Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne i en ny deltidsjobb. Dagvaktene starter kl 7.30. Pausen er rundt kl 11-12 (kommer an på hva som passer for den spesifikke dagen). For å rekke buss og alt sånt må jeg stå opp ca. 6.15. 

Tenker litt på dette med frokost, da jeg aldri er sulten på morgenen (selv om jeg står opp mellom 6 og 6.30), men rundt kl 9 er jeg som regel ganske sulten og må ha mat. I denne jobben er det ikke mulig å spise underveis i arbeidstiden, kun i pauser. 

Noen som har forslag til mat jeg kan få i meg før kl 7.30, uten at det blir for mye stress for en som egentlig ikke vil ha mat så tidlig? Kan jo også droppe å spise før jobben starter, men tror nok det kan bli lenge å vente til kl. 11-12 med å innta dagens første måltid. 

Ja, dette er kanskje et luksusproblem og ingenting å "bekymre seg over", men håper noen kan gi meg litt tips. Vet jeg blir et monster og ikke greier å konsentrere meg når jeg er sulten, og i denne jobben er det absolutt nødvendig å være skjerpet og jobbe effektivt, og også være hyggelig siden det er en jobb med mennesker :)

Anonymkode: fad01...261

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynner kl 7 på jobb når jeg har dagvakt, står opp 5.15. Jobber i helsevesenet. 

Og jeg makter ikke frokost så tidlig, blir rett og slett kvalm hvis jeg prøver å spise noe da. Så jeg bruker å drikke en kopp kaffe med ei skje coccosa (kokosfett) og litt mandelmelk i. Det gir faktisk energi. 

Har pause mellom kl 11-12, så da spiser jeg lunsj. Men jeg bruker å ta med meg en banan eller en yoghurt som jeg spiser rundt kl 9. Fort gjort å spise en banan, og vi har anledning til en liten 5minutt. 

• Liker 1
Skrevet

Smoothie? Du kan tilsette havregryn, så blir det mer mettende

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Jeg begynner kl 7 på jobb når jeg har dagvakt, står opp 5.15. Jobber i helsevesenet. 

Og jeg makter ikke frokost så tidlig, blir rett og slett kvalm hvis jeg prøver å spise noe da. Så jeg bruker å drikke en kopp kaffe med ei skje coccosa (kokosfett) og litt mandelmelk i. Det gir faktisk energi. 

Har pause mellom kl 11-12, så da spiser jeg lunsj. Men jeg bruker å ta med meg en banan eller en yoghurt som jeg spiser rundt kl 9. Fort gjort å spise en banan, og vi har anledning til en liten 5minutt. 

Min jobb er også i helsevesenet. Har fått beskjed om at spising må holdes til før jobb og i pausen. Tenker det er greit å forholde seg til dette særlig i begynnelsen (vil jo bli godt likt og "følge reglene"), og i tillegg skal jeg jobbe en del på samme sted som kollegaer og derfor kan jeg heller ikke snike meg til å spise, hvis du skjønner. 

Kaffe skal jeg få i meg uten problemer, det drikker jeg som regel så tidlig uansett :) Men likevel blir jeg alltid sulten rundt kl 9. Kan jo prøve å få i meg banan, yoghurt, nøtter eller lignende før jobben starter kl 7.30, men kan aldri se for meg at så lite mat holder helt til kl 11-12. Jeg trener mye og er vant til store måltider, så sånne "fuglemåltider" holder sjeldent mer enn 1-2 timer :(

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min jobb er også i helsevesenet. Har fått beskjed om at spising må holdes til før jobb og i pausen. Tenker det er greit å forholde seg til dette særlig i begynnelsen (vil jo bli godt likt og "følge reglene"), og i tillegg skal jeg jobbe en del på samme sted som kollegaer og derfor kan jeg heller ikke snike meg til å spise, hvis du skjønner. 

Kaffe skal jeg få i meg uten problemer, det drikker jeg som regel så tidlig uansett :) Men likevel blir jeg alltid sulten rundt kl 9. Kan jo prøve å få i meg banan, yoghurt, nøtter eller lignende før jobben starter kl 7.30, men kan aldri se for meg at så lite mat holder helt til kl 11-12. Jeg trener mye og er vant til store måltider, så sånne "fuglemåltider" holder sjeldent mer enn 1-2 timer :(

Spiser mere til vanlig jeg også, men akkurat før dagvakter er det helt håpløst. Trener selv 5-7 ganger i uka, så jeg trenger absolutt mat :)

Hva om du tar med deg f.eks nøtter og en banan som du spiser under morgenrapporten da? Kanskje ikke første dag på jobb liksom, men det burde ikke by på noe problemer. Og, hva om du prøver å drikke et glass drikkeyoghurt før du drar hjemmefra? Det vil gi litt påfyll til kroppen selv om det ikke er et optimalt måltid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Spiser mere til vanlig jeg også, men akkurat før dagvakter er det helt håpløst. Trener selv 5-7 ganger i uka, så jeg trenger absolutt mat :)

Hva om du tar med deg f.eks nøtter og en banan som du spiser under morgenrapporten da? Kanskje ikke første dag på jobb liksom, men det burde ikke by på noe problemer. Og, hva om du prøver å drikke et glass drikkeyoghurt før du drar hjemmefra? Det vil gi litt påfyll til kroppen selv om det ikke er et optimalt måltid. 

Ja, jeg tror det er et møte eller noe før selve jobbingen begynner, så tenkte på at jeg kanskje kan spise litt lydløst da. Særlig gjelder det i helger når jeg må sykle til jobb (går ikke busser tidlig nok), og ikke har anledning til å spise på veien, som jeg kan gjøre når jeg tar buss. 

Men som deg tenker jeg at jeg ikke skal spise på det første morgenmøtet :P Har ikke fått fast kontrakt (kun vikarstilling et gitt tidsrom), og vil derfor prøve å bli best mulig likt slik at jeg er en av de heldige som får fortsette etter vikarperioden.

Kan da evt. spise yoghurt før jeg drar og kanskje en banan og et par never nøtter mens jeg skifter, og prøve å holde ut til lunsjen. Ingen dør jo av å gå sulten en stund, men håper bare ikke det går utover konsentrasjonen og humøret. Tusen takk for alle tips :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror det er et møte eller noe før selve jobbingen begynner, så tenkte på at jeg kanskje kan spise litt lydløst da. Særlig gjelder det i helger når jeg må sykle til jobb (går ikke busser tidlig nok), og ikke har anledning til å spise på veien, som jeg kan gjøre når jeg tar buss. 

Men som deg tenker jeg at jeg ikke skal spise på det første morgenmøtet :P Har ikke fått fast kontrakt (kun vikarstilling et gitt tidsrom), og vil derfor prøve å bli best mulig likt slik at jeg er en av de heldige som får fortsette etter vikarperioden.

Kan da evt. spise yoghurt før jeg drar og kanskje en banan og et par never nøtter mens jeg skifter, og prøve å holde ut til lunsjen. Ingen dør jo av å gå sulten en stund, men håper bare ikke det går utover konsentrasjonen og humøret. Tusen takk for alle tips :)

I helgene så er det ofte roligere på sykehjem/institusjoner :) Særlig på dagvaktene. Der jeg jobber så har f.eks ikke de eldre dusjedager på helg. Mange av de eldre sover lengre  på søndager også. Ingen planlagte aktiviteter heller. Så på helg vil du nok få bedre tid til å spise noe på morgenen etter at du kommer på jobb. Jeg bruker å spise endel avokado før vi begynner med morgenstell/under morgenrapporten. Deler en avokado i to og tar på litt pepper. Lydløst, lukter ikke og metter godt. Og sunt. 

Energibarer er også en mulighet. Blir nok litt dyrt i lengden, men jeg har sett mange oppskrifter på hvordan du kan lage de selv. 

Gratulerer med ny jobb forresten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, skruf skrev:

I helgene så er det ofte roligere på sykehjem/institusjoner :) Særlig på dagvaktene. Der jeg jobber så har f.eks ikke de eldre dusjedager på helg. Mange av de eldre sover lengre  på søndager også. Ingen planlagte aktiviteter heller. Så på helg vil du nok få bedre tid til å spise noe på morgenen etter at du kommer på jobb. Jeg bruker å spise endel avokado før vi begynner med morgenstell/under morgenrapporten. Deler en avokado i to og tar på litt pepper. Lydløst, lukter ikke og metter godt. Og sunt. 

Energibarer er også en mulighet. Blir nok litt dyrt i lengden, men jeg har sett mange oppskrifter på hvordan du kan lage de selv. 

Gratulerer med ny jobb forresten :)

Tusen takk :) Greia er at jobben min ikke er på en spesifikk institusjon, men vi drar også en del rundt hjem til folk og også på andre institusjoner. Så derfor passer det seg ikke å spise utenom i pausen, da vi er innom "hovedinstitusjonen" for lunsj. Så jeg må bare prøve å gjøre det beste ut av det, både i hverdag og helg :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) Greia er at jobben min ikke er på en spesifikk institusjon, men vi drar også en del rundt hjem til folk og også på andre institusjoner. Så derfor passer det seg ikke å spise utenom i pausen, da vi er innom "hovedinstitusjonen" for lunsj. Så jeg må bare prøve å gjøre det beste ut av det, både i hverdag og helg :)

Ah, sånn ja! Da er det nok best å spise noe som gir energi, som ikke bråker eller lukter under morgenrapporten :) Vil nok gå seg til når du blir mere husvarm i jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Når spiser du middag/det siste måltidet for dagen? Kan du spise det tidligere? Kanskje det gjør deg klar for tidligere frokost?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Pringle skrev:

Når spiser du middag/det siste måltidet for dagen? Kan du spise det tidligere? Kanskje det gjør deg klar for tidligere frokost?

Det trenger ikke ha betydning for manglende matlyst om morgenen. 

Jeg spiser siste måltidet kl 16.30 (middag), likevel så klarer jeg ikke mat før noen timer etter at jeg har stått opp om morgenen. Uansett hva. Det vokser i munnen på meg, og jeg brekker meg. 

Edit;

Har alltid vært sånn, helt fra jeg var lita. I følge pappa så kunne jeg bruke 1 time på ei brødskive (måtte spise frokost før skolen). 

Ene datteren min er likedan. Mens den andre datteren min må ha mat straks hun står opp. Humørbarometeret er på bunn før hun får spist mat. 

Endret av skruf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, skruf skrev:

Ah, sånn ja! Da er det nok best å spise noe som gir energi, som ikke bråker eller lukter under morgenrapporten :) Vil nok gå seg til når du blir mere husvarm i jobben. 

Ja, jeg får presse ned banan, nøtter, yoghurt før 7.30 de første vaktene, så kanskje prøver jeg meg under morgenmøtet etter hvert som jeg er mer husvarm :) Så håper jeg at jeg holder fram til lunsj uten at det går utover arbeidskapasiteten min. 

7 minutter siden, Pringle skrev:

Det varierer veldig. Spiser jeg tidlig middag (14-15) må jeg ha kveldsmat, men spiser jeg senere middag (18-20) kan jeg greie meg med bare litt nøtter før leggetid (for å unngå å våkne sulten om natten). Greia er at hvis jeg spiser siste måltid for dagen lenge før leggetid, greier jeg ikke å sove natta gjennom uten å måtte stå opp og spise pga. at jeg er skrubbsulten. Blir så irritert over hvordan kroppen min oppfører seg noen ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Før du tar med nøtter på jobb. Finn ut om noen der er allergisk mot nøtter. Noen (slik som meg) tåler ikke at andre spiser det i samme rom eller kort tid før de treffer den allegiske. 

Anonymkode: 334ab...f22

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du venner deg til å spise første måltid i lunsjtider så går det sannsynligvis helt fint. Du blir nok sulten de første dagene, så blir kroppen vant til det. Spis mer på kvelden for å kompensere.

Hvis du MÅ ha noe næring så støtter jeg forslaget om kokosa (eller usalta smør) som du mikser inn i en kopp kaffe. Da holder du deg mett en god stund.

Anonymkode: b216b...16f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står opp 05:30, og har lunsj kl 11:30. Jeg spiser rett og slett ikke noe før lunsj, jeg. Kaffe og vann holder i massevis frem til lunsj. 

Jeg har vel ikke spist frokost i ukedagene på omtrent 10 år. Før det spiste jeg frokostblanding med yoghurt, som jeg gjorde klar kvelden før og hadde i kjøleskapet til morgenen etter. 

Anonymkode: 71cd5...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...