Gå til innhold

Til dere som lager salat på glasskrukker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det rent praktisk når dere skal spise? 

På bildet så er det jo selvfølgelig litt overfylt med mat, men selv om man ikke fyller glasset helt fullt så syns jeg likevel det er vanskelig å få blandet maten godt så man slipper å sitte igjen med bare saus

Syns det i prinsippet er en veldig god idé siden jeg elsker salater, og ved å lage salat i glass så syns jeg den holder seg godt, mens når jeg lager det på andre måter så blir det veldig slapt, men jeg syns det blir grisete og tungvint når det skal spises. Og om sommeren når man har med seg mat på stranden, turer osv så er det også tungvint og det tar mye ekstra plass om jeg må ta med ekstra tallerken osv

IMG_8491.PNG

Anonymkode: 08b94...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du bruker et lavere og bredere glass med større åpning? Feks den str som er på de glassene med nypesyltetøy som man kjøper på dagligvarebutikker?

Anonymkode: 90b6f...c1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke med slike glass på jobb og diverse siden jeg er livredd for at det skal knuse eller lekke, samt det er vanskelig å blande det sammen siden lagene ligger så tett. Bruker det heller som kjapp middag når jeg har dårlig tid.
Du finner en separat skål som du vil ha maten i og heller innholdet i glasset oppi, da vil dressingen fordele seg over all maten også :) 

Anonymkode: 933ce...e3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Innholdet i slike smale glass er nok ment å tømmes over i en tallerken/ liten skål.

• Liker 3
Skrevet

Lurte på det samme før, og pleide å ikke fylle glasset fullt (1/4 tomt kanskje) og Hakke alle ingrediensene i småbiter og riste glasset som en gal før jeg skulle spise :P Men nå bruker jeg en annen metode som funker greit. 

Har kjøpt en matboks med litt høyde på, også legger jeg det lagvis som på tegningen, bare i motsatt rekkefølge. (Altså salat på bunn, saus/dressing osv på topp) men så snur jeg matboksen opp ned og legger den i veska/sekken. På den måten er fortsatt sausen "nederst" og vasser ikke til salaten. Blir også lettere å blande på denne måten når den snus igjen.

Ellers er det lurt å ikke sprengfylle matboksen, og å hakke alt i litt små biter så det er lettere å blande sammen :)

Ikke helt hva du spurte etter kanskje men :P 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du bruker et lavere og bredere glass med større åpning? Feks den str som er på de glassene med nypesyltetøy som man kjøper på dagligvarebutikker?

Vet ikke hvordan det glasset ser ut, men jeg har forskjellige typer norgesglass, og når jeg har brukt bredere glass som da automatisk er lavere så har jeg ikke fått plass til så mye salat

Skulle vel kanskje trengt et glass som er like høyt som de jeg bruker, bare litt bredere og større åpning 😩

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På bildet så er det jo selvfølgelig litt overfylt med mat, men selv om man ikke fyller glasset helt fullt så syns jeg likevel det er vanskelig å få blandet maten godt så man slipper å sitte igjen med bare saus

Du skal jo ikka blande den i selve glasset, du skal helle innholdet i en skål.

Anonymkode: 0ed5c...c4d

• Liker 1
Skrevet

Det så veldig upraktisk ut. Hva er grunnen til at man velger å oppbevare salaten sin sånn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innholdet i slike smale glass er nok ment å tømmes over i en tallerken/ liten skål.

Det er ikke det som er meningen med det nei. Da forsvinner litt av poenget

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det glasset ser ut, men jeg har forskjellige typer norgesglass, og når jeg har brukt bredere glass som da automatisk er lavere så har jeg ikke fått plass til så mye salat

Skulle vel kanskje trengt et glass som er like høyt som de jeg bruker, bare litt bredere og større åpning 😩

De glassene som peanøttsmør o.l. er på da?

Ellers får du kjøpt glass med lokk i diverse str. Ikea har kanskje ønsket str?

AnonymBruker
Skrevet

Men hakke alt i småbiter har jeg ikke gjort. Iallefall ikke med salatblader osv, så det får jeg prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De glassene som peanøttsmør o.l. er på da?

Ellers får du kjøpt glass med lokk i diverse str. Ikea har kanskje ønsket str?

Blir ikke de forferdelig små? Slike glass med peanøttsmør, eller finnes det noen store typer jeg ikke har sett?

Skal sjekke på IKEA og se om de har noen som passer bedre til formålet

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det som er meningen med det nei. Da forsvinner litt av poenget

Eh, jo. Det er nettopp det som er meningen, det er jo derfor man lager lagene med dressing/salsa i bunnen. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vemund skrev:

Det så veldig upraktisk ut. Hva er grunnen til at man velger å oppbevare salaten sin sånn? 

Det er en praktisk måte å oppbevare middag/lunsj som kan spises hjemme på dersom man har dårlig med tid. Dressingen blir liggende i bunnen for å ikke gjøre resten av maten myk, mens salaten eller brødkrutonger blir liggende på toppen for å være crispy. Lagene med ingredienser er veldig strategisk.  

Anonymkode: 933ce...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vemund skrev:

Det er faktisk kjempepraktisk! 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vemund skrev:

Så det ikke blandes og dermed så holder salaten seg bedre frem til man skal spise den

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh, jo. Det er nettopp det som er meningen, det er jo derfor man lager lagene med dressing/salsa i bunnen. :)

Man har dressingen i bunnen slik at det ikke blandes med resten av salaten. Det er en grunn til at det legges i en spesiell rekkefølge..som at agurk og annen fuktig mat heller ikke burde legges øverst

AnonymBruker
Skrevet

Man har dressingen i bunnen slik at det ikke blandes med resten av salaten. Det er en grunn til at det legges i en spesiell rekkefølge..som at agurk og annen fuktig mat heller ikke burde legges øverst

Ja, det er jo det jeg skriver. :) Man skal helle over i en skål.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg har bestandig trodd at det er fotografert slik ene og alene fordi det ser lekkert ut. Matstyling blir dermed litt på samme måte som når fotomodeller styles og poserer i teite positurer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo det jeg skriver. :) Man skal helle over i en skål.

Det var ikke den opprinnelige meningen med salat på glasskrukker iallefall. Alle som skriver om dette, kokker osv, har jo skrevet/sagt at det er en kjekk måte å holde salaten fresh på mens man er på farten og at man bare rister glasset/blander innholdet før man spiser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...