AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Jeg har kjøpt en vare på ebay fra England. Butikken har sendt meg fullstendig feil størrelse, og har bedt meg returnere den mottatte varen. Det jeg stusser over er at de ber meg returnere varen og betale returfrakten for så å få den refundert i ettertid hos butikken. Tidligere har jeg fått tilsent returlapp med gratis frak ved retur til nettbutikker i Norge. Hvordan sikrer jeg meg med kvittering ol? Skal det sendes rekommandert? Og kan jeg bruke samme boblekonvolutten som jeg fikk varen i men snu konvolutten og skrive adressen på der? Trenger hjelp, for dummies! Anonymkode: 6a76c...e94
Leo Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Har du sjekket hva det faktisk koster å returnere varen til England og informert selger om dette? Ofte vil det nemlig være slik at hvis det ikke er snakk om dyrere ting så vil det være mer lønnsomt for selger å bare sende deg en ny vare eller tilbakeføre det du betalte siden porto fra Norge til utlandet er svært dyrt. Ellers høres prosedyren normal ut. Ebay er noe helt annet enn norske nettbutikker. Du kan selvfølgelig bruke den samme konvolutten men da sørge for at det ikke kan misforstås hvem som er avsender og hvem som er mottaker.
cppdude Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Husk at paypal refunderer deg opp til 250 kr! Du må logge inn på paypal, og aktivere dette (søk på "Paypal return refund"). Du scanner bare kvittering på frakt, og så tar det ca. en uke før du får pengene. Når jeg skal returnere noe, så bruker jeg som oftest bare pakke med sporingsnummer (koster ca. 360 kr til England). Du får refundert originalt beløp pluss original frakt av kjøper, dersom det var frakt. Hvor mye koster denne varen? Noen ganger lønner det seg å bare selge det videre her i Norge, dersom du skulle tape penger på å returnere.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 EBay har vel faste regler for dette ? Når jeg har bestilt noe som er kommet frem med feil, har jeg som regel fått ny vare, eller refundert pengene uten å returnere varen. Har så bestilt ny, enten hos samme selger, eller hos en annen. Bestiller kun hos "anbefalte" selgere. Les EBay sine egne sider. Der står det slik jeg beskriver over, men også at det er seller som betaler ved evnt retur. Har du prøvd å foreslå for selger en full tilbakebetaling ? Anonymkode: cf9a9...d33
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 8 minutter siden, cppdude skrev: Husk at paypal refunderer deg opp til 250 kr! Du må logge inn på paypal, og aktivere dette (søk på "Paypal return refund"). Du scanner bare kvittering på frakt, og så tar det ca. en uke før du får pengene. Når jeg skal returnere noe, så bruker jeg som oftest bare pakke med sporingsnummer (koster ca. 360 kr til England). Du får refundert originalt beløp pluss original frakt av kjøper, dersom det var frakt. Hvor mye koster denne varen? Noen ganger lønner det seg å bare selge det videre her i Norge, dersom du skulle tape penger på å returnere. Varen kostet 397 kr. + frakt på ca. 50 kroner. (Ingen toll). Jeg har betalt med kredittkort. Det er ikke en vare det er lett å selge - i størrelse "flodhest". Må være den største mulige størrelsen. Betalte med kredittkort. TS Anonymkode: 6a76c...e94
cppdude Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 De nye reglene, i alle fall for Ebay Europe (om jeg husker riktig) er at selger KANSKJE må dekke frakt begge veier. Enten det, eller så er det planer for slikt. Dersom Ebay krever sporingsnummer, så blir du uansett å tape. Billigste frakt med sporing koster rundt 350 kr, pakke eller brev.