AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Jeg jobber i Norge, men vi har kontorer rundt om i verden. Det begynte en ny fyr på kontoret i USA for to måneder siden, og jeg forbarmet meg over ham og har snakket en del med ham. Han har litt dårlig sosial intelligens, så han driver og flørter selv om jeg har sagt at jeg har noe på gang med en fyr og jeg har fortalt det til ham. Men han gjør bare sånne uskyldige ting som å si at jeg er vakker, at han skulle ønske han kunne hjelpe meg med ting jeg sliter med, eller sender bilder av blomsterbuketter til meg. Jeg har ikke direkte sagt at han skal slutte, fordi jeg synes bare det er søte ting han sier. Rare, men søte. Ca hver dag lærer jeg ham noen nye ting, fordi han av sære grunner ikke vil spør kollegaene som sitter rundt ham (blant annet at de banner så mye). I går var han spesielt rar, og jeg snakket om ham med en av de andre som jobber på det kontoret. I dag fikk jeg vite at han andre jeg snakket med i går har levert inn melding om seksuell trakassering på mine vegne. Seksuell trakassering er ganske alvorlige greier i USA... Jeg kjenner sjefen der borte veldig godt og han ringte meg (men jeg fikk beskjed om at den telefonsamtalen ikke hadde skjedd, fordi han brøt protokollen ved å snakke med meg først) for å høre litt om hva som egentlig var greia. Og han som leverte inn klagen angrer nå... Fordi han som flørtet med meg er oppgitt over resten av teamet og har uffet seg fælt over dem til meg. Han sier at de er uprofesjonelle, bare sitter og tuller og banner. Og at han spør dem om hjelp, så sier de bare F-ordet og gir ham et blikk som sier at han bare er til bry. Så... det de er redde for der borte nå er at saken skal eksplodere og at han som flørtet med meg skal prøve å skade de andre siden de skader ryktet hans... De sier at det ender kanskje med at han blir sagt opp uansett hva jeg sier. Bare for å være på den sikre siden slik at det ikke blir noen rettsak senere. Og de kommer sannsynligvis til å be ham om ikke å snakke med meg med mindre det er nødvendig... Jeg blir sannsynligvis kalt inn til møte i morgen. Tips til hva jeg bør si og ikke si for å få denne saken til å dø stille? Anonymkode: b46c0...719
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Noen som har nevnt noe om dette til deg? Noen som har tatt det opp med han? Kanskje kollegaene hans er møkk lei av at han går til deg og flørter i stedet for å jobbe. Kanskje han til og med spør deg om ting han egentlig vet og kan, og kollegaene merker dette. Jeg syns du absolutt burde satt grenser for lenge siden. Om han har dårlig sosial forståelse er det mulig han tror han har sjans på deg, og som sagt så kan denne flørtinga gå utover arbeidsoppgavene hans. Det er ikke bra å ikke fortelle at du ikke er interessert i noen. Du leker med følelsene deres Anonymkode: 04ce9...234 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Hadde stillt spørsmål vedrørende kollegaene(!) ditt liv, ditt ansvar. Anonymkode: bccef...773
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har nevnt noe om dette til deg? Noen som har tatt det opp med han? Kanskje kollegaene hans er møkk lei av at han går til deg og flørter i stedet for å jobbe. Kanskje han til og med spør deg om ting han egentlig vet og kan, og kollegaene merker dette. Jeg syns du absolutt burde satt grenser for lenge siden. Om han har dårlig sosial forståelse er det mulig han tror han har sjans på deg, og som sagt så kan denne flørtinga gå utover arbeidsoppgavene hans. Det er ikke bra å ikke fortelle at du ikke er interessert i noen. Du leker med følelsene deres Anonymkode: 04ce9...234 Det ble ikke nevnt for meg før det plutselig var rapportert... Jeg synes også det var forferdelig rart å rapportere på vegne av meg... Han nye fyren er ubrukelig i jobben, så jeg tror han som rapporterte bare så en vei for å få sparket ham. Men... han tenkte ikke gjennom hva han gjorde... Så nå står ryktet til tre andre på spill også hvis han nye slår seg vrang. Det er ikke tatt opp enda. Jeg vet ikke når det kommer i prosessen. De andre der er ikke møkk lei av at han flørter i stedet for å jobbe, men de er møkk lei av at han er ubrukelig og tror han kan ting han ikke kan... Og når de prøver å lære ham noe, så sier han bare at han kan det... Fyren er gift... og 20 år eldre enn meg... Jeg flørter ikke tilbake. Jeg har sagt klart ifra at vi bare er venner. I starten trodde jeg at han enten hadde rar humor eller at han bare prøvde å få meg til å lære ham ting slik at han skulle virkere smartere foran de andre siden de ikke visste at jeg hadde lært ham ting da. Men nei... han flørtet faktisk... Bare helt uskyldig da. Anonymkode: b46c0...719
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde stillt spørsmål vedrørende kollegaene(!) ditt liv, ditt ansvar. Anonymkode: bccef...773 Vel, jeg vil ikke ødelegge for ham heller... Men ja, han kunne i alle fall ha spurt meg først siden han leverte inn klagen med navnet mitt. Anonymkode: b46c0...719
FluffyJuggernaut Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 Det virker jo som at du ikke har klart å sette klare nok grenser, eller at han rett og slett velger å ignorere dem. Uansett så er nok dette noe de andre kollegaene dine har sett, og de følte at de hadde ett ansvar til å hjelpe deg. Når du skal i samtale med sjefen så ville jeg vært helt ærlig. Du blir ikke å gjøre deg selv eller han en tjeneste med å verken under eller overdrive. Du sier jo at du at du syns han er trivelig, men syns hans romantiske interesse er ubehagelig. Men du kan jo også si at du tror at han har problemer med sosiale og at du ikke har greid å være tydelig nok. Jeg skjønner at det er litt flaut, men forhåpentligvis blir dette å hjelpe dere begge. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 6 minutter siden, Elliespelli skrev: Det virker jo som at du ikke har klart å sette klare nok grenser, eller at han rett og slett velger å ignorere dem. Uansett så er nok dette noe de andre kollegaene dine har sett, og de følte at de hadde ett ansvar til å hjelpe deg. Når du skal i samtale med sjefen så ville jeg vært helt ærlig. Du blir ikke å gjøre deg selv eller han en tjeneste med å verken under eller overdrive. Du sier jo at du at du syns han er trivelig, men syns hans romantiske interesse er ubehagelig. Men du kan jo også si at du tror at han har problemer med sosiale og at du ikke har greid å være tydelig nok. Jeg skjønner at det er litt flaut, men forhåpentligvis blir dette å hjelpe dere begge. At jeg tar på meg "skyld" er en god vei å gå, tror jeg. Jeg har aldri flørtet tilbake, men kunne nok vært enda klarere. Fordi han fyren her tror jeg ikke er flink til å ta hint. Normalt tar mannen hintet når dama sier at hun dater en fyr og at det går veien. Kollegaene mine sier at denne saken kan fort kan bety slutten på karrieren hans, og hvis han begynner å dra dem med seg, deres også... Akkurat nå ligger ansvaret i denne saken hos meg. Hva jeg sier på møtet kan redde/ødelegge en eller fire karrierer... Helt sykt hvordan en sånn en liten filleting kan eskalere... En fjær til fem høns... Anonymkode: b46c0...719
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At jeg tar på meg "skyld" er en god vei å gå, tror jeg. Jeg har aldri flørtet tilbake, men kunne nok vært enda klarere. Fordi han fyren her tror jeg ikke er flink til å ta hint. Normalt tar mannen hintet når dama sier at hun dater en fyr og at det går veien. Kollegaene mine sier at denne saken kan fort kan bety slutten på karrieren hans, og hvis han begynner å dra dem med seg, deres også... Akkurat nå ligger ansvaret i denne saken hos meg. Hva jeg sier på møtet kan redde/ødelegge en eller fire karrierer... Helt sykt hvordan en sånn en liten filleting kan eskalere... En fjær til fem høns... Anonymkode: b46c0...719 Så, så. Fire karrierer er garantert ikke ødelagt. Hvis du mener han ikke har trakassert deg så sier du det på møtet. Si at det var en misforståelse. Etter møtet snakker du med han flørter´n og kollegaen din sammen. Si til flørter´n: ALDRI flørt med meg igjen, da ser du hva som skjer. Dette burde være nok - case closed. Anonymkode: 80fdf...b05 1
FluffyJuggernaut Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: At jeg tar på meg "skyld" er en god vei å gå, tror jeg. Jeg har aldri flørtet tilbake, men kunne nok vært enda klarere. Fordi han fyren her tror jeg ikke er flink til å ta hint. Normalt tar mannen hintet når dama sier at hun dater en fyr og at det går veien. Kollegaene mine sier at denne saken kan fort kan bety slutten på karrieren hans, og hvis han begynner å dra dem med seg, deres også... Akkurat nå ligger ansvaret i denne saken hos meg. Hva jeg sier på møtet kan redde/ødelegge en eller fire karrierer... Helt sykt hvordan en sånn en liten filleting kan eskalere... En fjær til fem høns... Anonymkode: b46c0...719 Det er jo ikke din feil at du har fått uønsket oppmerksomhet. Han har oppført seg uakseptabelt, du har sagt at du ikke er interessert og har kjæreste. Kanskje kunne du vært tydeligere, men det skulle ikke være nødvendig. Som sagt når du snakker med sjefen så er du helt ærlig. Si hva som har skjedd, fortell om kollegaen din sin flørting, at du har gitt beskjed om at du ikke er interessert. At selv om han fortsatt å flørte så har du valgt å overse det for at du ikke ville lage en stor sak ut av det. Men vær klar på alt, og ikke ta skyld på noe du ikke har skyld i, inkludert klagen som er sendt inn i ditt navn av en annen kollega. Hva som skjer videre etter den samtalen er ikke din feil. Men den amorøse kollegaen bør ta hintet om at den type oppførsel er ikke passende. Kollegaen som skrev klagen i ditt navn, blir også å lære at han ikke kan bruke deg for å bli kvitt andre, så neste gang signerer han med eget navn. Og om du skulle være så uheldig å havne i en slik situasjon igjen så blir du å klare å sette foten ned selv, ikke la noen overkjøre dine grenser og utnytte deg for at du er snill. Endret 30. mars 2017 av Elliespelli 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: At jeg tar på meg "skyld" er en god vei å gå, tror jeg. Jeg har aldri flørtet tilbake, men kunne nok vært enda klarere. Fordi han fyren her tror jeg ikke er flink til å ta hint. Normalt tar mannen hintet når dama sier at hun dater en fyr og at det går veien. Kollegaene mine sier at denne saken kan fort kan bety slutten på karrieren hans, og hvis han begynner å dra dem med seg, deres også... Akkurat nå ligger ansvaret i denne saken hos meg. Hva jeg sier på møtet kan redde/ødelegge en eller fire karrierer... Helt sykt hvordan en sånn en liten filleting kan eskalere... En fjær til fem høns... Anonymkode: b46c0...719 Hvordan vil saken ødelegge karrieren til andre? Dette er jo ganske utspekulert manipulering. Forstår at folk høyere oppe slipper unna faktisk seksuelle trakasseringer når offeret får skylden for at flere får sparken. Da vil jo de ikke rapportere trakkaseringen. "Ja, du kan anmelde gunnar som griper rumpa di hver gang han går fordi og slenger ut bemerkninger om kroppen din, men da får 3 andre sparken. Er du sikker på at du vil det?" Til og med sjefen ringte deg selv om han ikke skal det, for å forsøke påvirke deg til å si imot anklagende slik at han selv slipper styr. Tenk om du hadde opplevd faktisk trakassering. Da vet du hvor du har sjefen din, han vil redde egen ræv og driter i sine ansatte Anonymkode: 04ce9...234
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Syns dette høres ut som regelrett mobbing på arbeidsplassen, og at du bør stå opp for denne personen, siden mobbingen skjer i ditt navn (uten at det er din feil). Anonymkode: fd302...fc8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 Jeg hadde bedt om at fyren som leverte inn meldingen var til stede på møtet. Han startet dette, så han får rydde opp også. Anonymkode: 2d528...d7b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Skrevet 30. mars 2017 Tillitsvalgt! Verneombud, HR-avdelingen, din nærmeste sjef. Alle disse må du da snakke med snarest. Det er den kollegaen din som burde møte, ikke du. Du behøver da vel ikke å si annet enn at du ikke stiller deg bak klagen. Anonymkode: e82b2...847
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #14 Skrevet 30. mars 2017 Nå har jeg blitt kalt inn til møte med gruppelederen der borte i USA og sjefen vår i morgen ettermiddag. Litt komplisert organisasjonskart, men vi har samme direkte sjef, men siden sjefen vår sitter på min lokasjon, så har de en gruppeleder som prioriterer og delegerer saker og en "sjef" som bare passer på at de møter opp, passer på ferie og sånt. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så, så. Fire karrierer er garantert ikke ødelagt. Hvis du mener han ikke har trakassert deg så sier du det på møtet. Si at det var en misforståelse. Etter møtet snakker du med han flørter´n og kollegaen din sammen. Si til flørter´n: ALDRI flørt med meg igjen, da ser du hva som skjer. Dette burde være nok - case closed. Anonymkode: 80fdf...b05 Jeg mener at han ikke har trakassert meg, ja. Så jeg skal være klar på at det er en misforståelse. 15 timer siden, Elliespelli skrev: Det er jo ikke din feil at du har fått uønsket oppmerksomhet. Han har oppført seg uakseptabelt, du har sagt at du ikke er interessert og har kjæreste. Kanskje kunne du vært tydeligere, men det skulle ikke være nødvendig. Som sagt når du snakker med sjefen så er du helt ærlig. Si hva som har skjedd, fortell om kollegaen din sin flørting, at du har gitt beskjed om at du ikke er interessert. At selv om han fortsatt å flørte så har du valgt å overse det for at du ikke ville lage en stor sak ut av det. Men vær klar på alt, og ikke ta skyld på noe du ikke har skyld i, inkludert klagen som er sendt inn i ditt navn av en annen kollega. Hva som skjer videre etter den samtalen er ikke din feil. Men den amorøse kollegaen bør ta hintet om at den type oppførsel er ikke passende. Kollegaen som skrev klagen i ditt navn, blir også å lære at han ikke kan bruke deg for å bli kvitt andre, så neste gang signerer han med eget navn. Og om du skulle være så uheldig å havne i en slik situasjon igjen så blir du å klare å sette foten ned selv, ikke la noen overkjøre dine grenser og utnytte deg for at du er snill. Ikke min feil at jeg har fått uønsket oppmerksomhet, nei. Men... jeg har ingenting å tape på å ta på meg skyld her annet enn litt rykte, mens de andre kan miste jobben. Jeg tåler å miste litt rykte mot at de får beholde jobbene sine. Men jeg skal si hva som har skjedd, men tenker at jeg tar på meg litt skyld ved å si at jeg kunne vært klarere med kollegaen jeg snakket med det om. Slik at ikke han skal komme i trøbbel for å dette. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil saken ødelegge karrieren til andre? Dette er jo ganske utspekulert manipulering. Forstår at folk høyere oppe slipper unna faktisk seksuelle trakasseringer når offeret får skylden for at flere får sparken. Da vil jo de ikke rapportere trakkaseringen. "Ja, du kan anmelde gunnar som griper rumpa di hver gang han går fordi og slenger ut bemerkninger om kroppen din, men da får 3 andre sparken. Er du sikker på at du vil det?" Til og med sjefen ringte deg selv om han ikke skal det, for å forsøke påvirke deg til å si imot anklagende slik at han selv slipper styr. Tenk om du hadde opplevd faktisk trakassering. Da vet du hvor du har sjefen din, han vil redde egen ræv og driter i sine ansatte Anonymkode: 04ce9...234 Det kan ødelegge karrieren til andre enn flørteren, fordi slike saker kan bli stygge i USA. Spesielt når flørteren mener at de tre fyrene på gruppa hans ikke gjør jobben sin. Da blir det fort en granskning og arbeidsgiver har rett til å se i alle logger på hva de har gjort i arbeidstiden eller på firmaets eiendeler. For eksempel kan de kreve å se skype for business-loggene, whatsapp-loggene på jobb-mobilen, og facebook-logger i jobbtiden. Tviler på at de kan kreve å se mine logger siden jeg er godt beskyttet her i Norge, men det skal ikke så mye til før de kan kreve å se de ansattes logger i USA... Jeg tror ikke det er noe manipulering. Gruppelederen vil faktisk ha ham sparket. Men ikke på denne måten, fordi det vil ødelegge for karrieren til flørteren, og kanskje flere sine også. Jeg snakker mye med gruppelederen, hver dag. Gruppelederen vet nøyaktig hvordan denne situasjonen er. Jeg har sendt ham flere screen shots av samtalene med flørteren siden starten. Jeg ville egentlig ikke si det her i denne tråden, men det er han jeg dater... Men flørteren vet ikke det... Det er litt for tidlig til at vi vil at kolleger skal vite at vi dater... Her er det ikke trakassering. Gruppelederen er absolutt ikke bare interessert i å redde sin egen ræv. Det sier jeg ikke bare fordi vi dater, men fordi jeg kjenner ham ganske godt. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns dette høres ut som regelrett mobbing på arbeidsplassen, og at du bør stå opp for denne personen, siden mobbingen skjer i ditt navn (uten at det er din feil). Anonymkode: fd302...fc8 Mobbing på arbeidsplassen? Nei, det synes jeg ikke det er... De er bare veldig forskjellige, så han nye passer ikke inn i den lille gruppa der. Men jeg kommer til å gjøre mitt for at denne saken bare skal dø ut. Jeg vil ikke få noe mer fokus på den. Jeg kommer ikke til å fortelle det til noen kolleger, annet enn de som allerede vet det. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bedt om at fyren som leverte inn meldingen var til stede på møtet. Han startet dette, så han får rydde opp også. Anonymkode: 2d528...d7b Han er ikke kalt inn til møte i denne omgang, men han har allerede vært i møte og forklart sin rolle i dette. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tillitsvalgt! Verneombud, HR-avdelingen, din nærmeste sjef. Alle disse må du da snakke med snarest. Det er den kollegaen din som burde møte, ikke du. Du behøver da vel ikke å si annet enn at du ikke stiller deg bak klagen. Anonymkode: e82b2...847 Vel, jeg vil heller ikke lage problemer for han som meldte inn klagen... Og siden vi jobber i forskjellige land, har vi forskjellige systemer, selv om vi har samme sjef. Men jeg vil IKKE at det skal gå til HR og sånt. Poenget her er at jeg vil få det til å dø ut før det går så langt. Og selvfølgelig må de snakke med meg siden klagen går ut på at jeg visstnok har blitt trakassert. Anonymkode: b46c0...719
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #15 Skrevet 30. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg vil heller ikke lage problemer for han som meldte inn klagen... Og siden vi jobber i forskjellige land, har vi forskjellige systemer, selv om vi har samme sjef. Men jeg vil IKKE at det skal gå til HR og sånt. Poenget her er at jeg vil få det til å dø ut før det går så langt. Og selvfølgelig må de snakke med meg siden klagen går ut på at jeg visstnok har blitt trakassert. Anonymkode: b46c0...719 Hva med å bare si til de to karene det gjelder at du har tenkt å avfeie det hele som en misforståelse, og at du forventer at de spiller med, både for sin egen del, og fordi det er de som har satt deg i denne situasjonen i utgangspunktet. Anonymkode: fd302...fc8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #16 Skrevet 30. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ødelegge karrieren til andre enn flørteren, fordi slike saker kan bli stygge i USA. Spesielt når flørteren mener at de tre fyrene på gruppa hans ikke gjør jobben sin. Da blir det fort en granskning og arbeidsgiver har rett til å se i alle logger på hva de har gjort i arbeidstiden eller på firmaets eiendeler. For eksempel kan de kreve å se skype for business-loggene, whatsapp-loggene på jobb-mobilen, og facebook-logger i jobbtiden. Tviler på at de kan kreve å se mine logger siden jeg er godt beskyttet her i Norge, men det skal ikke så mye til før de kan kreve å se de ansattes logger i USA... Anonymkode: b46c0...719 Med andre ord de blir bare sparket om de ikke har gjort jobben sin. Anonymkode: 04ce9...234
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #17 Skrevet 30. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å bare si til de to karene det gjelder at du har tenkt å avfeie det hele som en misforståelse, og at du forventer at de spiller med, både for sin egen del, og fordi det er de som har satt deg i denne situasjonen i utgangspunktet. Anonymkode: fd302...fc8 Jeg har snakket med han som rapporterte det. Jeg sa at jeg beklager at situasjonen har blitt misforstått og at jeg setter pris på at han passer på meg, men at det virkelig ikke er noen seksuell trakassering på gang. Han sa at han mente ikke å rapportere det. Han snakket med en annen kollega om at flørteren flørtet med meg og at jeg følte meg trakassert, og så overhørte "sjefen" det og kommanderte ham til å rapportere det fordi det er protokollen. Jeg synes virkelig at de kunne snakket med meg før de lagde sak ut av det... Det er ikke noe å "spille med på". Han skjønner selv nå at han har misforstått. Så fakta i saken er det ikke noe feil med. Men saken er allerede laget.. Jeg ønsker bare ha tips om hvordan jeg skal oppføre meg i denne saken for å få den til å gå bort med minst mulig konsekvenser for alle. Jeg vil bare at saken skal dø i stillhet i stedet for å bli blåst opp og risikere at 1 til 4 av mine kolleger mister jobben... Det er så absurd at det i det hele tatt er så alvorlig av denne fillesaken. Hersens amerikanere altså. Anonymkode: b46c0...719
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med andre ord de blir bare sparket om de ikke har gjort jobben sin. Anonymkode: 04ce9...234 Nå ja... Amerikanere... De er ikke like flinke til å se gjennom fingrene som en norsk arbeidsgiver... Selvfølgelig har de pjattet, bannet seg i mellom (men aldri til kunder) og tullet og vært på facebook og hatt private chatter på whatsapp. En norsk arbeidsgiver ville ikke tenkt på det som et problem, men en amerikansk arbeidsgiver kan... Anonymkode: b46c0...719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå