Gå til innhold

Hvorfor er jeg konstant på jakt etter kjæreste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

JEG VET AT DETTE BLE ET UTROLIG LANGT INNLEGG, MEN JEG SETTER UTROLIG PRIS PÅ DET OM DU VIL HJELPE MEG :)

Hei, jeg håper dere kan gi meg noen nye perspektiver på et problem jeg har slitt med lenge. En nylig hendelse fikk meg til å tenke over problemet, og hjalp meg til å sette ord på det jeg lenge ikke har forstått. Likevel klarer jeg ikke helt å finne ut av hvorfor jeg tenker på denne måten.

Jeg begynte å «holde på» med en fyr for en liten tid siden, etter at han hadde vist litt interesse for meg. Dette «forholdet» endte fort, da han innrømte at han ikke var interessert (allikevel). Da vi ikke hadde vært sammen mange ganger var vi ikke blitt særlig godt kjent enda, og jeg var usikker på om han og jeg kunne passet sammen. Likevel ble jeg utrolig lei meg og skuffet over at han plutselig avviste meg.

Det faktum at jeg ble såret selv om jeg var usikker på han fikk meg til å gruble og sammenligne med tidligere forhold jeg har hatt. Jeg har alltid vært en sjenert og tilbakeholden person, og det er stort sett gutter som tar initiativ med meg, og ikke motsatt. Den første kjæresten min var en av de første guttene som viste interesse for meg, og jeg tror jeg fikk «følelser» for han hovedsakelig på grunn av det. Etter en periode merket jeg at vi ikke passet sammen, men jeg turte likevel ikke å slå opp, for jeg var redd for å være alene og at ingen andre kom til å vise interesse for meg igjen. Det endte med at jeg var utro (en slags desperat utvei av forholdet) og vi slo opp. Kort tid etterpå begynte vi å være sammen og ble nesten kjærester igjen –helt til jeg begynte å studere og en ny gutt viste interesse for meg. Jeg og denne «nye» gutten ble sammen etter et par måneder. Selv om jeg følte at vi var en bedre «match» en den forrige kjæresten, følte jeg ikke noe ekte for han og etter en stund kjente jeg at vi ikke kom til å ende opp sammen. Til tross for dette klarte jeg ikke å slå opp med han -jeg var igjen redd for å være alene og ikke finne noen som kunne føle det samme for meg. Vi holdt sammen i et par år, før jeg endelig skjønte at jeg måtte gjøre det slutt, for begge sin del.

Disse handlingene (fra min side) får meg til å tenke at jeg kontinuerlig leter etter en kjæreste, og så fort noen viser interesse for meg (så klart må jeg føle noe fra min side og) så håper jeg på at det er denne personen. Innerst inne har jeg følt at det ikke kommer til å fungere, men jeg tviholder på det og lyver for meg selv om at det kan bli noe ekte. Så spørsmålet er egentlig; hvorfor er jeg så desperat etter å finne en person å dele livet med og vil ikke gi slipp på en person selv om jeg ikke selv føler det er riktig? Innerst inne har jeg virkelig troen på at jeg kommer til å bli forelsket i den perfekte gutten som også vil ha meg. Men hvorfor driver jeg en konstant jakt etter denne personen? Er det fordi jeg er utålmodig? Er jeg redd for å være alene, og i så fall hvorfor? Denne jakten er utrolig stressende, og jeg ønsket jeg bare kunne lene meg tilbake og vente på at han dukker opp. Men igjen så kommer jeg ikke til å møte noen om jeg bare sitter hjemme og ikke gjør et forsøk i å møte nye gutter.

Jeg håper du/dere kan hjelpe meg å forstå hvorfor jeg handler som jeg gjør, og hvorfor jeg (tydeligvis) synes det er vanskelig å være singel og alene. Dette er utrolig viktig for meg å forstå for å unngå de samme tankene og følelsene i fremtiden.

Anonymkode: 9ad99...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi du har behov for nærhet ? Er mange som er slik. Og har kjæreste kun for å ha en kjæreste. 

For meg høres det ikke ut som du er selvstendig, men er avhengig av å ha noen ved siden av deg hele tiden..

Skrevet

Jeg tror det hele bunner i behov for bekreftelse, ikke nødvendigvis det å få kjæreste.  Mtp at du faktisk var utro i et forhold, og at du blir knust av å bli avvist av noen du egentlig ikke bryr deg om. 

Har du en hobby eller andre arenaer i liver du kunne fått dekket behovet for å få bekreftet at du er verdt noe og god nok? Som for eksempel at du er flink til å fotografere og har en instagram konto hvor du kan høste likes, eller hva med å jobbe frivillig en plass å føle at du spiller noen rolle for noen? 

Bare løse tanker fra meg, men tygg litt på det. Om det er selve det å være i et forhold som driver deg, eller behovet for å bli sett. Akkurat som om de jentene som har nye ons hver helg ikke er ute etter sexen i seg selv, men rusen det gir å føle seg begjært. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger bekreftelse. 

Det er mange måter dette behovet kan utspillet seg på hos mennesker. At du søker dette i kjæresteforhold og menn er sånn sett ikke av den verste sorten. (Men heller ikke den beste).

Hva slags forhold hadde du til dine foreldre under oppveksten? 

Dette kan løses med noen timer samtaleterapi med psykolog antagelig.

Anonymkode: 43067...c9b

Skrevet

Du søker nokk bekreftelse ja :) ikke baser din lykke på andre prøv og bli lykkelig selv først :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...