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Varen kostet 397 kr. + frakt på ca. 50 kroner. (Ingen toll). Jeg har betalt med kredittkort. Det er ikke en vare det er lett å selge - i størrelse "flodhest". Må være den største mulige størrelsen. Betalte med kredittkort. TS Anonymkode: 6a76c...e94 Men betalte du med kredittkort? Anonymkode: a12a6...a0e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #8 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men betalte du med kredittkort? Anonymkode: a12a6...a0e Det står hele to ganger i innlegget du siterte at TS betalte med kredittkort. Anonymkode: 27810...047 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men betalte du med kredittkort? Anonymkode: a12a6...a0e Ja, så jeg lurer på om jeg skal heller kreve beløpet refundert hos kredittkortselskapet. Fikk mail fra Ebay først. De skriver at jeg skulle få en returlapp fra butikken. Butikken skriver nå at de dekker retur i ettertid. Jeg klør meg i hodet. TS Anonymkode: 6a76c...e94
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står hele to ganger i innlegget du siterte at TS betalte med kredittkort. Anonymkode: 27810...047 I know. Hele to ganger på tre små linjer. Var en liten spøk. Anonymkode: a12a6...a0e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Husk også at du må fylle ut noe greier om mva-refusjon så ikke du må betale den om på nytt for den nye varen. Returnering til utlandet er så mye mas at jeg har aldri giddet å gjøre det. Anonymkode: 7f0d4...2b2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 Kontakt butikken som krever at du returnerer varen først. Returfrakt, sporbart, fra Norge til England kommer på over 100 kr, det tror jeg ikke butikken vet før du informerer de. Det blir altså mye dyrere for dem, enn de kanskje tror. Og det er butikkenes feil, hvis de sendte deg en vare av feil størrelse. De aller, aller fleste butikker går med på å bare refundere penger og sende ny vare, uten at du må returnere - mot at du sender et bildebevis på at du fikk feil vare, f.eks. Jeg har over 500 kjøp (okey, mye, men det er over 10 år :P) på ebay, og det var bare en gang jeg måtte sende varen tilbake - og hun selger som ba meg om det, angret bittert i ettertid fordi det ble veldig dyrt for henne. Anonymkode: 82d03...095
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk også at du må fylle ut noe greier om mva-refusjon så ikke du må betale den om på nytt for den nye varen. Returnering til utlandet er så mye mas at jeg har aldri giddet å gjøre det. Anonymkode: 7f0d4...2b2 Av en eller annen grunn, så betaler jeg ikke mva på disse produktene selv om beløpet er over 350 kr. Så de papirene slipper jeg å stresse med. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontakt butikken som krever at du returnerer varen først. Returfrakt, sporbart, fra Norge til England kommer på over 100 kr, det tror jeg ikke butikken vet før du informerer de. Det blir altså mye dyrere for dem, enn de kanskje tror. Og det er butikkenes feil, hvis de sendte deg en vare av feil størrelse. De aller, aller fleste butikker går med på å bare refundere penger og sende ny vare, uten at du må returnere - mot at du sender et bildebevis på at du fikk feil vare, f.eks. Jeg har over 500 kjøp (okey, mye, men det er over 10 år :P) på ebay, og det var bare en gang jeg måtte sende varen tilbake - og hun selger som ba meg om det, angret bittert i ettertid fordi det ble veldig dyrt for henne. Anonymkode: 82d03...095 Jeg har tatt bildebevis av merkelappene slik at de så at det var totalt feil størrelse og har innrømmet feilen. Vanligvis har jeg beholdt varene med feil, men her gjør de ikke det. Jeg undersøkte pris med sporing, den ble på 400 kr og noe. Så sendte jeg beskjed om pris og lenke til postens side med portotakster. Da bad hun meg om å sjekke pris uten sporing. Det har jeg gjort og sendt ny beskjed. (Venter på svar.) De meldte at de straks ville sende ny vare i riktig størrelse i går. Stress når alt ikke går etter boka, kjekt og enkelt når kjøpet stemmer med det du bestiller. Mener dere jeg skal legge ut returportoen eller skal butikken sende meg frankert lapp til å sette på pakken? Er jeg frekk dersom jeg spør om å få en vare til av samme sorten til redusert pris? (Det frister litt.) TS Anonymkode: 6a76c...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå