Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne studere Sosialt Arbeid neste år, men jeg har bare 3,7 i snitt, så jeg har ikke all verdens skoler å velge mellom. Jeg har søkt her på Østlandet hvor jeg selv bor, men jeg vet egentlig allerede nå at jeg ikke kommer til å komme inn med mindre jeg får 5 på alle eksamener, noe som ikke kommer til å skje (Skal selvsagt prøve så godt jeg kan, men har dessverre for lav IQ hahah).

Valget står egentlig da mellom Nord universitet i Bodø og Høgskolen i Volda. Jeg vil da egentlig studere i Bodø, men samtidig så er jeg redd jeg ikke kommer til å klare å studere på et universitet! Så vidt jeg har skjønt det så er man i klasserom og har man mer kontakt med lærer når man går på høgskole, men på universitet så er man bare et nummer i klasserommet for professor, og sistnevnte syns jeg er skummelt. Kommer rett fra vgs. liksom, så er ganske redd for at overgangen kommer til å bli for stor for meg... 

Er det noen som vil komme med innspill/Råd? <3

Anonymkode: 9f2a4...c84

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg skjønner problemet ditt veldig godt. På samordnet opptak kan du se hvor mange plasser det er på hvert enkelt studie. Det vil gi en god pekepinn på hvor mange dere kommer til å være i klasserommet (selv om enkelte fag kan man ha med andre fra andre retninger). Så kanskje du skal se etter noe med få plasser, slik at du kan få mest mulig kontakt med forelserne.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg har skjønt det så er man i klasserom og har man mer kontakt med lærer når man går på høgskole, men på universitet så er man bare et nummer i klasserommet for professor, og sistnevnte syns jeg er skummelt.

Dette har mer med selve studiet og studiestedet å gjøre enn at det er en høyskole eller universitet. Send en mail og forhør deg!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Jeg skjønner problemet ditt veldig godt. På samordnet opptak kan du se hvor mange plasser det er på hvert enkelt studie. Det vil gi en god pekepinn på hvor mange dere kommer til å være i klasserommet (selv om enkelte fag kan man ha med andre fra andre retninger). Så kanskje du skal se etter noe med få plasser, slik at du kan få mest mulig kontakt med forelserne.

Jeg sjekket nå nettopp. Viser seg at det er like mange studieplasser på hver av studiene. 60 stk. Er veldig mange i forhold til hva jeg er vandt til, som er maks 30 stk...

1 minutt siden, Jubatus skrev:

Dette har mer med selve studiet og studiestedet å gjøre enn at det er en høyskole eller universitet. Send en mail og forhør deg!

Da skal jeg gjøre det, takk!

Skrevet

Dem har neppe endret undervisningen så veldig mye de siste årene. Alle som studerte der i Bodø for 5+ år siden har vel vitnemål fra Høyskolen i Bodø. 
De siste årene har stadig flere høyskoler blitt en del av universiteter, uten at det nødvendigvis gjør så mye med selve undervisningen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på et studie med litt over 100 stk. I forelesningene så er det oftest omtrent 30 som dukker opp, som gjør at vi faktisk får en slags klassefølelse der.

Anonymkode: 20b15...7e7

Skrevet

Det er 60 studieplasser på sosialt arbeid i Bodø, så det er ikke sikkert at de kommer til å dele det opp i flere klasser.
Jeg studerer sosialt arbeid på ntnu, men da jeg begynte var i høgskole, likevel var vi 90 stykk i en forelesningsal. Det er likevel ikke noe problem, vi blir ofte delt opp i mindre arbeidsgrupper, og den gruppen jeg har vært med i dette semesteret består av kun 10 personer. Det er heller ikke så mange som møter opp på forelesningene, så vi er sjelden alle 90 til stede.

Nord universitet har nettopp blitt universitet, så det er nok temmelig likt som da det var høgskole.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke studert dette selv, men kjenner flere som har studert for å bli sosionom på Høgskulen i Volda og de er veldig fornøyde med både utdanningen og høyskolen. Volda har et veldig godt studentmiljø, med mange aktiviteter for studenter.

Anonymkode: 9bdc0...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte barnevern i Bodø, som nå er sosialt arbeid tror jeg. Vi hadde iallefall all undervisningen vår sammen med sosialt arbeid. Vi var sjelden mer enn 30 i forelesningene med mindre vi hadde obligatorisk. Flott fadderuke(r) der vi ble godt kjent med klassen. Vi ble ofte delt opp i mindre grupper og jeg følte lærere og professorer var tilgjengelig for oss når vi trengte det. Mye tid til samtaler, dialog og diskusjon i timene. Jeg trivdes veldig godt, selvom det var et universitet. At det er et universitet er nok bare flottest på papiret for skolen :) Vi var 40stk i klassen, etter jul var vi 25-30tror jeg :) Lykke til, jeg hadde 3 flotte år!

Anonymkode: f8627...eb2

• Liker 4
Skrevet

Studerte selv et år på NTNU i Trondheim, og der hadde jeg følelsen av å være "et nummer", som du sier. Vi var omtrent 200 studenter i hver forelesning. Personlig syntes jeg det var vanskelig, så etter et år startet jeg på nytt studie ved Nord Universitet i Levanger. Det har jo tidligere vært HiNT, og de har ikke forandret stort på undervisningsmåtene sine, noe som betyr at vi er ca. 60 stk på mitt studie og er delt i to klasser selv om vi har mye av undervisningen sammen i små auditorium. Du må i allefall ikke være redd for å søke, dersom du virkelig vil til Bodø bør du ta sjangsen 😊 Jeg trodde også at 60 stk skulle bli mye i en klasse eller undervisningstime, men det er ikke så voldsomt som det høres ut. Ta sjangsen, hopp i det og lykke til! Dette klarer du fint :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nord universitet er ikke så alt for stort og man blir veldig lett kjent med folk :)

Uansett hvilken skole du ender opp på så vil det bli langt unna hvordan det var på vgs. Det vil ikke bli i nærheten en gang. Det er bare å venne seg til tanken om at ting blir annerledes fra høsten av. 

Lykke til med studier!

Anonymkode: 76826...39c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Dere aner ikke hvor mye det betyr for meg, er utrolig nervøs for høsten!

Vet noen om hvordan det er med innvandrere i Volda og Bodø? Er ikke norsk selv, og her jeg bor (storby) er det veldig mange innvandrere. Føler liksom at siden Volda og Bodø er såpass langt fra her jeg bor så er det kanskje litt mindre innvandrere der? Jeg håper ikke jeg fremstår som respektløs ved å stille dette spørsmålet, er bare veldig redd for å ikke passe inn, spesielt siden jeg er en veldig stille jente som ikke gjør så mye av meg (Jeg bryr meg ikke om hvor folk kommer fra, men er redd andre vil bry seg, spesielt med denne innvandrerdebatten som vekker så mange følelser hos folk nå)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Dere aner ikke hvor mye det betyr for meg, er utrolig nervøs for høsten!

Vet noen om hvordan det er med innvandrere i Volda og Bodø? Er ikke norsk selv, og her jeg bor (storby) er det veldig mange innvandrere. Føler liksom at siden Volda og Bodø er såpass langt fra her jeg bor så er det kanskje litt mindre innvandrere der? Jeg håper ikke jeg fremstår som respektløs ved å stille dette spørsmålet, er bare veldig redd for å ikke passe inn, spesielt siden jeg er en veldig stille jente som ikke gjør så mye av meg (Jeg bryr meg ikke om hvor folk kommer fra, men er redd andre vil bry seg, spesielt med denne innvandrerdebatten som vekker så mange følelser hos folk nå)

Vi hadde flere internasjonale studenter i klassen, og det kryr av internasjonale studenter på skolen :) Det er bare gøy, med andre kulturer og holdninger skaper det mangfold og gode diskusjoner i klassen. 

Vi hadde et par stk fra asia og usa i min "gjeng" og det gjorde oss ganske flinke i engelsk :P 

hilsen hun som har studert i Bodø.

Anonymkode: f8627...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de andre i at det ikke er så stor forskjell (om noen i det hele tatt) på høgskole og universitet på denne typen studier. Vi var 60 på kullet, og det var lite nok til at alle ble kjent med alle. Ikke bestisser, men nok til at alle kunne snakke med hverandre og samarbeide greit. Det var mye gruppearbeid og da var vi jo færre, vi hadde kollokvier og øvelsesgrupper, og var parvis i praksis. Dessuten blir du gjerne kjent med andre i studentmiljøet som har samme interesser som deg, enten det er håndball, kor, korps, studentavis, turgruppe eller studentbaren. Da kjenner du flere på campus, og det blir mindre skummelt. Så bor du jo gjerne enten i studentbolig eller kollektiv og blir kjent med folk, og vips virker alt mye mindre enn når du ser det utenfra og er ny. Ikke la deg skremme av ordet universitet, søk der du har lyst å gå :)

Anonymkode: 51f01...a36

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vil gjerne studere Sosialt Arbeid neste år, men jeg har bare 3,7 i snitt, så jeg har ikke all verdens skoler å velge mellom. Jeg har søkt her på Østlandet hvor jeg selv bor, men jeg vet egentlig allerede nå at jeg ikke kommer til å komme inn med mindre jeg får 5 på alle eksamener, noe som ikke kommer til å skje (Skal selvsagt prøve så godt jeg kan, men har dessverre for lav IQ hahah).

Valget står egentlig da mellom Nord universitet i Bodø og Høgskolen i Volda. Jeg vil da egentlig studere i Bodø, men samtidig så er jeg redd jeg ikke kommer til å klare å studere på et universitet! Så vidt jeg har skjønt det så er man i klasserom og har man mer kontakt med lærer når man går på høgskole, men på universitet så er man bare et nummer i klasserommet for professor, og sistnevnte syns jeg er skummelt. Kommer rett fra vgs. liksom, så er ganske redd for at overgangen kommer til å bli for stor for meg... 

Er det noen som vil komme med innspill/Råd? <3

Høgskulan i Bodø, den for business/handel er for alle og det er trygt å gå der.

Anonymkode: fffc7...bde

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter de andre i at det ikke er så stor forskjell (om noen i det hele tatt) på høgskole og universitet på denne typen studier. Vi var 60 på kullet, og det var lite nok til at alle ble kjent med alle. Ikke bestisser, men nok til at alle kunne snakke med hverandre og samarbeide greit. Det var mye gruppearbeid og da var vi jo færre, vi hadde kollokvier og øvelsesgrupper, og var parvis i praksis. Dessuten blir du gjerne kjent med andre i studentmiljøet som har samme interesser som deg, enten det er håndball, kor, korps, studentavis, turgruppe eller studentbaren. Da kjenner du flere på campus, og det blir mindre skummelt. Så bor du jo gjerne enten i studentbolig eller kollektiv og blir kjent med folk, og vips virker alt mye mindre enn når du ser det utenfra og er ny. Ikke la deg skremme av ordet universitet, søk der du har lyst å gå :)

Anonymkode: 51f01...a36

Start med fotball så ordna det sæ!

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Start med fotball så ordna det sæ!

Jeg er svært dårlig i spiort, spesielt fotball, selv om det er kjempe gøy😂 Hvorfor fotball egentlig?🤔

Tusen takk til alle andre for svar!!! Dere roa meg ned en hel del hahah😂 Syns det er så skummelt å flytte sååå langt hjemmefra, samtidig så føler jeg at jeg virkelig trenger å komme meg vekk! Er bare utrolig redd for å ikke klare meg sosialt og dermed heller ikke sosialt. Har slitt mye med å skaffe venner på vgs. og jeg tenker hver dag at jeg gleder meg til vg3 er over. Håper dere har rett og at Bodø er så bra som dere skriver! Det eneste som faktisk holder meg gående nå er jo at jeg kanskje skal studere og bo der i 3 år, få mange nye venner! 

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer veldig på hva du valgte og hva du gjorde?

Anonymkode: 63de3...c04

Gjest Solsmil
Skrevet
På 30.3.2017 den 18.18, mandel92 skrev:

Det er 60 studieplasser på sosialt arbeid i Bodø, så det er ikke sikkert at de kommer til å dele det opp i flere klasser.
Jeg studerer sosialt arbeid på ntnu, men da jeg begynte var i høgskole, likevel var vi 90 stykk i en forelesningsal. Det er likevel ikke noe problem, vi blir ofte delt opp i mindre arbeidsgrupper, og den gruppen jeg har vært med i dette semesteret består av kun 10 personer. Det er heller ikke så mange som møter opp på forelesningene, så vi er sjelden alle 90 til stede.

Nord universitet har nettopp blitt universitet, så det er nok temmelig likt som da det var høgskole.

Det uthevede er vel strengt tatt ikke helt sant. Nord universitet har riktignok eksistert siden 2016, men før det het det universitet i Nordland, og det har eksistert siden 2011, noe jeg ikke vil si er helt nylig, selv om det selvsagt ikke er like gammelt som noen av de gamle universitetene. HiBo ble til UiN fordi de alene oppfylte kravene til universitetsstatus (som blant annet inneholder krav til antallet doktorgradsutdanninger) og ble ikke universitet fordi de ble sammenslått med andre institusjoner, slik trenden har vært de siste par årene. Jeg har ikke selv studert der, men kjenner flere som studerte der både da der var høgskole, og etter det har blitt universitet - og jeg har inntrykk av at det har blitt vesentlig større og mer «universitetsaktig» de siste årene. De har tross alt hatt snart åtte år på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte i Bodø frs 92-96,da het det Høgskolen. Nå er det universitet. Samme bygget. I noen fag var vi så mange at vi var i et auditorium som rommet 300.i andre fag var vi i klasserom som rommet tredve, eller i små auditorium som rommet ca 50.Studerte noe annet enn deg. 

Gikk rett fra vgs. Hvor mange studieplasser er det i Sosialt arbeid? Dette vil jo avgjøre hvor mange det blir å dele klasserom/auditorium med. 

Vi var noen som hadde mye gruppearbeid sammen, det er både lærerikt og sosialt. Noen forelesere var også tilgjengelige for spørsmål hvis man oppsøkte dem på kontoret utenom forelesningene fordi man hadde oppgaver man strevde med. 

Trivdes godt som student i Bodø. 

Anonymkode: 63db3...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...