Gå til innhold

Kan jeg trene styrke/kondisjon under graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg er ikke super erfaren innen trening men jeg har holdt på litt opp og ned de siste årene og vet sånn ca hva jeg driver med og vet hva som skal til for å nå målene mine. 

Nå har jeg en treningspause litt i det lengste laget men begynte på igjen for 2 mnd siden. Jeg begynner å få igjen kondisjon og styrken min og er forsåvidt fornøyd med det. Men! Nå snakker jeg og samboer om å bli gravide. Så forfengelig som jeg er så frykter jeg at enda en lang pause fra trening vil føre meg tilbake til start og jeg må begynne helt på scratch etter et års tid. Igjen. 

Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer eller formeninger ang trening under svangerskap? Jeg har verken ønske eller forventning om at jeg skal kunne fortsette de harde styrkeøktene mine under graviditet. Det er verken bra for fosteret eller noe jeg tror jeg klarer. Men kan jeg trene moderat styrke i kroppen så lenge jeg kjenner at jeg har energi til det og jeg ikke føler noe ubehag? Kan jeg jogge? Er det skadelig å trene vekter på armer og overkropp? Kan jeg ta lett knebøy uten vekter? Må jeg sette rumpetrening/hip thrust på vent (yndlingsøvelsen min)?

Jeg er ikke gravid enda men vi planlegger å bli det snart. Så jeg håper jo at jeg kan fortsette fremgang og passe harde økter frem til jeg evt blir gravid. Så har jeg jo som sagt et ønske om å kunne vedlikeholde formen eller hvertfall ikke falle helt tilbake til start før jeg kan begynne på igjen etter barnet er født. 

Hva tenker dere? Såklart kommer baben i første rekke, men synes bare det er litt trist å skal miste noe jeg har jobbet hardt for å oppnå:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For de fleste er det greit å trene som normalt under graviditet, bare kutt ut de tyngste løftene etterhvert. Trening gir generelt en positiv effekt både før, under og etter en graviditet, så lenge du får i deg nok næring. Det finnes mange artikler og treningsprogrammer for gravide, men du kan trene som normalt i starten uansett

Anonymkode: 6a3db...557

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du kan fortsette å trene som du har gjort før du ble gravid. Bare ikke kjøre på hardere enn man gjorde. Kroppen vil uansett si ifra når det er på tide å roe ned. Jeg jogget gjennom hele svangerskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare kan du; du bør faktisk. Med mindre det er spesielle omstendigheter, og man faller inn under en risikogruppe (venter flerlinger, har sykdommer, etc), er det anbefalt at man trener. Både med tanke på å minke farene for svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, og diverse andre plager, samt at de som trener har lettere fødsler. 

Men du bør ikke trene mye mer enn normalt. Om du ikke trente før du ble gravid, kan du begynne forsiktig og jobbe deg oppover. 

Om du er vant til å trene, kan du trene som før, men lytte til kroppen og gjerne ikke prøve å sette personlige rekorder. Man kan løfte vekter som før, så lenge man klarer uten ubehag og smerter. Man må være litt forsiktig med øvelser som krever stort buktrykk etter hvert. 

Det viktige er å kjenne på kroppen, og ikke presse seg når man har smerter og blødninger. 

Anonymkode: a2b19...d62

Gjest Lilli My
Skrevet

Trening i svangerskaper er anbefalt, men ikke tren hardere enn kroppen er vant til fra før. Øk heller gradvis og lytt til kroppen.

http://fitnessnora.blogg.no/1443873410_styrketrening_under_g.html

Ser for meg at hip-thrust kan bli ubehagelig etterhvert. Har også lest at på et tidspunkt i svangerskapet skal man ligge unna øvelser som gir høyt buktrykk. Forhør deg med en kvalifisert PT og/eller lege når det blir aktuelt.

Skrevet

Så lenge du er frisk burde du trene som normalt. Er du syk/skader/risikosvangerskap/usikker snakk med legen din. Hipthrust og tunge løft utgår ganske naturlig etterhvert, men du kan jo kjenne litt på det selv. 

Jeg trente/trener gjennom begge svangerskapene mine, nå er jeg 30 uker på vei med minstemann. Null stress her! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...