liv Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 Noen som har forslag til forrett eller dessert? eller begge deler? Jeg skal servere ovnsbakt ørret med brokkoli, holandesesaus og poteter til hovedrett..
liv Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2004 Ingen forslag i det hele tatt? Det bør helst være mulig å forberede en eventuell dessert på forhånd.
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #3 Skrevet 16. desember 2004 Jeg foreslår sjokoladefondant eller mousse til dessert. Begge kan lages i god tid i forveien. Moussen må jo stivne i kjøleskap. Fondanten kan du lage lenge før og sette i kjøleskap og til og med fryse, og så steker du den rett før den skal spises. Sjokoladefondant 200 g mørk sjokolade 200 g smør 110 g sukker 4 hele egg + 4 eggeplommer 1 ½ ts vaniljeekstrakt 60 g mel Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt godt sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml). De kan legges i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter i ovn + 1 minutts hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang (også god kalde). Cappuccino-mousse (4 pers.) 175 g sjokolade 3 ss sterk kaffe 5 eggehviter 50 g sukker 2 eggeplommer 1,5 dl vispet kremfløte Smelt 150 g av sjokoladen med kaffen. Visp eggehviter og sukker tilmarengs. Vend eggeplommene i lett avkjølt sjokolade. Vend inn eggehvitene og så halvparten av fløten. Fordel i glass og sett i kjøleskap 2-3 timer. Pynt med resten av fløten og riv resten av sjokoladen oppå. Fyldig sjokolademousse (8 pers.) 300 g hakket mørk sjokolade 3 dl kremfløte 2 ss rom 4 eggehviter ½ kopp sukker ½ kopp kremfløte, ekstra Finriv sjokoladen i hurtigmikser, varm fløten til rett under kokepunktet og hell gradvis i mikser med sjokolade mens den går. Tilsett rom. Hell blandingen i en bolle. Visp eggehvitene stive, tilsett sukkeret gradvis. Vend eggehvitene i sjokoladen. Visp kremfløten stiv og vend den inn i sjokoladen. Hell i serveringsformer og sett i kjøleskap flere timer eller over natten.
Gjest GreenSky Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 Potet og purresuppe til forrett?
liv Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2004 kanskje det.. Kan ikke lage potet og purre suppe jeg.. Men det hørtes jo veldig godt ut da..
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 Kanskje denne? Potet- og purresuppe m/mais og bacon 750 g poteter 1 purre 2 skiver sellerirot 1 gulrot 2 ss smør 1 liter kraft 2 ½ dl fløte salt/pepper 2-3 skiver bacon 1 liten boks maiskorn Rens og skjær potetene og grønnsakene i små terninger. Fres i smør et par minutter. Hell på kraft og kok til grønnsakene er møre, ca 20 minutter. Sil fra kraften og hell den tilbake i gryten. Mos grønnsakene fint og bland i kraften sammen med fløte. Kok opp og smak til med salt og pepper. Server med sprøstekt bacon og mais.
liv Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2004 hmm, vet at ei som kommer ikke liker mais..
liv Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2004 og med kraft hva mener du da Kokekraft fra noe kjøtt? eller kan jeg bruke no sort erstatning?
Arkana Skrevet 17. desember 2004 #9 Skrevet 17. desember 2004 Du kan bare kutte ut maisen, den skal bare strøs på uansett. Du kan godt bruke helt vanlig buljong (terning/fond/pulver + vann) istedet for kraft.
liv Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 17. desember 2004 den oppskriften, hvor mye er det? skal jo bare være en liten bolle på hver til forrett. (vi blir 4 stykk til middag.)
Gjest Espera Skrevet 17. desember 2004 #11 Skrevet 17. desember 2004 Annet tips til knallgod forrett: Mariner scampi eller rensete reker i hakket chili, hvitløk, litt knust ingefær, lime/sitronsaft og litt olivenolje (miks dette sammen på forhånd) - fres scampien/rekene raskt i panne, server på skiver av fersk ananas og mango. Spicy og friskt på en gang! (men litt usikker på om jeg ville servert dette før ørret - men til en annen gang kanskje?)
hilli Skrevet 17. desember 2004 #12 Skrevet 17. desember 2004 Jeg ville ikke ha servert potet og purresuppe som forrett. Det er riktignok kjempegodt, men også temmelig mektig. Jeg ville heller ha gått for kamskjell elle scampi.
liv Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2004 Jeg ville ikke ha servert potet og purresuppe som forrett. Det er riktignok kjempegodt, men også temmelig mektig. Jeg ville heller ha gått for kamskjell elle scampi. Tenkte litt på at det er ganske mektig jeg også. Men det blir ikke kamskjell eller skampi altså..
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #14 Skrevet 17. desember 2004 Hva med litt parmaskinke på ruccolaslat med parmesanost og en god vinagrette?
Arkana Skrevet 17. desember 2004 #15 Skrevet 17. desember 2004 den oppskriften, hvor mye er det? skal jo bare være en liten bolle på hver til forrett. (vi blir 4 stykk til middag.) Oppskriften er for 4 personer, men da som en hovedrett. Så du kan godt kutte ned på oppskriften litt, evt lage den som den er og så fryse ned rester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå