AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Har lest en del om dette med dempende signaler og etter det har jeg lagt merke til at valpen min på 15 uker gjesper veldig mye når jeg nærmer meg og koser med han. I tillegg kan han komme med andre dempende signaler som å se bort osv. Betyr det at han er ukomfortabel/stresset? :/ Burde jeg slutte å kose med han da? På forhånd takk Anonymkode: 561b4...992
altflyter Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 (endret) Har valpen din en plass som er "hans"? Hvor han alltid kan være i fred? Når min hund ligger i kurven, så får ingen lov til å klappe ham. Det er hans fristed. Hvis han vil ha kos, så går han ut av kurven sin og søker kontakt Det er viktig også for hunder å vite at de også kan signalisere "Nå vil jeg være for meg selv og i fred" ved å ha en plass som er "deres". Har den det? Jeg mener altså at da slipper valpen å måtte sende signaler og du stresse med å tolke i en kosesituasjon Endret 30. mars 2017 av altflyter 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Hei, takk for svar! Han har flere plasser som kun er hans og jeg plager han aldri der. Når jeg sitter i sofaen kommer han bort noen ganger og signaliserer at han vil opp. Da pleier jeg noen ganger å plukke han opp for å kose med han - men det er da han ofte gir meg disse dempende signalene. Jeg mistenker at han egentlig bare vil ha godbit men jeg er så glad i kos! Vil dog ikke at han skal ha det ubehagelig. PS: Jeg synes ikke han gir like mange dempende signaler til samboeren min når de koser, da kommer han heller med masse koselyder... Er det noe man kan gjøre med dette? TS Anonymkode: 561b4...992
altflyter Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar! Han har flere plasser som kun er hans og jeg plager han aldri der. Når jeg sitter i sofaen kommer han bort noen ganger og signaliserer at han vil opp. Da pleier jeg noen ganger å plukke han opp for å kose med han - men det er da han ofte gir meg disse dempende signalene. Jeg mistenker at han egentlig bare vil ha godbit men jeg er så glad i kos! Vil dog ikke at han skal ha det ubehagelig. PS: Jeg synes ikke han gir like mange dempende signaler til samboeren min når de koser, da kommer han heller med masse koselyder... Er det noe man kan gjøre med dette? TS Anonymkode: 561b4...992 Jeg tenker at så lenge han har et fristed han kan gå til og du ikke holder ham fast hvis han vil gå, så er det ingenting å bekymre seg for Jeg ville ikke lagt for mye inn i det. Valper gjesper tross alt mye, uten at det nødvendigvis har med signalisering å gjøre, men fordi de har et sterkt søvnbehov 1
Tabris Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Beste du kan gjøre er å kose med ham en kort stund (fire-fem sekunder), og så slutter du å kose og trekker til deg hendene. Hvis valpen går bort, så er det tegn på at den ikke vil kose mer. Hvis den vil ha mer kos, så tar den mer kontakt igjen av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 31 minutter siden, Tabris skrev: Beste du kan gjøre er å kose med ham en kort stund (fire-fem sekunder), og så slutter du å kose og trekker til deg hendene. Hvis valpen går bort, så er det tegn på at den ikke vil kose mer. Hvis den vil ha mer kos, så tar den mer kontakt igjen av seg selv. Takk! Skal prøve på dette. Og hvis han aldri vil ha kos, skal jeg aldri kose med han? 😕 Noen mener jo feks at man kan lære hundene å like kos som valper men det er kanskje ikke sant😝 Anonymkode: 561b4...992
Tabris Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk! Skal prøve på dette. Og hvis han aldri vil ha kos, skal jeg aldri kose med han? 😕 Noen mener jo feks at man kan lære hundene å like kos som valper men det er kanskje ikke sant😝 Anonymkode: 561b4...992 Hunder er jo forskjellige, ikke alle er like kosete. Og valper har jo ofte ikke tid til slikt, de har det for travelt med å utforske verden. :D Men generelt sett så kan hunder ofte bli mer kosete hvis man bygger tillit mellom hund og eier. Dvs at man trener positivt, bruker mye godbiter, ikke kjefter eller tar i hunden osv. (En hund får mindre lyst til å oppsøke eier og være nær hvis den har erfaring med at eier kan bli sint, kjefte, ta i hunden osv). Jo lenger jeg trener positivt med min hund, jo mer kosete blir han.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 Aldri hatt en hund som ikke vil kose når som helst og toppen av lykke er å være inntil og slappe av. Men.. nå har jeg og fostrer kun pitbulls for øyeblikket, ikke nervøse norske hunder. De mest nervøse, stressede hundene er de jeg ser i Norge. 90% burde vært kastrert. For det kan umulig være at de mest udugelige hundeeiere er å finne der...? Anonymkode: 69416...b08
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 Vi har strihårete vorstehere, da vi er aktive og mannen er jeger i tillegg. Så lenge de får brukt kropp og hjerne nok, liker de å ligge og duppe av nær menneskeflokken, men uten mas slik som kosing og sånt. (Og jo, da. De er glade i koseoverdoser, også, men alt til sin tid). Vi hadde fått oss ei lita vorsteh-tispe som bare var mest fantastisk i verden når det gjaldt å avvise kos og oppmerksomhet fra hun var 10-11 uker. Når hun ikke ville ha oppmerksomhet, snudde hun rett og slett ryggen til de masete menneskene og satte seg boms ned. Ikkevmye skjulte signaler der i gården! Anonymkode: 10e9c...05e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Bare en tanke, men kanskje du kan prøve å kose med valpen på gulvet og ikke drive å løfte den hver gang du vil kose? Ikke alle hunder liker å bli løftet på i tide og utide,og da viser du at du respekterer hunden mer når du inviterer til kos og lar den komme av egen vilje. Anonymkode: 25a7f...1b7
Rainbow Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 Ikke alle vil kose. Vi har bare trent positivt med vår, han er snart fire år, og vil helst ikke kose annet enn når han er trøtt eller vi kommer hjem fra jobb. Han demper og er vant til at vi leser ham godt, så vi trekker oss unna når han sier ifra med å dempe. Han bruker mest neseslikking, men også snu på hodet. Om han gjesper er det strekere for hans del, siden enkel neseslikking pleier å funke. For å få lov å kose pleier det å hjelpe å komme på ham med ryggen eller siden mot ham, og å sitte med siden vendt mot ham, ikke rett på og hele fronten imot. Det oppfatter han som mindre truende. Så det feks i går kveld, da han lå i "sphinx-posisjon" og så ut som han var klar for å finne på, noe, og jeg gikk raskt rett mot ham og spurte om vi skulle gå ut, og han dempa og så til siden fort. Da snudde jeg meg og gikk sakte mot ham med rygg/side mot ham, og spurte igjen, og da logra han og ville både kose og ut. Han vil gjerne ligge i sofaen, men ikke tas på når han er der, og han vil ikke klappes oppå hodet. Han vil heller ikke klappes av fremmede. Ved å være oppmerksomme på hva han sier hele tiden har vi funnet måter han liker å koses på, det har ofte å gjøre med måten vi kommer mot ham på. Du vil nok bli kjent med valpens signaler etter hvert som du blir kjent med personligheten hans, og da går det seg til. I tillegg er det jo mye nytt og spennende i valpens liv nå, så kan hende han blir mer kosete med alderen også.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri hatt en hund som ikke vil kose når som helst og toppen av lykke er å være inntil og slappe av. Men.. nå har jeg og fostrer kun pitbulls for øyeblikket, ikke nervøse norske hunder. De mest nervøse, stressede hundene er de jeg ser i Norge. 90% burde vært kastrert. For det kan umulig være at de mest udugelige hundeeiere er å finne der...? Anonymkode: 69416...b08 Ønsker bare å poengtere at stress og nervøsitet er en av bivirkningene av kastrering. Ser alt for mange nervøse, tilbaketrukne hannhunder som ble sånn først etter kastrering. Takk og lov for at man ikke får kastrere i hytt og gevær her i Norge! Anonymkode: 27a23...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå