Gjest tuster Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 En ansatt har fått beskjed om at arbeidstidene må forandres i forhold til slik de er nå. Pr i dag arbeider den ansatte kun formiddagsvakter. Behovet hos arbeidsgiver er endret til å også gjelde ettermiddag / helg. Den ansatte kan ikke ta de vaktene, og arbeidstaker må skaffe en person som kan det. Den andre blir da overflødig. Arbeidsgiver mener vedkommende må si opp selv, da han i utgangspunktet visste om at arbeidstidene kunne endre seg. Arbeidstaker mener at han skal siest opp og nekter å levere noen oppsigelse. Hvem har rett?
L@dy Skrevet 16. desember 2004 #2 Skrevet 16. desember 2004 Arbeidsgiver mener vedkommende må si opp selv, da han i utgangspunktet visste om at arbeidstidene kunne endre seg. Arbeidstaker mener at han skal siest opp og nekter å levere noen oppsigelse. Står det noe om dette i arbeidskontrakten? Om det står der svart på hvitt så har vel arbeidsgiver rett, men gjør det IKKE det så mener jeg det er arbeidstakeren som har rett. Men anbefaler å ta kontakt med arbeidstilsynet. Det står telefon nr på siden deres. http://www.arbeidstilsynet.no/
Musemor Skrevet 17. desember 2004 #3 Skrevet 17. desember 2004 Enig med l@dy her. det skal stå spesifisert i kontrakten at det kan forekomme endringer i timer. Ellers tror jeg arbeidtaker stiller sterkest.
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #4 Skrevet 19. desember 2004 si opp selv og dermed få karantene til ledighetspenger?
Lilleba Skrevet 21. desember 2004 #5 Skrevet 21. desember 2004 Den ansatte må selvsagt ikke si opp selv, bl.a. pga karantenetiden når det gjelder å få arbeidsledighetstrygd. Arbeidsgiver er sannsynligvis på tynn is her, siden han ikke vil si vedkommende opp selv.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #6 Skrevet 21. desember 2004 Det må stå svart på hvitt i kontrakten at ettermiddag/helg også må kunne regnes som normal arbeidstid. Jeg vet ikke hva slags jobb det er snakk om her, men det sjelden dette er en standardformulering.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå