Gå til innhold

Går formell kompetanse alltid foran ansenitet? (Lærerjobb)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er snart ferdig utdannet lærer, og har vært på noen intervju i det siste. Et av fagene mine er spansk, og det er et fag jeg vet er ettertraktet i mitt nærområde. Jeg vet ikke hvordan det er på alle skolene jeg har søkt, men på den ene skolen, vet jeg at jeg er eneste søker med formell kompetanse i spansk. Spansk er et av fagene de har lyst ut. Problemet mitt, er at det allerede er en annen lærer som ikke har formell kompetanse i spansk, som har spansken nå (h*n har hatt utveksling i Spania et år, samt hatt spansk på nivå 1 på vgs, det er den "kompetansen" h*n har.) Denne læreren har ikke fast stilling, men har gått i årsvikariater i (snart) to år. Jeg er forresten medlem av Utdanningsforbundet.

Kan jeg kreve å bli ansatt foran den læreren som har spansk nå, pga min formelle kompetanse, eller kan ledelsen på skolen bestemme helt selv hvem de vil ansette? Hvis de får bestemme, så blir det nok helt sikkert den de allerede har hatt der i to år.

Mvh (snart) nyutdannet lærer 

Anonymkode: 7ec32...dc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fast stilling? Hvis det bare er vikariat, så stiller du ikke nødvendigvis sterkere - men JEG tror formell kompetanse har masse å si. Jeg søker jobber selv og har ikke fått napp ennå da, så kanskje ikke stol på meg. Jeg bor på en plass hvor det er veldig mange om beinet, hvor formell kompetanse så og si er en forrutsetning for jobb, storby  med mye utdanna lærere, så jeg tror det er derfor.

Anonymkode: 4c0c8...9e8

• Liker 2
Skrevet

Formell kompetanse skal gå foran 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du burde kreve å bli ansatt, da er du jo garantert jobb.

Anonymkode: 1e9ad...51c

AnonymBruker
Skrevet

Kvalifikasjoner skal telle først i offentlige ansettelser, uansett. Ellers ville skolen bestått av ufaglærte og kompiser av de som ansetter osv. Det er også derfor man alltid kan (og ofte bør) be om utvidet søkerliste.

Anonymkode: b0457...2de

• Liker 2
Skrevet

Men er hele stillingen spansk? Læreransettelser er jo gjerne en stor kabal med mange forskjellige fagbehov å ta hensyn til, h*n kan jo ha annet kompetanse som veier tungt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...