AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Hei! Jeg søkte på en 60% stilling som nattevakt ved en sykehjem. Den ble lyst ut som fast, og de ønsket i hovedsak sykepleiere til denne stillingen. Jeg er utdannet sykepleier(var ferdig utdannet i fjor.) Jeg fikk beskjed om at jeg fikk jobben, og fikk kontrakt. Jeg ble overrasket over at det plutselig var snakk om et vikariat (på et år.) Jeg ringte og spurte sjefen min forsiktig om det stemte at det skulle være vikariat, og det kunne hun bekrefte. Hun sa at jeg ikke fikk fast enda fordi de ikke kjente til meg, men at det sikkert var mulighet for fast senere, hvis jeg gjorde en god jobb. Så er spørsmålet; er dette lov? Kan man lyse ut en stilling som fast, og så ombestemme seg? Anonymkode: 128e6...db5 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Man kan kun ansette i vikariat for noen, altså for noen som er borte. Ta kontakt med sykepleierforbundet, regner med at du er organisert? Anonymkode: 0ed64...1f8 3
Gjest Magnifiq Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Den faste ble sikkert gitt til noen i vikariat på samme sted, også fikk vikariatet.
mindfulness Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 Nei, utlysning av fast stilling er et juridisk bindende dokument. Du har krav på fast stilling ettersom det var dette du søkte på. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan kun ansette i vikariat for noen, altså for noen som er borte. Ta kontakt med sykepleierforbundet, regner med at du er organisert? Anonymkode: 0ed64...1f8 Dette. Man kan ikke kalle det et vikariat hvis man ikke jobber for en faktisk person som er i permisjon/sykemeldt etc. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966/#5 Dessverre, kan man si, kom det nye regler ang. midlertidige stillinger i fjor (tror jeg det var). Det vil si at man kan ansettes midlertidig uten spesiell grunn i opptil 12 måneder. Spørsmålet er vel egentlig hvorvidt det er lovlig å lokke med fast stilling men trekke det tilbake ved ansettelse. Akkurat det vet jeg lite om, men det er interessant. Anonymkode: 042c1...262
melatonin Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 Men det er jo normalt med prøvetid på 6 mnd.. I allefall det sykehjemmet jeg jobber på, nettop pga den grunnen sjefen din oppga. Står det fast stilling i annonsen og på det dokumentet du skrev under på og takket ja til stillingen så er det fast stilling. Synes det virker som rar oppførsel av den sjefen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Faste stillinger i det offentlige er man pålagt å lyse ut. Ofte er det slik at det går til en som allerede er i vikariat på arbeidsplassen, evt en fast ansatt i en annen stilling, og så få en av de nye søkerne tilbud om vikariat i steden for den faste stillingen de søkte på (kan gjerne være samme prosent). Det er veldig vanlig å gjøre det slik, og det er ikke ulovlig. Men det er rart at leder ikke har snakket med deg om dette, og gitt beskjed om at du blir tilbudt vikariat og ikke fast stilling. For øvrig hadde jeg ikke ansatt noen uten å ha hatt dem i vikariat først, det er for mange arbeidstakere med laber arbeidsmoral og hang til fravær som du aldri blir kvitt dersom de er fast ansatt. Hvis du ikke vil ha jobben søker du bare ett annet sted, er du et skikkelig menneske er det ikke noe problem å få jobb som sykepleier. Anonymkode: 56ae2...b33 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 Virker ikke som noen god arbeidsgiverpolitikk. Du burde iallfall blitt informert i forkant om at det var vikariat de kom til å tilby deg. Dersom du har andre muligheter for jobb hadde det vært greit å bare takke nei til stillingen. Anonymkode: 38445...3e2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Faste stillinger i det offentlige er man pålagt å lyse ut. Ofte er det slik at det går til en som allerede er i vikariat på arbeidsplassen, evt en fast ansatt i en annen stilling, og så få en av de nye søkerne tilbud om vikariat i steden for den faste stillingen de søkte på (kan gjerne være samme prosent). Det er veldig vanlig å gjøre det slik, og det er ikke ulovlig. Men det er rart at leder ikke har snakket med deg om dette, og gitt beskjed om at du blir tilbudt vikariat og ikke fast stilling. For øvrig hadde jeg ikke ansatt noen uten å ha hatt dem i vikariat først, det er for mange arbeidstakere med laber arbeidsmoral og hang til fravær som du aldri blir kvitt dersom de er fast ansatt. Hvis du ikke vil ha jobben søker du bare ett annet sted, er du et skikkelig menneske er det ikke noe problem å få jobb som sykepleier. Anonymkode: 56ae2...b33 Derfor er der prøvetid. 3-6mnd. Som kan forlenges hvis nødvendig. Anonymkode: 72072...0da
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Her har de virkelig gjort en brøler, for det der er ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 4 minutter siden, O.G. skrev: Her har de virkelig gjort en brøler, for det der er ikke lov. Joda. Hvis de har en annen vikar som allerede jobbet der og fikk den faste stillingen, så ble det jo kun vikariatet som ble ledig. Derfor blir TS tilbudt vikariat. Fullt lovlig. Og TS kan takke nei om hun vil. Anonymkode: 9f88f...b39
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 Så lenge man i tilbudet/kontrakten blir forespeilet at dette er et vikariat og ikke en fast stilling så er det dessverre lov, selv om det er en uting. Arbeidsgiver har jo potensielt sløst masse tid, både sin egen og arbeidssøkers. Anonymkode: 5b25a...26e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå