Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar de er overlappende emner, og at begge handler om biologiske prosesser på molekylnivå. Men hva er forskjellen mellom dem?

Anonymkode: 8ef00...779

Gjest Lilli My
Skrevet

Har du forsøkt å lese emnebeskrivelsen? Det er jo to begreper som kan beskrive akkurat det samme. Faget de på NTNU kaller biokjemi er omtrent ekvivalent til det de kaller molekylærbiologi på UiB.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Lilli My skrev:

Har du forsøkt å lese emnebeskrivelsen? Det er jo to begreper som kan beskrive akkurat det samme. Faget de på NTNU kaller biokjemi er omtrent ekvivalent til det de kaller molekylærbiologi på UiB.

Har lest, ja. Men på UiO har de f.eks en bachelor som heter "Molekylærbiologi og biokjemi", så det er der jeg stusser over hvor den store forskjellen er. Om det er to emner, eller bare to ord for det samme.

Anonymkode: 8ef00...779

AnonymBruker
Skrevet

Molekylærbiologi inngår i mye forskjellig, som for eksempel mikrobiologi, biokjemi og genetikk. Generelt alle biologiske prosesser på molekylnivå. Biokjemi inneholder temaer som proteiner, enzymer, fett, karbohydrater, DNA/RNA og hormoelle prosesser. Velger du biokjemi, vil du også ha om molekylærbiologi, men kun det som faller innenfor akkurat dette emnet. Velger du å studere molekylærbiologi er det mest sannsynlig flere emner du skal gjennom. Så da kommer det an på hva du interesserer deg mest for. 

Anonymkode: 4d357...ad0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Liten digresjon) Hva er forskjellen på molekylærnivå og cellenivå? Gjerne kom med eksempler for å forklare.

Anonymkode: 961b1...419

Gjest Lilli My
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Liten digresjon) Hva er forskjellen på molekylærnivå og cellenivå? Gjerne kom med eksempler for å forklare.

Størrelse. En celle består av uendelig mange molekyler.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lilli My skrev:

Størrelse. En celle består av uendelig mange molekyler.

Jeg tenkte litt mer på hva det er som inngår i de ulike begrepene. 

Gjest Lilli My
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt mer på hva det er som inngår i de ulike begrepene. 

Du spurte om "nivå". Den eneste forskjellen der er størrelse/skala. 

Molekylnivå: Alt fra små molekyler som oksygen (O2), til makromolekyler (karbohydrater, proteiner etc).

Cellenivå: Strukturer innad i, og satt sammen av flere celler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...