AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Del Skrevet 30. mars 2017 Heihei Jeg har nettopp kjøpt 1etg av et tomannsbolig og 2etg ble kjøpt av en annen. I prospektet så jeg at det var endel ting som har TG2 og en av dem TG3. Dessuten noe lekkasje på lofttaket i 2etg. 2etg tilhører dem. Nå har 2etg bedt meg dekke 1/2 av reparasjoner som skal startes opp,deriblant taket i 2etg. Hvem kan bestemme slikt? Hvem bestemmernår ting skal fikses? Det er greit med kjelleren som er felles, men jeg skal vel ikke dekke kostnader for å fikse taket på loftet som jeg ikke har tilgang til? Og når det gjelder kjelleren, kan 2etg bare bestemme at"NÅ skal det fikses. Eller NÅ skal det males osv.." Anonymkode: 1cf54...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Del Skrevet 30. mars 2017 Dette er ting dere må bli enige om. Går ut i fra at det lekker fra taket på huset.. Du vil vel at taket på huset du bor i skal være i orden også? Be naboen på et møte hvor dere kan snakke om slike praktiske ting. Anbefaler at dere setter av en god sum hver mnd til en konto dere BEGGE må være tilstede for å ta ut av. Den brukes da til å fikse ting som å fikse tak, male huset, oppgradere inngangsparti o.l Anbefaler å skrive en kontrakt mellom dere.. Da er det mest ryddig hvis det skulle bli noe surr. Lykke til! Anonymkode: b46f7...726 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Del Skrevet 30. mars 2017 Det er det som er dritt med å bo i tomannsbolig, i hvertfall en horisontaldelt sånn som dere. Jeg bor i vertikaldelt og har derfor halve taket, mens naboen har resten. Han vil ikke bytte det før det begynner å lekke! Om jeg skal gjøre ting på huset må jeg gjøre alt på min side og sette opp sperrer slik at jeg er skjermet fra naboen, for han gidder ikke... Anonymkode: a48ff...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Del Skrevet 30. mars 2017 Vel..det er ikke svar til mine spørsmål.. Jeg lurer jo på om 2etg har rett til å be meg dekke reparasjon av taket. Greit at jeg dekker del av reparasjon av felles kjeller, men NÅR det skal gjøres,bestemmes vel av begge? Anonymkode: 1cf54...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Del Skrevet 30. mars 2017 Ring en advokat. Anonymkode: b46f7...726 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhiks Skrevet 30. mars 2017 #6 Del Skrevet 30. mars 2017 Alt utvendig er felles, derfor kan din sameier kreve at du blir med å betale kostnader av å skifte/reparere tak. Anbefaler deg å sette deg inn i lov om eierseksjoner. Utdrag: "§ 20.Vedlikehold Den enkelte sameier skal holde bruksenheten forsvarlig ved like slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne. Fellesarealer skal holdes forsvarlig ved like. Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene fastsettes at eierne av bestemte seksjoner skal ha plikt til å holde deler av fellesarealet ved like." Om det lekker fra taket er jo selvfølgelig ikke dette forsvarlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Del Skrevet 30. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel..det er ikke svar til mine spørsmål.. Jeg lurer jo på om 2etg har rett til å be meg dekke reparasjon av taket. Greit at jeg dekker del av reparasjon av felles kjeller, men NÅR det skal gjøres,bestemmes vel av begge? Anonymkode: 1cf54...28c Ja, i horisontalt delt tomannsbolig, alt innvendige er felles, det inkluderer både tak og kjeller, uansett hvem som har tilgang til hva. Hvem som bestemmer når ting skal gjøres er begge ja, men hvis taket leker, da er det vel ingen annen utvei enn å fikse? Det er i dine interesser også, tak som leker, vil føre til økt fuktighet i hele bolig, vegger, gulv, det kan føre til skadedyr, og det kan også føre til skader som er mye mer omfattende og enda dyrere å fikse. p.s. bor selv i første etasje i en horisontalt delt tomannsbolig.. Anonymkode: 9b798...f1c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Del Skrevet 30. mars 2017 Hva npr det gjelder isolering av tak? Det har vel ikke 1etg noe med? Anonymkode: 1cf54...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhiks Skrevet 30. mars 2017 #9 Del Skrevet 30. mars 2017 Her finner du litt mer info om hva som regnes som felles og eget. Felles vedlikehold i sameie: http://www.juss.info/sameiets-vedlikeholdsplikt/ Vedlikehold knyttet til den enkelte bruksenhet: http://www.juss.info/seksjonseierens-vedlikeholdplikt/ Forutsatt at du bor i et sameie vil jeg si at din sameier vil ha krav på at du blir med på kostnader knyttet til taket. I de fleste tomannsboliger er hele bygningen felles, det vil si vegger, tak, ytterdører osv. Kjip utgift, men thats life. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Del Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva npr det gjelder isolering av tak? Det har vel ikke 1etg noe med? Anonymkode: 1cf54...28c Selvfølgelig har 1 etage noe med isolering av tak, det er jo en del av den felles bygningsmassen. Sånn er det å bo i en horisontaldelt tomannsbolig. Anonymkode: d98bc...a5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #11 Del Skrevet 30. mars 2017 Okey..hva med vinduene mine? De er fra 70tallet og trengs og skiftes ut pga trekk. Skal 2etg dekke det da? Anonymkode: 1cf54...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Del Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okey..hva med vinduene mine? De er fra 70tallet og trengs og skiftes ut pga trekk. Skal 2etg dekke det da? Anonymkode: 1cf54...28c Nei, men du kan ikke bytte dine uten at naboen bytter sien samtidig. Så hver av dere dekker sine vinduer. Dere må lage en plan for vedlikehold. Slik er det også i sameie/borettslag med flere leiligheter. Husk at det ikke er et hus du kjøpte, men en leilighet i tomannsbolig. Anonymkode: d3459...94d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Del Skrevet 30. mars 2017 Halleluja så glad jeg er for at vi bor i enebolig Anonymkode: 78784...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Del Skrevet 31. mars 2017 Det er nok slik at du har kjøpt en leilighet i en tomannsbolig. Det vil si at at all vedlikehold på husets ytre vegger, tak, kjeller osv er felles. Det som er inne i selve leiligheten dekker hver og en av dere. Du kan forlenge det litt og tenke deg en firemannsbolig. Det er jo ikke slik at den som bor til høyre i 1 etg har ansvaret får venstre del i kjelleren under, og de til høyre har ansvaret for høyre del av kjelleren. Tilsvarende blir det for de som eier i 2 etg og loftet. Kjeller og loft bør være felles, og ikke kun for de som bor i 2 etg, Uansett, dere må jo bli enige om hvordan dere skal ha det. Men det er selvfølgelig ikke bare de som kjøpte 2 etg som har ansvaret for taket. Regner med at det er i din interesse å ha et tett tak også. Anonymkode: 5f5de...ac3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #15 Del Skrevet 31. mars 2017 taket er begges ansvar. Anonymkode: 9a6c4...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 31. mars 2017 #16 Del Skrevet 31. mars 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men du kan ikke bytte dine uten at naboen bytter sien samtidig. Så hver av dere dekker sine vinduer. Dere må lage en plan for vedlikehold. Slik er det også i sameie/borettslag med flere leiligheter. Husk at det ikke er et hus du kjøpte, men en leilighet i tomannsbolig. Anonymkode: d3459...94d Dette stemmer vel ikke? Så lenge man bytter til vinduer av samme størrelse og type, og alle sameierne er enige, kan leiligheter i sameier bytte vinduer. Med standardvedtekter for sameier heter det vel at vinduer i utgangspunktet skal byttes av sameiet, men at den enkelte leilighet kan bytte selv så lenge det er greit for sameiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Del Skrevet 31. mars 2017 Taket er selvsagt begges ansvar. Det er jo ditt tak også, selv om ikke du bor nærmest det. Anonymkode: 84199...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #18 Del Skrevet 31. mars 2017 Vinduene i 2etg er kun 1år gamle. Det er bare vinduene i 1etg som er fra 79tallett.. altså mine vinduer er ikke skiftet ut. Anonymkode: 1cf54...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #19 Del Skrevet 31. mars 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vinduene i 2etg er kun 1år gamle. Det er bare vinduene i 1etg som er fra 79tallett.. altså mine vinduer er ikke skiftet ut. Anonymkode: 1cf54...28c 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vinduene i 2etg er kun 1år gamle. Det er bare vinduene i 1etg som er fra 79tallett.. altså mine vinduer er ikke skiftet ut. Anonymkode: 1cf54...28c Da burde du skifte ut vinduene dine slik at de blir like vinduene i 2.etg. og regningen blir selvsagt din. Anonymkode: 51277...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #20 Del Skrevet 31. mars 2017 Hurra!!! Kjeller og vegg må skiftes og kostnader deles. T.o.m taker ril 2etg må deles. Men vinduene mine i 1etg må JEG dekke helt alene. For noen dusteregel. Anonymkode: 1cf54...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå