AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Har faglærerutdanning i kunst og håndverk. Innså etterhvert at det kanskje ikke ville være nok, så jeg tok årsstudium engelsk i tillegg. Engelsk er jo et fag der det trengs lærere, tenkte jeg. Sliter med å få jobb. Har gode karakterer, en CV med frivillig arbeid, sommerjobber, deltidsjobb, tilkallingsvikar på skole.. God søknad.. Fått flere til å se på den og jobber godt med den. Vært på intervju noen ganger, og føler det har gått bra. Fått gode tilbakemeldinger. Ringt tilbake i etterkant og spurt hyggelig om hvordan det går med ansettelsene. Gitt beskjed om at jeg er åpen for å undervise i flere fag. (Søker primært på barne- og ungdomsskoler) Nå lurer jeg på hva som er galt. Hører så mye om lærermangel, men virker som skolene har nok søkere. Burde jeg ta fler fag kanskje? Og hvilke? Matte er uaktuelt, jeg er rett og slett for dårlig i det. Men kunne tenkt meg fks norsk eller naturfag. Dere som er lærere og har fått jobb nylig, hvilke fag har dere? Hva opplever dere var største grunnen til at dere ble ansatt? Anonymkode: aecf7...c97
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Kan jeg spørre hvor du bor? Noen plasser er det mye vanskeligere å få jobb enn andre. Ellers kan absolutt flere fag være veien å gå. Norsk er nok mer attraktivt enn naturfag (må i tilfelle ha 60 stp), ellers har jeg hørt at musikklærere er etterspurt, men det kan være det bare er her i området. Det er nok kanskje sånn at de som har grunnskolelærerutdanning stiller sterkere som søkere. Anonymkode: 85fbd...ec1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Du bør ta flere fag! Jeg er skoleleder og ville ansatt andre før deg da du har for snever fagkrets. Du er bare kvalifisert til å undervise kunst og håndverk og engelsk. Andre fag kan/ vil jeg ikke sette deg til å undervise i da du ikke har utdanning i det. For undervisning i ungdomsskolen skal du ha årsenhet for å kunne undervise matte, engelsk og norsk. Halvtårsenhet i de andre. Anonymkode: 89205...180 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du bør ta flere fag! Jeg er skoleleder og ville ansatt andre før deg da du har for snever fagkrets. Du er bare kvalifisert til å undervise kunst og håndverk og engelsk. Andre fag kan/ vil jeg ikke sette deg til å undervise i da du ikke har utdanning i det. For undervisning i ungdomsskolen skal du ha årsenhet for å kunne undervise matte, engelsk og norsk. Halvtårsenhet i de andre. Anonymkode: 89205...180 Fint å høre fra en skoleleder. Jeg ser jo nå at jeg kanskje har for få fag. Er enig i at det virker som de som har gått GLU får lettere jobb, som en annen skrev over her. Tenker de som jobber på ledelsen i skoler noe på forskjellen der? Altså, er GLU-lærere mer attraktive enn fks faglærere som har tatt etterutdanning? (Selv om de har samme fagkombinasjon) Hva ville vært best å velge mellom naturfag og norsk da mon tro? Og musikk er jeg ikke noe god til heller, så tror jeg dropper det:) Av andre fag ikke nevnt kunne jeg tenkt meg KRLE, samfunnsfag og mat og helse, men de er vel like lite attraktive som kunst og håndverk Anonymkode: aecf7...c97
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 Et årsstudium i engelsk kan da ikke være nok til å være engelsklærer? Da blir jeg i så fall veldig skremt av kvaliteten på skolen. Har selv vært gjennom et årsstudium, og det er jo bare en forsmak på en lengre utdanning. Anonymkode: df885...130
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et årsstudium i engelsk kan da ikke være nok til å være engelsklærer? Da blir jeg i så fall veldig skremt av kvaliteten på skolen. Har selv vært gjennom et årsstudium, og det er jo bare en forsmak på en lengre utdanning. Anonymkode: df885...130 Et årssudium er 60 studiepoeng, og dette er minimumskravet for å undervise i faget på ungdomskolen og vgs. På ungdomskolen er det bare engelsk, norsk og matte som krever 60 stp, alle andre fag krever kun 30 stp. Anonymkode: 2002c...80f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Som flere andre sier så bør du ha flere fag i fagkretsen din. Veldig mange skoler prioriterer ikke K&H som et fag hvor de foretrekker kompetente lærere da det ikke er et fag hvor skolene blir målt i gjennom eksamen eller nasjonale/lokale prøver. Man kan jo gjerne si at dette er beklagelig, men slik er det ofte dessverre. Hvis du vil være veldig sikret så velger du norsk, som ved siden av realfag er det faget blir sett på som mest attraktivt (fra arbeidsgivers synspunkt). Dessverre (?) er norsk også et veldig krevende fag, og norsk og engelsk blir sett på som en veldig "tung" kombinasjon i forhold til arbeidsbyrde. Naturfag kan være lurt, og samfunnsfag/KRLE lar seg også godt kombinere med engelsk, men samfunnsfaglærere er det sjeldent mangel på, så da ville jeg i såfall valgt ett fag til for å føle meg sikker. Ellers er lærermangelen ofte lokal. Enkelte kommuner/regioner har for mange nyutdannede lærere, mens andre har for få. Hvis du er villig til å flytte på deg kan det godt hende at du får jobb med den kombinasjonen du har nå også. Anonymkode: 4445c...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå