med de andre - og føle trygghet også sammen med de andre barna. Og om hun bare er "innom", som hun jo er om man tar dagsoving i betraktning(som hun jo sikkert ikke driver med nå, men som hun vel har hatt frem til en 3 år eller utover det) så blir det veldig få timer sosialt med de andre. Og da blir hun jo utenfor og på et vis lettere å ekskludere for de andre. Anonymkode: 8f491...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 Tror ikke det har noe med barna eller det å føle seg inkludert å gjøre altså, de roper på henne med en gang hun kommer og hun har dager der hun er fra 08 til 15.00 også, men det er ikke normalen. Hun trenger liksom en trygghet når hun kommer, få sitte på fanget to minutter eller bare bli tatt godt imot. Kanskje det er en fase hun går gjennom i denne alderen? Synes det er vondt når hun løper ut igjen og ingen legger merke til det. Hun er aldri alene ved henting, leker alltid med disse to jentene, de tre er alltid sammen. Anonymkode: 983d6...e50
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 At hun har korte dager, har ingenting med at hun ikke trives å gjøre,som jeg ser det. Selvfølgelig er det ikke noe koselig å komme i bhg hvis ingen hilser på deg en gang! Og når det til og med er klaget på dette, og det ikke blir bedre, kan en jo lure på hvilke late, usosiale mennesker som jobber der!! Min gutt hadde like korte dager, og fri en dag i uken han også, men trivdes, og var like mye med i leken som de andre. Her kom personalet og tok i mot oss på morgenen, og fortalte hva han hadde gjort i løpet av dagen når jeg hentet han. Bytt,bytt,bytt!!! Anonymkode: c92fe...f3d 2
Gjest Froning Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Dårlig av de ansatte. Hvis barnet ditt misstrives i barnehagen burde de prøve å jobbe med dette. Hvis andre ansatte i andre avdelinger legger merke til at barnet ditt misstrives er det tydelig at barnet ikke blir sett i sin avdeling. Si i fra til styreren i barnehagen. Dette er faktisk et vanlig problem blant enkelte avdelinger i barnehager. De ansatte er rett og slett er for late til å ta tak i slike ting og dette blir sjeldent slått ned på.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 I vår barnehage blir vi alltid hilst på ved levering, av mange voksne. Når vi går sier vi også alltid hade. Da jeg selv jobbet som assistent i diverse barnehager ble vi lært opp til at man alltid skal hilse på barnet og ta i mot når de kommer, samt si hade og si noen ord om hvordan dagen har vært (dersom det er tid til det). Synes ikke de voksne i denne barnehagen møter barnet ditt på en god måte, særlig fordi de bør SE at din datter faktisk har litt ekstra behov for å bli sett (min sønn løper rett inn og slenger knapt fra seg et hade når han går, men jeg er jo veldig glad for at de er oppmerksomme på han ved levering og når han skal hjem ) Jeg ville nok vurdert å bytte barnehage siden dette er et problem som har blitt tatt opp med de ansatte, men ikke har endret noe. Kan du ikke ta med datteren din en tur i den andre barnehagen og hilse på? Snakke litt med de ansatte feks. Kjenn på det. Anonymkode: 048d5...fdb 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Skrevet 30. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du bytte, da? Nei, dette er ikke byttegrunn. Barnet har korte dager og fri en dag i uken, slik jeg forstår dette, så er barnet for lite i bhg til å bli vant til å være der, få innpass hos de andre barna. Hun vil være en som kommer sent og går tidlig, ikke kommer en dag og dermed en det er vanskelig for både de voksne og særlig de andre barna å forholde seg til. I tillegg til at situasjonen går ut over henne selv. Anonymkode: 80c80...43f Been there, done that. Hold ut, ikke bytt og se ditt barn utvikle seg. Barnet må lære seg å erfare. Anonymkode: ea8be...0b9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 Jeg mener fortsatt: Bytt. Barnet trenger slettes ikke å lære seg å erfare en dårlig barnehage. Barnet trenger trygghet, trivsel og voksne som ser henne. Dra på besøk i den andre barnehagen og kjenn på magefølelsen din. Anonymkode: 8fd3f...6fa
Amaha Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Bytt! Dette er tatt opp på møter og som du sier sklir uvanene tilbake etter kort tid. Barna skal møtes av trygge, inkluderende og oppmerksomme voksne når de kommer i barnehagen, hver eneste gang. Merker du at barnet ditt ikke trives så tar du hensyn til det og sørger for å endre på dette. Det er ikke slik at barn skal tvinges gjennom barnehagetilværelser koste hva det koste vil, noen barnehager og deres ansatte har rett og slett ikke god nok kompetanse eller er personlig egnet til jobben. Du betaler for en tjeneste og denne skal være SVÆRT GOD når de skal ta vare på det kjæreste du har når du ikke er tilstede. Ingen eller lav tillit til barnehageansatte /merker at barnet vegrer seg/ det er forsøkt å ta opp temaet uten endringer: Bytt
atropos Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Jeg ville bytta. Forhør deg godt før du bestemmer deg for den nye barnehagen. Jeg ville også skrevet et forklaringsbrev til styrer i barnehagen du nå går i der du sier ifra hva du har vært misfornøyd med og hvordan du har opplevd å bli tatt imot i barnehagen. Barnet ditt er ikke større enn at det blir lett for henne å få nye venner
Handful Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 Vi byttet og det angrer vi ikke på. Barnet har det så mye bedre, og det har så mye å si i hverdagen. Hele familien er lykkeligere nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå