AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Hei! Jeg jobber som deltidsansatt (nattevakt). I vaktlista står enkelte vakter i parentes, noe som betyr at det kan bli endring i arbeidstid, dvs at vakta faller bort, og man mister lønna. De gangene dette har gjeldt meg, har jeg fått beskjed dagen før (etter etterlysning av informasjon fra meg). Jeg jobber nattevakter. Påskeuka er min arbeidsuke, har 5 nattevakter den uka. Ingen av disse vaktene står i parentes, så jeg har gått ut fra at jeg skal jobbe. Jeg har derfor takket nei til ekstravakter et annet sted (arbeidsgiver er klar over at jeg jobber ekstra). Nå i dag får jeg beskjed om at 3 av vaktene mine mest sannsynlig går ut, men at det ikke kan sies for sikkert. Er dette en ryddig måte å gjøre ting på? Det er ikke varslet gjennom vaktplan at jeg kan miste disse 3 vaktene. Anonymkode: ccc0d...a89
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Det er jo ikke så pent, men er det ikke 2 ukers varsel for vaktendringer som er normen i tariffavtaler og/eller praksis for øvrig? Da er du jo for så vidt varslet i tide, selv om det selvfølgelig er kjipt. Når det er sagt syntes jeg ikke det er greit hvis endringene skjer ofte, det går jo ut over inntekten til folk. Ville nok heller prioritert den andre jobben hvis jobb nr. 1 stadig vekk hadde droppet vaktene mine. Anonymkode: 5ca68...dfb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Av mail i dag får jeg beskjed om at det blir tatt en avgjørelse i starten av neste uke. I dag er det 14 dager til den siste av de 3 vaktene dette gjelder, så det er vel hårfint innenfor. Men ja. Jeg får vurdere hva jeg skal gjøre. Takk for svar! Anonymkode: ccc0d...a89
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 Selv om de i dag gir beskjed om at det muligens kanskje kommer en endring, så kommer det jo til å være mindre enn 14 dagers varsel når avgjørelsen faller? Har du nevnt denne fjortendagersregelen for de? Selv om de skal vite reglene, er det ikke sikkert de gjør det. (Min forrige sjef gjorde ikke det) Anonymkode: 51e63...c0c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 De er nok klar over det, vaktlistene er satt frem til juni, der de vaktene som kan falle bort er tydelig merket. Jeg er forholdsvis ny på denne arbeidsplassen, og vet de har kommet til en enighet rundt disse parentesvaktene. Tidligere har jeg jo fått beskjed dagen før, men da har jeg også vært klar over at vakten kan falle bort. Problemet mitt nå er at jeg får mail fra sjefen, der hun skriver at det er "flaks" at de to vaktene jeg beholder er røde dager, så da vil jeg ikke tape så mye likevel. Det er selve holdningen som irriterer meg mest akkurat nå. De har gjort en feil, som gjør at jeg taper flere tusen denne måneden, uten å kunne kompensere for det. Og jeg må jo bare være glad for at jeg får ekstra betalt de røde dagene. Bah. Anonymkode: ccc0d...a89
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 Med slike "løsarbeiderkontrakter" og tilknytninger til arbeidslivet, er det en viktig ting, fagforeningsorganisering heter det. Personer uten fagforening i ryggen er det lettere å sjalte og valte med enn personer med fagorganisering. Hva som er lov og ikke lov her, må en tolke arbeidskotrakten din, turnusen og andre dokumenter for å få klarhet i. Anonymkode: 9e353...6a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå