AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Hei Jeg kommer ikke fra et hjem der foreldrene har så mye smarte råd å komme med når det gjelder "livet" og økonomi. Så derfor henvender jeg meg til KG i håp om at noen kan komme med innspill til hva jeg bør gjøre og tenke.. Slik er saken: For snart 2 år siden kjøpte jeg bolig (nybygg, leilighet). Tanken var å eie leiligheten i mins 5 år før jeg skulle selge for å ikke tape penger. Jeg ga nesten 2mill for en leilighet på 30kvm i Trondheim. Nå har jeg fått kalde føtter.. Til høsten kjenner jeg ingen i byen lenger (for alle medstudenter og venner har flyttet vekk, og familien bor på østlandet). Jeg er så redd for å bli ensom her oppe. Jeg ser for meg følgende alternativer 1. Selge.. Tape penger (siden leiligheten min er såpass liten har den ikke økt i pris nok ifht at det er lønnsomt) å selge ennå 2. Bli her oppe og se hvordan det går. Det å leie ut: jeg ser ikke at det er så lurt. For nå er all egenkapitalen min i denne boligen. Jeg kan jo ikke sitte å leie selv et sted mens jeg leier ut min egen bolig? Som jeg i tillegg må skatte for pga utleie. Hva ville du gjort? Hva foreslår du at jeg gjør? Hilsen gutt 26 Takker for svar! Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Hvor mye taper du på å selge den? Har du undersøkt, eller er det bare noe du tror? Start med å finne ut 😃 Anonymkode: f04f8...326 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 Er leiligheten fortsatt under oppføring? Det er vel mulig å selge kontrakten sin, det var det der jeg kjøpte. Anonymkode: 2695f...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 Flytt. En leilighet du bor i er ikke en investering. Den er et hus. La oss si det slik: alternativet til å bo i egen leilighet er å leige, ja? Det koster deg kr x /mnd. x kr ganger 2 år er altså "tapet" du kan ta på leiligheten uten å gå i reelt minus. Enkelt regnestykke. Ta med oppgradering, felleskostnader, alternativkost og trekk fra nedbetaling. Dette med hus er ren matte fra barneskolen, ikke overkompliser. Anonymkode: 86fa5...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 Du kjenner ingen? Hva med å jobbe med å bli kjent med noen? Anonymkode: 75a9b...78b 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 Skal du jobbe eller studere fra høsten av? Hvor i landet ønsker du å jobbe eller evt studere? Anonymkode: 6fe30...4c0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du jobbe eller studere fra høsten av? Hvor i landet ønsker du å jobbe eller evt studere? Anonymkode: 6fe30...4c0 Jeg er ferdigutdannet til våren. Så skal jobbe.. Er på vei å få jobb her oppe nå. Får litt panikk av tanken på at alt jeg har er jobben.. Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #8 Skrevet 29. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner ingen? Hva med å jobbe med å bli kjent med noen? Anonymkode: 75a9b...78b Av erfaring er ikke det så lett når man jobber.. Anonymkode: 490be...51a 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytt. En leilighet du bor i er ikke en investering. Den er et hus. La oss si det slik: alternativet til å bo i egen leilighet er å leige, ja? Det koster deg kr x /mnd. x kr ganger 2 år er altså "tapet" du kan ta på leiligheten uten å gå i reelt minus. Enkelt regnestykke. Ta med oppgradering, felleskostnader, alternativkost og trekk fra nedbetaling. Dette med hus er ren matte fra barneskolen, ikke overkompliser. Anonymkode: 86fa5...ca3 I teorien ikke. For salg koster penger. Om jeg får solgt den for det samme som da jeg kjøpte den så har jeg tapt penger (pga at nåverdien ikke er lik). Det er leilighet, ikke et hus. I en populær by. Så muligheten for å ha grei avkastning om noen år er stor. Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er leiligheten fortsatt under oppføring? Det er vel mulig å selge kontrakten sin, det var det der jeg kjøpte. Anonymkode: 2695f...1e2 Nei, den var ny for 2 år siden. Altså bodd i den i 2år. Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdigutdannet til våren. Så skal jobbe.. Er på vei å få jobb her oppe nå. Får litt panikk av tanken på at alt jeg har er jobben.. Anonymkode: 490be...51a Jeg forstår. Du vil jo bli kjent med kolleger. I tillegg kan du delta i noe som du trives med å gjøre (feks turer gjennom Turistforeningen, frivillig arbeid for en organisasjon) og også bli kjent med flere gjennom dette. Anonymkode: 6fe30...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #12 Skrevet 29. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye taper du på å selge den? Har du undersøkt, eller er det bare noe du tror? Start med å finne ut 😃 Anonymkode: f04f8...326 Har ikke undersøkt, men har lest litt så er mitt inntrykk. Vet ikke helt hvem jeg kan spørre i såfall? Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #13 Skrevet 29. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forstår. Du vil jo bli kjent med kolleger. I tillegg kan du delta i noe som du trives med å gjøre (feks turer gjennom Turistforeningen, frivillig arbeid for en organisasjon) og også bli kjent med flere gjennom dette. Anonymkode: 6fe30...4c0 Hadde to jobbår mellom bachelor og master.. Fikk ingen venner i verken bygda eller på jobben der jeg bodde. Folk var ikke interessert i å bli kjent med meg, og jeg var den yngste på jobb slik at jeg i 20årene hadde ikke så mye til felles med de på 50-60år (som er naturlig). Tror jeg er redd dette skal gjentas, for jeg mistrivdes virkelig pga det. Anonymkode: 490be...51a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #14 Skrevet 29. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke undersøkt, men har lest litt så er mitt inntrykk. Vet ikke helt hvem jeg kan spørre i såfall? Anonymkode: 490be...51a En eiendomsmegler eller takstmann. Hør først om hva det koster å få en vurdering/ takstering. I noen tilfeller får du gratis takst ved enkelte medlemsskap. Er du TOBB-medlem? Sjekk i såfall om det er avtaler med Eiendomsmegler1 eller andre om gratis takstering for TOBB-medlemmer. Anonymkode: 6fe30...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #15 Skrevet 29. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke undersøkt, men har lest litt så er mitt inntrykk. Vet ikke helt hvem jeg kan spørre i såfall? Anonymkode: 490be...51a Hva med å få tatt en takst av leiligheten? Kontakte megler og se hva lignende leiligheter går for i bygget nå. Mest sannsynlig har du tjent noen kroner siden du kjøpte, siden prisene bare har steget i været siste årene. Anonymkode: ef87c...999 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #16 Skrevet 29. mars 2017 Men hvis du har fått jobb der, må du jo ha et sted å bo? Du holder ut noen år vettu, med jobb og leilighet i Trondheim. Du er ikke stuck på livstid. Der er heller ikke sikkert at du ville fått en like bra jobb/inntekt et annet sted. Og der ville du også måttet betalt penger for å bo. Ikke få panikk. Det er snakk om en kort periode i et langt liv. Og om du bare ikke holder ut, kan du leie ut skattefritt halve året eller leie ut hele året og betale litt skatt på overskuddet ditt. Anonymkode: 6c138...d01 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #17 Skrevet 29. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke undersøkt, men har lest litt så er mitt inntrykk. Vet ikke helt hvem jeg kan spørre i såfall? Anonymkode: 490be...51a Snakk med banken din. Mange banker har samarbeid med meglere, som kommer og gir deg en indikasjon, sk meglertakst. Du kan sikkert avtale at en megler som har erfaring med området å stikke innom deg også. Du kan også sjekke om det er solgt noen leiligheter av samme type, eller leiligheter på samme str og standard i området, og hva de gikk for. Anonymkode: 6c138...d01
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #18 Skrevet 29. mars 2017 Men du kan jo ikke flytte etter vennene dine, hvorfor skulle det være lettere å få nye venner i ny jobb på et nytt sted? Alle du kjenner flytter vel ikke til samme sted? Det er vanlig å være litt ensom i tyveårene før man er skikkelig etablert seg. Det er også vanlig å flytte, bytte jobb osv. Jeg ville blitt. Du blir ikke noe mindre ensom i Oslo hvis du har en studievenn et annet sted i byen, foreldre i Tønsberg, venner på Lillehammer. Anonymkode: 6e6c7...80a 7
NumberSix Skrevet 29. mars 2017 #19 Skrevet 29. mars 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde to jobbår mellom bachelor og master.. Fikk ingen venner i verken bygda eller på jobben der jeg bodde. Folk var ikke interessert i å bli kjent med meg, og jeg var den yngste på jobb slik at jeg i 20årene hadde ikke så mye til felles med de på 50-60år (som er naturlig). Tror jeg er redd dette skal gjentas, for jeg mistrivdes virkelig pga det. Anonymkode: 490be...51a Bygda er nå et spesielt sted å skulle få venner, og kan ikke sammenlignes med å bo i by. Finn deg en fritidsinteresse i Trondheim, begynn med en idrett eller sjekk ut aktivitetsvenner eller lignende sider. Gjør en innsats for å bli kjent med folk, det er mye enklere i byen enn på bygda. Dessuten kan det jo være bedre alderssammensetning på den nye jobben din! 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #20 Skrevet 29. mars 2017 Synes du tar sorgene på forskudd her. For alt du vet er din nye bestevenn på jobben du har fått. Du må jo dessuten ha et sted å bo der du skal jobbe. Anonymkode: 7232a...43e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå