Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vet at bransjen delvis er et synkende skip, men jeg  har alltid hatt lyst til å jobbe med noe innen media. Så jeg bare lurte på hva slags utdanninger dere tror vil være attraktive for fremtidens mediejobber? Vet at det ikke er direkte lurt å studere journalistikk, da du bare får kunnskap innen det spesifiserte feltet. Lurer mer på fag som statsvitenskap, ledelse osv (typisk utdanninger med mye bredde og en stor variasjon av muligheter)? Det er kanskje litt vanskelig å svare på, men håper noen i det minste forsto spørsmålet mitt. Sånn i forhold til interesser er jeg egentlig glad i det meste innen samfunnsfag og språk :) 

Eventuelt har dere noen andre tips til utdanninger eller karrierer som er fremtidsaktuelle?

Anonymkode: d1cce...9f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at arbeidslivet blir mer og mer spesialisert. For å få jobb som leder burde man derfor ha fagompetanse innenfor det du skal lede. Med en breddeutdanning kan det fort bli vanskelig. Generelt utdannes det vel en del med samfunnsfaglig bakgrunn, og jeg tror det vil bli enda vanskeligere å få jobb fremover. 

Er du glad i språk, så kan du kanskje blitt lektor eller lærer i fremmedspråk. 

Anonymkode: dd28d...14f

AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok være behov for spesialister i bransjen. Dvs folk som kan feks økonomi, it, politikk osv. Det er komplisert stoff som du ikke lærer på journalistutdanning. Lettere å lære en økonom å skrive, enn omvendt :)

Anonymkode: 50a47...4de

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å lære en økonom å skrive, enn omvendt :)

Takk for svar, begge to! Har egentlig tenkt litt det samme som du skrev der. I dag virker det som om det er viktigere å ordentlig kunnskap om et gitt tema er vel så viktig som å kunne skrive godt.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å lære en økonom å skrive, enn omvendt :)

Takk for svar, begge to! Har egentlig tenkt litt det samme som du skrev der. I dag virker det som at det å ha ordentlig kunnskap om et gitt tema er vel så viktig som det å kunne skrive godt.

AnonymBruker
Skrevet

Medienære utdanninger er oftere vanskelig å få jobb innen, det det som du sier er en bransje som møter store utfordringer i form av både nasjonal og internasjonal konkurranse, samt sosiale medier. Helt umulig er det likevel ikke om du er flink til å bygge nettverk, har driv, kan drive for deg selv etc. 

Anonymkode: f79f3...d84

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du å jobbe med innen media?

Anonymkode: c6dc3...15c

AnonymBruker
Skrevet

Signaliser at du sympatiserer med venstresiden når du googles. I søkbare nettdebatter bør du ha mainstream synspunkter og være (kledelig) kritisk til høyresiden:fnise:

Anonymkode: 1fce2...487

AnonymBruker
Skrevet

Å studere media på høyskole eller universitets nivå er noe jeg ville holdt meg langt unna.. veldig vanskelig å få seg jobb. Du lå være villig til å stå uten jobb i perioder.. skal du ha barn må du revurdere denne type jobb også 

Vennen min har master i media produksjon og alt som følger med der, hen fikk ikke jobb da det var 80 søkere på jobben.. Endte med at hen måtte ta ny utdanning! Mange satt i samme båt for å si det slik... bli heller lærer eller ta bachelor i statsvitenskap:) tror dette ville passet deg da du virker å ha disse interessene på plass! Et pluss er at du er garantert en framtidig jobb i offentlig sektor.

Anonymkode: 04362...503

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å studere media på høyskole eller universitets nivå er noe jeg ville holdt meg langt unna.. veldig vanskelig å få seg jobb. Du lå være villig til å stå uten jobb i perioder.. skal du ha barn må du revurdere denne type jobb også 

Vennen min har master i media produksjon og alt som følger med der, hen fikk ikke jobb da det var 80 søkere på jobben.. Endte med at hen måtte ta ny utdanning! Mange satt i samme båt for å si det slik... bli heller lærer eller ta bachelor i statsvitenskap:) tror dette ville passet deg da du virker å ha disse interessene på plass! Et pluss er at du er garantert en framtidig jobb i offentlig sektor.

Anonymkode: 04362...503

Takk for svar! Har absolutt vurdert de tingene du beskrev. Statsvitenskap virker spennende, spesielt internasjonale relasjoner på UiO. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2017 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vet at bransjen delvis er et synkende skip, men jeg  har alltid hatt lyst til å jobbe med noe innen media. Så jeg bare lurte på hva slags utdanninger dere tror vil være attraktive for fremtidens mediejobber? Vet at det ikke er direkte lurt å studere journalistikk, da du bare får kunnskap innen det spesifiserte feltet. Lurer mer på fag som statsvitenskap, ledelse osv (typisk utdanninger med mye bredde og en stor variasjon av muligheter)? Det er kanskje litt vanskelig å svare på, men håper noen i det minste forsto spørsmålet mitt. Sånn i forhold til interesser er jeg egentlig glad i det meste innen samfunnsfag og språk :) 

Eventuelt har dere noen andre tips til utdanninger eller karrierer som er fremtidsaktuelle?

Spørs jo hva du vil jobbe som innen media. En i familien jobber på UiS som foreleser for mediefagene der. Jeg ønsker å bli journalist før, og da gav han meg det rådet du vurderer nå. Spesialiser deg i noe. Da har du faglig tyngde, noe de som bare har en generell journalist utdannelse ikke har. Det er selvfølgelig mye nytte å hente ved å ta journalistikk utdannelse, og jeg hadde gjort det i tillegg hvis jeg fortsatt satt med det ønsket.

Nå har jeg studert sammenlignende politikk og skal nå begynne å studere administrasjon og organisasjonsvitenskap. Anbefales på det sterkeste dersom du er interessert i samfunnsfag. Det er ikke enkle studier selv om noen her kommer til å hevde det.

Anonymkode: 5842e...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...