Gå til innhold

Studentbolig kontrakt, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man har fått tildelt studentbolig og skal underskrive kontrakt allerede i april, hva skjer dersom man ikke kommer inn på studiet? Logisk sett så vil man ikke få kunne bo i hybelen siden man ikke er student ved studiestedet, men det står ingenting i kontrakten om dette. At man må betale innen kontrakten løper ut selv om man ikke bor der høres uhørt ut :klo:

Anonymkode: 5e5b6...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skriver under på en leiekontrakt, så gjelder vanlige regler. Du må uansett betale ut oppsigelsestiden hvis du ikke kommer inn på studiet... Det er ikke utleier sin feil at du ikke kommer inn på studiet... slik er det bare dessverre

Skrevet

Du viser frem dokumentasjon på at du har fått tildelt studieplass.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Hvis du skriver under på en leiekontrakt, så gjelder vanlige regler. Du må uansett betale ut oppsigelsestiden hvis du ikke kommer inn på studiet... Det er ikke utleier sin feil at du ikke kommer inn på studiet... slik er det bare dessverre

Det står at kontrakten er uoppsigelig i leieperioden (som er ett år). Siden jeg får vite om jeg kommer inn på studiet rundt 20. juli så har ikke leieperioden startet enda (den start 1.august). Vil kontrakten da være like gjeldende? Det vil tross alt være folk som står på venteliste for hybelen som gjerne har komt inn på studiet.

Kommer nok inn på studiet med mindre et skjer noe spinngalt, men liker å ta forhåndsregler. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står at kontrakten er uoppsigelig i leieperioden (som er ett år). Siden jeg får vite om jeg kommer inn på studiet rundt 20. juli så har ikke leieperioden startet enda (den start 1.august). Vil kontrakten da være like gjeldende? Det vil tross alt være folk som står på venteliste for hybelen som gjerne har komt inn på studiet.

Kommer nok inn på studiet med mindre et skjer noe spinngalt, men liker å ta forhåndsregler. 

Ts

Så lenge du har skrevet under på kontrakten, så vil den selvsagt være gjeldende. Står det om det er mulig med framleie i kontrakten? Er det en kontaktperson du kan høre med? Kanskje du kan betale leie til du evt finner en ny leieboer på egenhånd?

Gjest Raindrops
Skrevet

Det pleier ikke å være et problem etter min erfaring. Ventelistene til studentboliger er vanligvis veldig lange, så det står nesten garantert noen klar til å ta over kontrakten din om du ikke skulle få studieplass.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tahini skrev:

Du viser frem dokumentasjon på at du har fått tildelt studieplass.

Det er står at dem som venter om svar ikke skal laste opp dokumentasjon, men likevel signere kontrakten. Vil tro at jeg da må sende inn godtatt studieplass separat når jeg får vite det rundt 20. juli? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, altflyter skrev:

Dette stemmer ikke? Alle studensamskipnadene jeg kjenner til lar studenter si opp kontrakten sin umiddelbart i august dersom de ikke kommer inn på studiet. Da er det jo alltid flust av andre som venter på å overta uansett. 

Anonymkode: 2ee26...78d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke bare til den aktuelle samskipnaden å spør? 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har skrevet under på kontrakten, så vil den selvsagt være gjeldende. Står det om det er mulig med framleie i kontrakten? Er det en kontaktperson du kan høre med? Kanskje du kan betale leie til du evt finner en ny leieboer på egenhånd?

Jeg har skrevet meg opp på å ta over hybelen fra og med 1. juni - 29. juli (disse skjønner jeg selvfølgelig at jeg må betale for dersom jeg ikke kommer inn). Den andre kontrakten er fra 1. august 2017 - 1. august 2018

Det går an å "bli kvitt" hybelen av særskilte grunner, men her var det markert at dersom man avslutter studiet måtte man betale til det ble funnet en ny person til å overta kontrakten.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, studenten93 skrev:

Hvorfor ringer du ikke bare til den aktuelle samskipnaden å spør? 

Har sendt mail :)

Ts 

Gjest Raindrops
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke? Alle studensamskipnadene jeg kjenner til lar studenter si opp kontrakten sin umiddelbart i august dersom de ikke kommer inn på studiet. Da er det jo alltid flust av andre som venter på å overta uansett. 

Anonymkode: 2ee26...78d

Nettopp. De gjør ikke dette for å lure studentene inn i kontrakter de ikke kan bryte, men for å spare seg selv for en haug med papirarbeid på sensommeren. Jeg ville ikke bekymret meg over dette i det hele tatt.

Skrevet

Du får nok leid den ut igjen hvis det er et populært studiested, men som raindrops sier: ring og spør!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, altflyter skrev:

Du får nok leid den ut igjen hvis det er et populært studiested, men som raindrops sier: ring og spør!

Er heldigvis veldig populært :) Rett med studiestedet og kun plass til ca. 1000 av ca. 13 000 studenter. Så skal nok gå fint, men synes det burde kommet tydeligere frem i kontrakt/nettsted hva som skjer dersom man får avslag på studieplass. Er ironisk dersom man må betale for 1 år, men ikke får bo der siden man ikke er student, men likevel så står andre studenter på venteliste for bolig. 

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er heldigvis veldig populært :) Rett med studiestedet og kun plass til ca. 1000 av ca. 13 000 studenter. Så skal nok gå fint, men synes det burde kommet tydeligere frem i kontrakt/nettsted hva som skjer dersom man får avslag på studieplass. Er ironisk dersom man må betale for 1 år, men ikke får bo der siden man ikke er student, men likevel så står andre studenter på venteliste for bolig. 

Ts

Da er det nok null problem :) Så lenge det er kø for å leie der, så må du nok bare betale for juni :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, altflyter skrev:

Da er det nok null problem :) Så lenge det er kø for å leie der, så må du nok bare betale for juni :)

Det kan jeg leve med, men nå skal jeg inn på det studiet  :fnise: Takk for svar

Ts 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg leve med, men nå skal jeg inn på det studiet  :fnise: Takk for svar

Ts 

Hehe. Bare hyggelig :P Lykke til med søkingen! Kanskje du kan oppdatere oss når du kommer inn? (jeg er optimist, så jeg sier "når" :) ) Jeg skal heie! 

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Bare hyggelig :P Lykke til med søkingen! Kanskje du kan oppdatere oss når du kommer inn? (jeg er optimist, så jeg sier "når" :) ) Jeg skal heie! 

Takk takk! Burde opprettes en tråd for førstegangsstudenter med flittig besøk av eldre studenter som kunne gitt tips angående studentbolig, innkjøp, prioritering av studielån, og diverse, samt jubel når man kommer inn på studiet :) 

Skal oppdatere dersom jeg husker på det! 

Ts 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk takk! Burde opprettes en tråd for førstegangsstudenter med flittig besøk av eldre studenter som kunne gitt tips angående studentbolig, innkjøp, prioritering av studielån, og diverse, samt jubel når man kommer inn på studiet :) 

Skal oppdatere dersom jeg husker på det! 

Ts 

Finnes en klagetråd her inne :P Du kan jo sjekke ut den, evt lage en positiv tråd selv :D (Tips og råd for nye studenter) Eller jeg kan lage en for deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...