Gjest gurimalla Skrevet 5. mars 2002 #1 Del Skrevet 5. mars 2002 Straffelovkommisjonen har nå foreslått at besittelse og bruk av narkotika ikke lenger skal være straffbart. Det er helt tydelig at den norske narkotikapolitikken er helt feilslått, antallet misbrukere øker og øker. Etter min mening er bruk av narkotika et problem som sosialetaten bør løse, det bør ikke være en kriminell handling. Det er helt meningsløst å straffe tunge narkomane for besittelse og bruk av narkotika. Desverre ser det ut som om det ikke blir noen endring da Dørum har uttalt at det er helt uaktuelt for regjeringen å foreta noen som helst legalisering av narkotika. Hva synes dere andre om forslaget? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMBLA Skrevet 5. mars 2002 #2 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg skjønner hva du mener,men hva med de på 13,14 år og oppover. Hva slags signaler gir vi dem hvis narkotika blir på lik linje med røyk og øl!Jeg tror det at det er ulovlig i alle fall stopper en del ungdommer fra å prøve!Det er helt klart et vannskelig tema! _________________ *Embla*1212[ Dette Innlegg er endret av: EMBLA den 2002-03-05 17:07 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussi* Skrevet 5. mars 2002 #3 Del Skrevet 5. mars 2002 Det er neppe fornuftig å åpne for fri omsetning av narkotika, om man ønsker å redusere stoffmisbruket her i landet. Det eneste som kan nytte, er å sette inn sterkere kontroll for å hindre innførsel av ulovlige stoffer. I praksis blir ikke folk fengslet om de kun er tatt for bruk hasj. Men det som er ille, er at få unge brukere forstår hvor ille de er ute før de nærmer seg 30-års alderen. Da ser de gjerne at gjevnaldrene har skaffet seg jobb og familie mens de selv hverken har det ene eller andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 5. mars 2002 #4 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg synes det er viktig å differensiere når man snakker om narkotika. Det er stor forskjell på tunge og lette stoffer her. Akkurat som når det gjelder alkohol. Det er mulig jeg provoserer noen nå, men dersom det virkelig er slik som enkelte hevder, at hasj ikke er mer farlig enn alkohol, da ser jeg i prinsippet ikke noen som helst grunn til å forby det ene og ikke det andre. Utfordringen er å gi kunnskap om hva som er farlig og hva som "bare" er usunt. Jeg har imidlertid stor respekt for at grensesettingen her kan være vanskelig. Uansett, tror jeg det nytter å konsentrere arbeidet om forebyggende tiltak hos barn og unge. Hva slags holdninger og verdigrunnlag man har er det som teller til syvende og sist. Når det gjelder dem som allerede sitter i klisteret, er jeg helt enig med første taler. Å la politiet løpe etter dem er helt bortkastet. La heller "Onkel" få konsentrere seg om å stoppe ulovlig innførsel av dævelskapen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #5 Del Skrevet 5. mars 2002 verdens helseorganisasjon kom frem til at de ikke kan påstå at hasj er farligere enn alkohol eller sigaretter. dette i en rapport fra noen år tilbake. rapporten ble forsøkt holdt tilbake (da resultatet var lite politisk korrekt), men ble frigitt etter at new scientist fikk tak i den og publiserte deler av den. så da stoler jeg på WHO. nå er det faktisk sånn at bruk og besittelse av mindre mengder cannabis dekriminaliseres i en del eu-land (tyskland, storbritannia, spania og selvfølgelig nederland har fått temmelig liberal lovgivning etterhvert), da man har innsett at stoffet allerede er i vidstrakt bruk, umulig å kontrollere, ikke så farlig som skremselspropagandaen vil ha det til, og at skadevirkningene ved kriminalisering av brukerne er større enn de skadene de påfører seg selv. dette er en internasjonal tendens, foreløpig har det bare fått den konsekvensen i norge at det har blitt akseptert å stille spørsmål ved om lovgivningen på området egentlig er så hensiktsmessig. ikke at det er helt harmløst heller, heavy hasjrøyking over lang tid har en tendens til å gi lungekreft, bare så det er sagt. og egner seg dårlig i kombinasjon med studier, da læreevnen og hukommelsen svekkes midlertidig. MEN det går over, man blir ikke sløv og dum for all fremtid. og det er bare en myte at man ikke kan bli avhengig. man kan forsåvidt også bli avhengig av sjokolade. MEN de fysiske skadene ved bruk av alkohol i tilsvarende mengde er verre, for ikke å snakke om all den vold der alkohol er utløsende faktor. ganske innlysende for de fleste at kroppen ikke har godt av alkohol når man våkner dagen derpå, eller eventuelt sitter på legevakta og venter på en venn som er inne til pumping. til forskjell fra de fleste andre rusmidler er det fysisk umulig å ta en overdose hasj, da det ville innebære å tygge ned 7 kilo. (og ville koste 700.000) forøvrig har ikke hasj noen tendens til å utløse problemadferd, med mindre man vurderer fnisekick og latterlige, usammenhengende hypoteser som problemadferd. man blir jo ikke akkurat sosial og utadvendt i hasjrus, men det er iallefall uvanlig å bli særlig utagerende. det er også en myte at det er vanlig å bli gal av å røyke hasj, andelen hasjrøykere med psykiske problemer er faktisk ikke høyere enn i resten av befolkningen. MEN det virker som om stoffet kan trigge alvorlige psykiske problemer hos dem som er disponert for dette. ikke dermed sagt at hasjrøykere nødvendigvis er så lykkelige. faktaopplysningene her har jeg hovedsaklig fra WHO-rapporten nevnt ovenfor og NORMAL. resten er basert på egne erfaringer med å henge med hasjrøykere i ti år pluss å ha satt til livs et par-tre kilo gjennom årenes løp. savner en mer nyansert narko-debatt i norge, og vilje til nytenkning. vi ligger på verdenstoppen i overdosedødsfall og ingen som sitter med makt her i landet ser ut til å være villig til å innrømme at norsk narkotikapolitikk ser ut til å virke mot sin hensikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #6 Del Skrevet 5. mars 2002 Siden jeg både treffer personer sm nytter hasj og andre tyngre stoffer i jobben min, har litt lyst å uttale meg her. At hasj ikke er så farlig som mange andre stoffer, er vel ikke så veldig usant. Men det som viser seg her i vårt distrikt, er at ungdom som starter med hasj, fortsetter med tyngre stoffer. Hasj fungerer som en introduksjon til de mer farlige stoffene. Jeg har tidligere hatt samtaler med personer som har poengtert hvor ufarlig hasjbruken er, men truffet de igjen noen år senere som tunge misbrukere. De fleste tyngre misbrukerne jeg møter i jobben min, forteller at de startet sin karriere med hasj. At hasj er inngangsporten til de tyngre stoffene, gjør at jeg ikke ønsker hasjen frigitt. Heidi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 5. mars 2002 #7 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg tror ganske sikkert at de aller fleste av de som bruker tyngre narkotiske stoffer begynte med alkohol før eller samtidig som de begynte med hasj. Det er likevel veldig få som mener at alkohol er inngangsporten til tyngre stoffer. Selv om det er slik at de som begynner med tyngre stoffer først har brukt alkohol og hasj, er det ikke nødvendigvis det som er årsaken til at de begynner med tyngre stoffer. Hvis hasj ble legalisert ville dessuten veien fra hasj til tyngre stoffer blitt mye lengre, for da ville man ikke lengre fått både hasj og tyngre stoffer fra samme leverandør. Eller rettere sagt, det ville vært mulig å få tak i hasj uten å gå til en leverandør som også har tyngre stoffer, og dermed ville man ikke nødvendigvis blitt en del av et miljø som innbyr til/frister til å prøve tyngre stoffer.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dextra Skrevet 6. mars 2002 #8 Del Skrevet 6. mars 2002 NEI TIL LEGALISERINGAV ALLE FORMER FOR NARKOTIKA !12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2002 #9 Del Skrevet 7. mars 2002 On 2002-03-05 19:28, Bertha wrote: Jeg synes det er viktig å differensiere når man snakker om narkotika. Det er stor forskjell på tunge og lette stoffer her. Akkurat som når det gjelder alkohol. Og hvilke tunge og lette stoffer snakker du om når det gjelder alkohol? Vin kontra sprit? En alkoholiker som drikker seg fra sans og samling på vin terroriserer familien sin like mye som når han ruser seg på sprit. Jeg er vokst opp i et hjem hvor den ene av foreldrene mine var og er alkoholiker - tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. Etter min mening er alkohol alkohol uavhengig om det er den ene eller den andre typen, det sammer gjelder narkotika enten det er hasj eller heroin. Mitt standpunkt: Nei til legalisering JA til MÅLRETTET informasjon til dagens unge. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 7. mars 2002 #10 Del Skrevet 7. mars 2002 Ja, men hva var inngangsportalen til alkoholismen? Nå vet jeg at jeg er på tynn is, men jeg vil tro at det er adskillig kortere vei til alkoholisme hvis man får for vane å drikke sprit kontra måteholdent forbruk av øl og vin. Uansett, det er et vanskelig tema.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kelpi Skrevet 7. mars 2002 #11 Del Skrevet 7. mars 2002 Det har vel noe med hvilke holdninger man selv har. For meg har det ingen betydning om narkotika blir legalisert eller ikke - jeg bruker det ikke. Hva legaliseringen signaliserer til ungdom er kanskje en annen sak. Jeg skriver kanskje, fordi jeg husker fra min egen ungdom at jeg hadde flust opp med muligheter til å prøve narkotika, men det kunne ikke falle meg inn da heller. Det var like teit da som det er nå. Med den erfaringa i minnet kan det være fristende å tenke at holdningene til narkotika er med oss ganske tidlig. Når det gjelder påstanden om at hasj er mindre farlig enn alkohol, og kanskje ikke er farlig i det hele tatt... så kan jeg referere til en undersøkelse jeg leste om en edderkopp (!) som ble utsatt for et av disse bestialske forsøkene som bare mennesker kan tenke ut... Den ble gitt forskjellige såkalte gifter, deriblant koffein, heroin, amfetamin og...hasj. Så studerte forskerne hvordan edderkoppen spant spinnet sitt. Jeg husker at den flippa helt ut på koffein. Med hasj innabords gikk det forholdsvis greit inntil plutselig at den gjorde helomvending - tilsynelatende uten grunn. Hvis nå dette er overførbart til mennesker så ville jeg nesten tro at hasj er farligere enn vi tror. For der tror du at et menneske er ved sine fulle fem inntil det plutselig snur på en femøring og blir helt irrasjonelt. Da er det nesten bedre at folk er synlig påvirka av noe, så man vet hva man skal forholde seg til. Apropos så traff jeg nylig en lastebilsjåfør som røyka daglig og kjørte 90% av sine turer i hasjpåvirket tilstand... Da får man lyst til å kjøre bil da... Men det hasjrøykerne kanskje ikke vet er at de lukter fryktelig stygt og lenge etter at de har røykt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2002 #12 Del Skrevet 7. mars 2002 jammen hasj lukter jo godt... den lastebilsjåføren høres forresten ut som en fyr jeg delte kjøkken og bad med for mange år siden. var han fra alta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2002 #13 Del Skrevet 7. mars 2002 On 2002-03-07 17:08, Bertha wrote: jeg vil tro at det er adskillig kortere vei til alkoholisme hvis man får for vane å drikke sprit kontra måteholdent forbruk av øl og vin. Det er ikke MÅTEHOLDENT forbruk av hverken øl/vin/sprit som fører til alkoholisme..... det er flere andre faktorer. Blant annet psykiske påkjenninger og arvelige faktorer. Overdrevet forbruk av alkohol (%innhold uvesentlig) KAN føre til ukontrollert forbruk = alkoholisme. Husk også at alkoholisme forekommer i flere forkledninger...... 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tove Skrevet 8. mars 2002 #14 Del Skrevet 8. mars 2002 Jeg mener at legalisering av narkotika ikke er helt bra ,men legalisering av hasj kan være positivt, jeg tor med det at først så vil det eksplodere, og antall røykere vil gå opp, men om et par år så vil det gå ned. For da er det ikke lenger så "kult" å røyke lenger. ja til legalisering av hasj, nei til andre stoffer! Klemz meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2002 #15 Del Skrevet 8. mars 2002 Tove..... om et par år så ville det nok gått ned ja, men ikke grunnet at folk tok til fornuften.... snarere at de samme folkene begynner med tyngre stoffer som følge av hasjrøyking - og senere dør. Det er en kjensgjerning at hasjens virkning avtar etterhvert - og faren er overhengende stor for at en starter med tyngre stoffer. Dessuten...... sigarettrøyking er legalt.... vi røyker ikke mindre grunnet at det er legalt - vi røyker mindre grunnet prevantiv informasjon. Hva med hjemmebrent da? Tror du at folk ville drikke mindre dersom hjemmebrent ble legalisert????? NEPPE!!! 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 8. mars 2002 #16 Del Skrevet 8. mars 2002 Problemet er hvordan skal man forebygge bruk av narkotika. Jeg mener det er rimelig naivt å tro at det er mulig å bli kvitt problemet helt. Hvordan skal man da få redusert bruken av narkotika. Hjelper det at det er forbudt å bruke det? Jeg tror andre virkemiddel kan være bedre i kampen mot narkotika. Jeg må tilstå at jeg ikke vet veldig mye om hva som er gjort for å redusere narkotikaproblemet. Jeg vet heller ikke så mye om hvilke virkemiddel som kan virke i arbeidet. Jeg tror imidlertid at det ikke hjelper å straffe de som bruker narkotika. Straffelovskommisjonen har ikke foreslått at det skal være lov å selge narkotika, men at det skal være lov å bruke og oppbevare (til eget bruk). Dette fordi det ikke er naturlig å kriminalisere de som bruker narkotika. Dette gjelder også de som bruker sterkere stoffer; som herion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skadd Skrevet 10. mars 2002 #17 Del Skrevet 10. mars 2002 Undrer meg stadig vekk over at ingen ser på de åpenbare fakta angående narkotikapolitikken her i landet og skjønner at det vi driver med no ikke nytter. For det første så har Norge noen av verdens strengeste straffer når det gjelder Narkotika-bruk og besittelse. For det andre skiller loven knapt mellom hasj og heroin. Ett fett sier loven... For det tredje så har Norge faktisk verdens høyeste antall overdosedødsfall sett i forhold til innbyggertallet. Andre land vi burde kunne sammenligne oss med kommer ikke engang i nærheten av våre mørketall på det området. Og hva gjør de ? De skiller klart mellom tyngre og lettere stoffer, de skiller to vesentlig forskjellige miljø. Her i Norge kan du med stor sansynlighet ta det for gitt at den personen som forsyner deg med hasj har sterkere saker i andre "lomma". Dette fører jo selvfølgelig til at flere som tester hasj tester tyngre saker, IKKE fordi hasjen er inngangsporten til tyngre saker men fordi det rett og slett selges i samme "butikken". Eg tror en legalisering av hasj og lette stoffer vil kunne redusere antall tunge misbrukere, flere vil nok prøve hasj men færre vil "skli-ut". Til slutt vil eg bare si at personlig er eg sterkt imot hasj, rett og slett fordi eg har sett hva langvarig bruk kan gjøre med psyken til folk, gjennom å ha jobba 4 år innen psykiatrien. Greit nok er det ikke særlig skadelig fysisk men psykisk kan du komme til å slite voldsomt dersom du lar hasjrøyking bli en daglig begivenhet. Men eg har også sett hva heroin kan gjøre med folk og det er verre, mye verre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussi* Skrevet 19. mars 2002 #18 Del Skrevet 19. mars 2002 Det er nok med hasj som med andre stoffer, at øket tilgjengelighet øker forbruket. Med andre ord, må innførselen stoppes eller reduseres. Tollerne på skjerpe seg, flere narkotikahunder må opplæres.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2002 #19 Del Skrevet 20. mars 2002 må få litt flinkere narkohunder også, da. selv sittet en meter unna en med hasj i lomma uten at den merka noen ting.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
|Maria| Skrevet 20. mars 2002 #20 Del Skrevet 20. mars 2002 Hvis Statsministeren, Justisministeren, et par politimestere og noen høyesterettsdommere hadde lagt fra seg fordommene hjemme og hengt med noen ganjarøykere en kveld, så ville de ikke vært brydd i det hele tatt. De ville opplevd god stemning og latter, og hvis de hadde blitt med og røyket hadde de hørt en del bra historier og kanskje fått latterkrampe og pratekick og munchies. |Maria| Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå