AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Hei! Jeg kjøpte en ny bruktbil i Januar. Jeg har lån på bilen, så banken har pant i den. Etter jeg kjøpte bilen satt huseier opp husleien. Nå som husleien er økt er det virkelig et mareritt og eie bil samtidig. Jeg bor med en samboer, men selv om vi er to så tar husleien så mye av lønnen våres, at og selge bilen ville spart oss for noen tusen. Jeg ville aldri kjøpt meg en bil, hvis jeg hadde vist at husleien skulle økes. Eneste jeg vet er jo at iom at det er pant i bilen så får jeg ikke solgt den? Er det noen her som har noen smarte tips? Og vet du om det er mulig og selge bilen med pant i? Jeg hadde nok ikke fått like mye penger for bilen som det er lån i den. Men kanskje 10k mindre enn hva jeg skylder i lån. Og kunne evt ha betalt ned så og si hele lånet hvis den ble solgt og da evt skyldt et parr tusen som jeg kunne betalt ned på 6-12 mnd. Da den ikke har gått så mye mer en da jeg kjøpte den osv. Men jeg kan ikke ha bilen lenger, da mat på bordet er litt viktigere enn en bil for øyeblikket. Med tidligere husleie hadde jeg tom hat mulighet til og betale mer på lånet enn det jeg egentlig skal. Som jo var planen. Mens nå sliter vi som bare det for og få endene til og møtes. Vi er blakke ca 2 og en halv uke før lønn. Og det ble selvsagt ekstra trangt nå i Mars pga årsavgift. Så de 2800 er ikke så mye og rutte med sånn ellers. Jeg måtte f.eks utsette å betale forsikring på bilen denne mnd. (Folk trenger ikke komme med kvass kritikk eller, kjøpt mat fra FirstPrice, tilbud osv- fordi det er det jeg gjør allerede) Anonymkode: ad3e7...fe8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Du kan selge bil med pant, men det er vel få som tør å overta en bil som er belånt da panten medfølger. Anonymkode: bf9bb...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan selge bil med pant, men det er vel få som tør å overta en bil som er belånt da panten medfølger. Anonymkode: bf9bb...4c8 Ja det er forståelig. Men da tenkte jeg mer på at; bilen blir solgt for 80-85 k da er det ca 5-10k igjen med lån. Om jeg da betaler 85 k til banken og da skylder jeg ca 5000 til banken for resterende lån. Om banken da kan slette panten iom at det er så lite lån igjen da? For det ville jeg jo klart og betjene og bli ferdig med iløpet av dette året i hvertfall Anonymkode: ad3e7...fe8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 Hvor mye ble husleien satt opp? Mulig den har blitt satt opp mer enn det som er lovlig. Til neste gang kan det uansett være lurt å kjøpe en bil til 20 000 i stedet for å ta opp lån. Om man ikke har 20 000 på sparekonto, så er det nok best å vente å akseptere den ubeleiligheten bilmangel kan innebære. Det var nok litt naivt å kjøpe bil til over 80 000. Det er ofte høye renter på den type lån, og man kan ikke ta seg den luksusen når man ikke har så mye til overs hver måned. Anonymkode: 4a1ab...828 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er forståelig. Men da tenkte jeg mer på at; bilen blir solgt for 80-85 k da er det ca 5-10k igjen med lån. Om jeg da betaler 85 k til banken og da skylder jeg ca 5000 til banken for resterende lån. Om banken da kan slette panten iom at det er så lite lån igjen da? For det ville jeg jo klart og betjene og bli ferdig med iløpet av dette året i hvertfall Anonymkode: ad3e7...fe8 Nei, du må nok dekke inn mellomlegget før du kan gjennomføre handelen. Panten følger bilen. Det er en grunn til at heftelser er søkbart, for at folk ikke skal kjøpe biler med gjeld. Anonymkode: bf9bb...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye ble husleien satt opp? Mulig den har blitt satt opp mer enn det som er lovlig. Til neste gang kan det uansett være lurt å kjøpe en bil til 20 000 i stedet for å ta opp lån. Om man ikke har 20 000 på sparekonto, så er det nok best å vente å akseptere den ubeleiligheten bilmangel kan innebære. Det var nok litt naivt å kjøpe bil til over 80 000. Det er ofte høye renter på den type lån, og man kan ikke ta seg den luksusen når man ikke har så mye til overs hver måned. Anonymkode: 4a1ab...828 Fra 5000 til 8000. Med forrige husleie hadde ikke lånet vært noe problem, for da hadde jeg mulighet til og betale ned mer hver mnd også. Men etter økt husleie er alt ute og kjører. Og jeg får virkelig en klump i magen av alle de store utgiftene, og ønsker ikke og ende opp i noen luksusfellen. Hehe. Så man kan få solgt bilen, og hvis man da har resterende og kaste inn pga lånet så vil det gå og selge den? Hvis den blir solgt for 85k som sagt så skylder jeg ca 5000. Og hvis jeg kan ta 5000 fra egen lomme(med hjelp fra foreldre evt), så kan banken gå med og selge bilen? Det tar veldig på og skulle ha mer utgifter enn man faktisk har råd til. Jeg har sett litt på forbrukslån også, men ser ikke hvordan det evt kan hjelpe meg. Hvis jeg får 90k i forbrukslån og betaler ut bilen med det, for så og selge den. Og får da 80-85 for den så har jeg 10-15 tusen i forbrukslån Mtp renter.. Anonymkode: ad3e7...fe8
altflyter Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fra 5000 til 8000. Med forrige husleie hadde ikke lånet vært noe problem, for da hadde jeg mulighet til og betale ned mer hver mnd også. Men etter økt husleie er alt ute og kjører. Og jeg får virkelig en klump i magen av alle de store utgiftene, og ønsker ikke og ende opp i noen luksusfellen. Hehe. Så man kan få solgt bilen, og hvis man da har resterende og kaste inn pga lånet så vil det gå og selge den? Hvis den blir solgt for 85k som sagt så skylder jeg ca 5000. Og hvis jeg kan ta 5000 fra egen lomme(med hjelp fra foreldre evt), så kan banken gå med og selge bilen? Det tar veldig på og skulle ha mer utgifter enn man faktisk har råd til. Jeg har sett litt på forbrukslån også, men ser ikke hvordan det evt kan hjelpe meg. Hvis jeg får 90k i forbrukslån og betaler ut bilen med det, for så og selge den. Og får da 80-85 for den så har jeg 10-15 tusen i forbrukslån Mtp renter.. Anonymkode: ad3e7...fe8 Jeg tror faktisk ikke det er lov å sette opp husleien så mye. Har dere bodd der lenge? Huseier har ikke lov å sette opp leien så spontant på den måten... med mindre han følger reglene rundt "gjengs leie". Forøvrig, så er 4000kr hver på å bo veldig billig, så hvis dere sliter med det, bør dere kanskje prøve å få dere fulltidsjobber eller deltidsjobb ved siden av studier :s Om begge er i full jobb, bør dere kanskje se litt på forbruket deres ellers for da har dere et veldig høyt forbruk om dette tar knekken på dere
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #8 Skrevet 29. mars 2017 Ta kontakt med banken hvor du har lånet og spør. Jeg vet om flere tilfeller der man har solgt bilen til lavere sum enn billånet, og så fått en nedbetalingsavtale på restsummen. Men du må snakke med banken før du selger. Anonymkode: f357b...28d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 En huseier kan etter husleieloven § 4-2 sette opp husleien dersom det har gått ett år etter forrige leiefastsetting. Det vil si at du som leier skal bo i leiligheten ett år før leien kan bli satt opp. Deretter kan leien settes opp hvert år etter det. Leien kan da kun endres i forhold til konsumprisindeksen fra forrige leiejustering. Du kan regne ut hvor mye leien har endret seg i forhold til konsumprisindeksen. Leietakeren skal få en måneds skriftlig varsel om oppjustering av leien. Dersom leieforholdet har vart i mer enn 2,5 år kan leien settes opp til "gjengs leie". Hva leien kan settes opp til avhengier av standarden på leiligheten og etterspørselen etter utleieleiligheter, men leien kan ikke være urimelig i forhold til det som er vanlig for liknende leilighet. Leietakeren skal i slikt tilfelle ha varsel på seks måneder. Dette fremgår av husleieloven § 4-3, jf. § 4-1. Leien som du betalte inn i januar 2016 hadde en økning på 2,8% Dvs at hvis leien var 5000 i januar 2016 så er de pengene nå verdt 5137,93 Mens konsumprisindeksen på bolig justert over 12 mnd fra januar 2016 har endret seg 4,6% altså en økning på 230 kr hvis vi tar utgangspukt i dine 5000.- Utleier derimot har økt husleien med 62,5% Anonymkode: 30ff5...ad2 1
cmd Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte en ny bruktbil i Januar. Jeg har lån på bilen, så banken har pant i den. Jeg tror ikke det er noe problem nå. Bare ta kontakt med banken hvor du har lån og sier at du skal selge men du har pant. Når det er solgt og byttet eier, blir billån omgjort til vanlig lån på ditt navn; altså ikke noe pant på lånet og den nye bileier vil ikek ha noe. Dette var stor sak men ble endret for over 5 år siden eller noe sånn. Bare snakk hvor du har billån og forklar. Da vet du hvordan du skal gjøre det.
Centrino Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 Før du selger bilen så må du heller se på den ulovlige husleieøkningen! hvor lenge har dere bodd i leiligheten?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #12 Skrevet 29. mars 2017 Belånte biler selges hele tiden. Du må snakke med banken. Det interessante her er den høye husleieøkningen, har husleier anledning til å øke husleien så ekstremt? Neppe. Anonymkode: 28b29...1de
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #13 Skrevet 29. mars 2017 Blir ikke lånet betalt inn når du selger bilen? Skjønner ikke helt problemet.... Anonymkode: dbde1...27a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #14 Skrevet 29. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir ikke lånet betalt inn når du selger bilen? Skjønner ikke helt problemet.... Anonymkode: dbde1...27a Ikke hele lånet. Anonymkode: ad3e7...fe8
Kontormus Skrevet 29. mars 2017 #15 Skrevet 29. mars 2017 Ja, det var et kraftig byks i husleien. Og som noen skriver så er slikt regulert i lov, og jeg ville sjekket om dette er tillatt. Likevel, det betyr at hver av dere går fra 2500 kr til 4000 kr. Altså, 1500 kr mer. Hvis dette velter hele bilprosjektet, så var vel kjøpet dumt i utgangspunktet. Men du kan snakke med banken om dette, du kan trolig selge bilen og få omgjort resterende gjeld til forbrukslån.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #16 Skrevet 29. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra 5000 til 8000. Med forrige husleie hadde ikke lånet vært noe problem, for da hadde jeg mulighet til og betale ned mer hver mnd også. Men etter økt husleie er alt ute og kjører. Og jeg får virkelig en klump i magen av alle de store utgiftene, og ønsker ikke og ende opp i noen luksusfellen. Hehe. Så man kan få solgt bilen, og hvis man da har resterende og kaste inn pga lånet så vil det gå og selge den? Hvis den blir solgt for 85k som sagt så skylder jeg ca 5000. Og hvis jeg kan ta 5000 fra egen lomme(med hjelp fra foreldre evt), så kan banken gå med og selge bilen? Det tar veldig på og skulle ha mer utgifter enn man faktisk har råd til. Jeg har sett litt på forbrukslån også, men ser ikke hvordan det evt kan hjelpe meg. Hvis jeg får 90k i forbrukslån og betaler ut bilen med det, for så og selge den. Og får da 80-85 for den så har jeg 10-15 tusen i forbrukslån Mtp renter.. Anonymkode: ad3e7...fe8 Du og samboer takler ikke en husleie på 8000 men kjøper bil til 80000? Det gir jo ikke mening. Anonymkode: 92c97...2ed
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #17 Skrevet 29. mars 2017 Det er helt vanlig å selge biler med pant. Ta kontakt med banken så hjelper de deg med lånebiten. Du vil i praksis måtte ta opp et nytt lån for å dekke mellomlegget mellom salgspris og gjenstående lånebeløp. Som sagt hjelper banken deg med dette. Anonymkode: 8c5f6...673
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå