Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri slitt med å blitt solbrent, og har til og med i mine yngre dager solt meg i mange timer uten solkrem (dum som jeg var) og ikke blitt noe annet en brun. Nå det siste året er det akkurat som om huden min tar hevn på meg og jeg blir solbrent etter bare en liten økt med soling. Jeg befinner meg i varmere strøk og etter litt basseng hygge tidligere i dag ser jeg nå at jeg er rød og ikke brun som jeg trodde. Jeg ble for første gang solbrent i høst i fjor, det skjedde igjen for to måneder siden og da var det virkelig vondt. Nå kjenner jeg ingenting, det er ikke varmt eller ømt men jeg ser at det er rødlig. 

Er det noen som har noe tips eller forklaring på hvorfor dette skjer plutselig nå? Jeg bruker forresten solfaktor 25-30, og er kommet i en alder av 25 år nå. 

Anonymkode: 77ad8...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av abstinent
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at hvis man blir skikkelig solbrent en gang kan huden bli mer sensitiv for sol i etterkant. Det skjedde i hvert fall en venninne, og hun måtte være forsiktig med sol i 1-2 år i etterkant.

Anonymkode: 9c6a1...c9f

AnonymBruker
Skrevet

P-piller, enkelte typer medisiner og hudpleie-produkter (syrer, retinol f.eks) kan også gjøre huden mer sensitiv for sol. Når man er ved et basseng får man i tillegg refleksjonen av solen fra vannet, så det blir en slags dobbel soldose, pluss at man må huske å smøre seg på nytt etter hvert bad. :)

Anonymkode: 9c6a1...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...