Gå til innhold

Har mennesker behov for nærhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg savner det skikkelig. Samtidig skammer jeg meg over at jeg ønsker det. Jeg skammer meg over å ønske å bli elsket av et annet menneske. Jeg savner en klem. Savner noen som holder meg. Er jeg rar?

Dette er et stort savn, men jeg føler meg så ekkel på grunn av tidligere overgrep, så jeg klarer ikke innlede forhold med andre, så jeg får aldri denne nærheten. Og jeg opplever egentlig ikke at noen elsker meg.

Er følelsene mine legitime? Jeg synes det er så flaut at jeg har dette behovet, men det er vel normalt å ønske seg det?

Anonymkode: 3cfab...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nyfødte som kun får næring gjennom slange, men ingen kroppskontakt,dør. Helt naturlig å ville ha nærhet til andre. 

Anonymkode: 52851...53f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nærhet og kjærlighet er et av menneskets grunnleggende behov (maslows behovspyramide). Så det er helt naturlig, og spedbarn som aldri opplever nærhet og kjærlighet kan få massive hjerneskader eller dør. Dette gjelder også ved lite nærhet.

Jeg trur du kan oppleve å få en kjæreste. Jeg vet det er lett for meg å si. Men om du får jobbet med overgrepet, og få det bedre med deg selv, så kan det gå. Selv tenkte jeg at jeg aldri vil ha kjæreste etter et overgrep og jeg var voksen og hadde mye problemer og enda ikke hadd en kjæreste. Følte meg stygg, ekkel, mindreverdt og mye sånn. Men plutselig en dag snudde det. Og jeg ligger her nå i senga og savner kjæresten som har dratt på jobb.

Det jeg vil med dette er å vise at jeg har trua på deg. Det er naturlige tanker du har og det er helt greit å savne nærhet og kjærlighet. Håper du en dag finner det og opplever det. Du fortjener det like mye som alle andre ❤

Anonymkode: 6cfbc...9d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nærhet og kjærlighet er et av menneskets grunnleggende behov (maslows behovspyramide). Så det er helt naturlig, og spedbarn som aldri opplever nærhet og kjærlighet kan få massive hjerneskader eller dør. Dette gjelder også ved lite nærhet.

Jeg trur du kan oppleve å få en kjæreste. Jeg vet det er lett for meg å si. Men om du får jobbet med overgrepet, og få det bedre med deg selv, så kan det gå. Selv tenkte jeg at jeg aldri vil ha kjæreste etter et overgrep og jeg var voksen og hadde mye problemer og enda ikke hadd en kjæreste. Følte meg stygg, ekkel, mindreverdt og mye sånn. Men plutselig en dag snudde det. Og jeg ligger her nå i senga og savner kjæresten som har dratt på jobb.

Det jeg vil med dette er å vise at jeg har trua på deg. Det er naturlige tanker du har og det er helt greit å savne nærhet og kjærlighet. Håper du en dag finner det og opplever det. Du fortjener det like mye som alle andre ❤

Nå er vi jo ikke spedbarn, er vi vel?

Anonymkode: 9bf95...b24

AnonymBruker
Skrevet

Å, jeg er i omtrent samme situasjon! Savner virkelig å ha venner eller kjæreste å være nær, men jeg har så vondt for å knytte meg til noen, og føler meg gjennomført uelskelig. 

Anonymkode: a401e...230

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå vel for å få frem hvor viktig kjærlighet og nærhet faktisk er for mennesker, at det er et grunnleggende behov. Vi dør ikke av mangel på det som voksne men man har fortsatt behov for det. Vi har ikke godt av det.

Anonymkode: d2047...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men ts spurte om det var unormalt å kjenne slik trang til å oppleve nærhet og kjærlighet. Noe som jeg skriver at det absolutt ikke er. Det er et behov mennesker har. Om du ser lengre opp på maslow sin behovspyramide så kommer du til et punkt ganske langt ned hvor nærhet og kjærlighet er et behov for alle mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nyfødte som kun får næring gjennom slange, men ingen kroppskontakt,dør. Helt naturlig å ville ha nærhet til andre. 

Anonymkode: 52851...53f

Hvorfor dør de av det? Hva skjer inne i kroppen, liksom? Og hvis de ikke skulle dø, hvordan hadde de blitt som voksne, da?

Anonymkode: fb737...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...