altflyter Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Jeg bare lurer litt på dette på grunn av det evigvarende rennet av tråder om kaffegjester. Hvorfor inviterer man kaffegjester? Har man ikke råd til å invitere alle, hvorfor ikke bare snevre inn gjestelisten og invitere dem man har råd til, eller ha et billigere bryllup? Det er kjipt å føle seg som en annenrangs gjest (har aldri vært kaffegjest selv, men har vært i bryllup hvor kaffegjestene måtte vente i timevis på et kakestykke og en kopp kaffe, men de kjøpte jo like dyre gaver som alle andre) Får inntrykk av at de fleste forklarer det med at de vil "dele dagen med flest mulig", men sitter likevel med inntrykket av at det handler minst like mye om å få flest mulig gaver uten å måtte bruke så mye penger. Og det som verre er: Hva tenker egentlig folk på når de inviterer folk som kaffegjester når de feirer bryllup i et annet land eller når de vet at gjestene må reise langt for å delta? Så slå på AB-eren i dere! Helt ærlig? Er det for gavene sin del? 32
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Jeg har gitt (mye) mindre i gave når jeg har vært kaffegjest, og det føles da helt naturlig, det er jo de gangene jeg ikke er så nær brudeparet (men dama til en kompis av brudgommen for eksempel). Da er vi typisk en gjeng venner blant kaffegjestene som spleiser, (eller gjeng fjerne slektninger). Jeg har alltid blitt glad for å bli bedt, og ikke følt meg som mer annenrangs enn jeg faktisk ER (altså litt perifer, men en de har lyst til skal komme). Liker å gå i bryllup, jeg. Selv når vi har måttet vente lenge . Har aldri hørt om noen som ber kaffegjester til andre land! Anonymkode: b253a...0a3 11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Nå blir jeg sjeldent fornærmet ( er ikke satt sammen sånn lengre ) og synes det er koselig å få komme på kaffe i et bryllup spesielt når jeg ikke kjenner folka så godt. bryllup er bryllup og kake er kake. gaven blir deretter ikke så dyr. Anonymkode: 04558...25a 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 Kaffegjester er fisking etter gaver!! Anonymkode: 8e43a...051 13
Gjest kattehviskeren Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 JEg tenkte aldri på at de som hadde kaffegjeseter gjorde det foor å få flere gaver før jeg leste den teorien her på KG. Sånn tror jeg ærlig talt ikke særlig mange tenker. Det er vel fordi man vil dele dagen med så mange som mulig. Men jeg syns ikke det er noen allright ordning for det blir liksom to selskap i selskapet.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 Jeg hadde ikke giddet å gå om jeg ble invitert som kaffegjest. Enten er man invitert, eller så er man ikke invitert Anonymkode: b0e28...b36 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 Om man skal ha kaffegjester må man i alle fall sørge for å motta dem på en god måte. Da jeg var kaffegjest i et bryllup var de ikke ferdig med middagen da kaffegjestene skulle komme, så vi satt i garderoben i en og en halv time. I tillegg var det så mange gjester at vi aldri fikk snakket med hovedpersonene. Anonymkode: 8f498...960 8
Angelheart2 Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 Tror dette med kaffegjester er veldig lokalt tilknyttet. Her jeg bor er det veldig vanlig at naboer, arbeidskollegaer og litt mer perifere bekjentskaper i en gruppe (koret, korpset, barselgruppa) eller lignende som blir invitert som kaffegjester. Dette er ofte grupper som du antageligvis ville fått gave fra uansett, så at de blir bedt for gavenes skyld har jeg ingen tro på. Har selv vært kaffegjest ved flere anledninger og syns det er kjempekoselig. Jeg har aldri følt meg som annenrangs på noen måte og hadde jeg ikke vært der som kaffegjest hadde jeg jo ikke vært en naturlig gjest på annen måte heller. Som kaffegjest har jeg heller aldri opplevd å måtte "vente på gangen" eller at vi har blitt oversett. Som regel så har vi som er bedt som kaffegjester hatt vår egen middag sammen før vi har reist til festlokalet. Vi har alltid blitt møtt av brudeparet når vi kom og ofte har noen av sangene/talene blitt ventet med til vi har vært på plass. Når det er sagt så forstår jeg at mange av scenarioene som blir presentert her på KG er helt uhørt og at dette gjør at man blir negativ til begrepet kaffegjest. Kaffegjester skal IKKE måtte reise langt eller måtte betale for overnatting, de skal IKKE være i stort mindretall og de skal IKKE måtte vente på gangen i timesvis. I mitt eget bryllup var mine kollegaer og medlemmene i korpset jeg spiller i invitert til kaffe. Alternativet ville vært å ikke invitere dem i det hele tatt, men jeg vet de satt veldig pris på å bli inkludert. Fikk ikke noe større gave enn jeg ville fått uansett (vi har gavekasse på jobb, så jeg vet hva det er vanlig å gi uavhengig av om man blir bedt eller ikke) 15
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 Er jo veldig variert, jeg personlig syntes alt til alle, eller droppe de. Men det er jo helt inviduelt og opp til hver enkelt. Vi skal gifte oss neste år og skal ha alle til både middag og kaker osv... Anonymkode: 59b4a...9b6 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 På 29.3.2017 den 15.15, altflyter skrev: Jeg bare lurer litt på dette på grunn av det evigvarende rennet av tråder om kaffegjester. Hvorfor inviterer man kaffegjester? Har man ikke råd til å invitere alle, hvorfor ikke bare snevre inn gjestelisten og invitere dem man har råd til, eller ha et billigere bryllup? Det er kjipt å føle seg som en annenrangs gjest (har aldri vært kaffegjest selv, men har vært i bryllup hvor kaffegjestene måtte vente i timevis på et kakestykke og en kopp kaffe, men de kjøpte jo like dyre gaver som alle andre) Får inntrykk av at de fleste forklarer det med at de vil "dele dagen med flest mulig", men sitter likevel med inntrykket av at det handler minst like mye om å få flest mulig gaver uten å måtte bruke så mye penger. Og det som verre er: Hva tenker egentlig folk på når de inviterer folk som kaffegjester når de feirer bryllup i et annet land eller når de vet at gjestene må reise langt for å delta? Så slå på AB-eren i dere! Helt ærlig? Er det for gavene sin del? For å sikre seg flest mulige gaver Anonymkode: 5d302...525
Hengebuksvinet Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Har vært i kjekke brylluper som kaffigjest, blir jo som regel en god "fest" og kanskje nattmat attpå Aldri tenkt tanken på at de fisker gave, jeg gir jo uansett gave til de som plasserer meg i denne kategorien. Tror mange på kg er litt mistenksomme og overfølsomme. Folk flest inviterer deg for at de vil dele dagen med deg, tror ikke jeg kjenner noen som inviterer folk de ikke liker for å få gaver. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 Jeg vet jeg har spurt om dette i andre tråder: Men vet noen om dette "kaffegjest-systemet" er i andre land også? Eller er det en særnorsk greie? Jeg stiller kun som kaffegjest dersom bryllupet avholdes i gangavstand fra der jeg bor. Eller maks 200 kroner i taxi. Anonymkode: d0d21...8c2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Skrevet 30. mars 2017 Hater å bli bedt som kaffegjest. Føler jeg "må" komme, så tør ikke å si nei, selv om det er det jeg har mest lyst til. Har opplevd betalbar i tillegg, 2 timers kjøring fra der jeg (og brudeparet) - og jeg kjører ikke bil engang. Kommer som AB over her aldri til å dukke opp som kaffegjest igjen, med mindre det er gangavstand fra der jeg bor Anonymkode: 25b8b...977 2
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 Er det et bra opplegg hvor brudeparet har tenkt på kaffegjestene også, så er det det beste som er å komme som kaffegjest. Der de andre har trukket i finstasen siden tidlig morgen, kommer vi andre nydusjet og deilig til festen og klar for å drikke og feire brudeparet. Å skulle gi mindre i gave pga jeg var kaffegjest hadde jeg ikke kunne funnet på, sånt er bare smålig.
perplexed Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Kaffegjester dersom det er folk som bor i nærheten og det er en del av dem (teit å ha 5 kaffegjester, da kan man like gjerne invitere alle til middag). Men det er mange som inviterer folk som må reise og booke seg inn på hotell som kaffegjester, det synes jeg er ekstremt frekt. Jeg synes også det er frekt om det er veldig få. Hvis man har 30 invitert til middag også 20 kaffegjester skjønner jeg det, men om man har 80 invitert til middag og 10 kaffegjester virker det litt smålig. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Jeg skjønner ikke helt problemet med kaffegjester, forutsatt at brudeparet har tenkt på disse også, selvfølgelig. Har man en god toastmaster som styrer talene, så bør man faktisk klare å få middagen ferdig til avtalt tid (og det er sikkert en lettelse for kjøkkenet også, kan jo ikke være lett å få ut retter i riktig temperatur hvis middagen drar ut i det uendelige). Å møte gjestene sine er vel normal høflighet, hvis du spør meg. Og å ha et opplegg for overgang mellom middag og resten av festen, slik at man naturlig samles til ett selskap. Så, jeg reagerer ikke på kaffegjester i seg selv, men jeg reagerer på dårlig folkeskikk. Heldigvis har jeg aldri opplevd det noe annet sted enn i tråder her på KG i forbindelse med bryllup. Anonymkode: 99163...c1f 5
Ramona Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 På 29.3.2017 den 15.25, AnonymBruker skrev: Jeg har gitt (mye) mindre i gave når jeg har vært kaffegjest, og det føles da helt naturlig, det er jo de gangene jeg ikke er så nær brudeparet (men dama til en kompis av brudgommen for eksempel). Da er vi typisk en gjeng venner blant kaffegjestene som spleiser, (eller gjeng fjerne slektninger). Jeg har alltid blitt glad for å bli bedt, og ikke følt meg som mer annenrangs enn jeg faktisk ER (altså litt perifer, men en de har lyst til skal komme). Liker å gå i bryllup, jeg. Selv når vi har måttet vente lenge . Har aldri hørt om noen som ber kaffegjester til andre land! Anonymkode: b253a...0a3 Jeg er blitt bedt som kaffegjest i et annet land! særlig at jeg dro 😛 2
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 48 minutter siden, Ramona skrev: Jeg er blitt bedt som kaffegjest i et annet land! særlig at jeg dro 😛 Er du fremdeles venner med brudeparet?
Ramona Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 41 minutter siden, O.G. skrev: Er du fremdeles venner med brudeparet? Ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå