Gå til innhold

Ungdom og rotete rom..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det for dere at ungdommene har ryddige rom.

Hvor mange kamper har dere med barna angående dette?

Føler det blir et evig mas ang.ryddig.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det viktig at rommet ser OK ut sånn at skitne klær og glass osv. faktisk blir tatt ut og puttet der det hører hjemme. Dette er endel av vanlig læring i at hygiene er viktig også med tanke på rommene man oppholder seg i.

Hjemme hos oss MÅ hver enkelt rydde opp etter seg selv, og rommet skal være OK. Det vaskes og ryddes helt ordentlig hver fredag, men skal i tillegg se OK ut hver eneste kveld. Og ja, min datter blir 14 i år så jeg skal love deg at dette ikke gjøres av seg selv uten noen kommentarer.

MEN, det går stort sett greit nå siden hun er klar over dette selv, og vet at det får konsekvenser hvis dette ikke holdes. Da mister hun noe av lommepengene sine, og blir det ekstremt så forsvinner internett også.

• Liker 2
Skrevet

Rommene sine får de styre med selv. Jeg prøver etter beste evne å overse rotet, orker ikke krangle om det. 

Jeg er streng på at hvis de tar med kopper og asjetter inn så skal det ikke hope seg opp. De får bære det ut og sette det i oppvaskmaskinen hver kveld. Søppel skal også ut. Men akkurat det trenger jeg ikke mase om, de spiser egentlig aldri på rommene sine, og brukte glass tar de med ut igjen. Tror det har blitt en vane at de tar det med ut hver kveld før sengetid. 

Og, jeg plukker ikke opp møkkete klær. Vil de ha klærne sine vasket så skal klærne legges i skittentøykurven. Hvis de ikke gidder det så blir det verst for dem når de ikke har rene klær å ha på seg. 

Men akkurat rotete rom har jeg et avslappa forhold til. Det er de som bor på rommene sine. Jeg lukker bare døra. 

• Liker 6
Gjest Magnifiq
Skrevet

Her må det være strøkent en gang i uken når vaskedamen kommer. Ellers blir det ikke vasket. Gidder ikke mase... 

AnonymBruker
Skrevet

Må være ryddig en gang i uken. Ellers maser jeg lite om det, bare lukker døren ;) Innimellom må jeg be han ta en runde der inne, hvis det hoper seg litt for mye opp ;) 

Anonymkode: 74329...9be

Skrevet

Ryddes ved å lukke døren. Tenåringen tar en sjau iblant på eget initiativ, noen ganger etter påtrykk. Vi bryr oss om servise, mat/søppel og håndklær, og at rent og skittent ikke skal blandes i en haug på gulvet. Ellers trenger det ikke å se presentabelt ut til enhver tid. 

Skrevet

Det maser jeg lite om.  Det er greit at de har et fristed synes jeg.

Unntak er søppel, matrester og gjenstander som hører til på kjøkkenet. 

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
2 timer siden, Calleia skrev:

Jeg prøver å gi Beng i hvordan rommet ser ut, ( etter årelang kamp....) men det er ikke lett. Skjønner ikke at hun orker å ha det slik. Nå har jeg ikke mast på lenge og det ser ut som Aleppo der inne.... Merkelig nok så er alt i skuffer og skap i en militær orden. Problemet er at nesten alt av klær kan bo på gulvet i månedsvis før det kommer seg i en skuff eller et skap.. 

Men hun mener nåpå at når hun blir voksen så kommer det til å se strøkent ut hos henne. 

Skrevet
20 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg prøver å gi Beng i hvordan rommet ser ut, ( etter årelang kamp....) men det er ikke lett. Skjønner ikke at hun orker å ha det slik. Nå har jeg ikke mast på lenge og det ser ut som Aleppo der inne.... Merkelig nok så er alt i skuffer og skap i en militær orden. Problemet er at nesten alt av klær kan bo på gulvet i månedsvis før det kommer seg i en skuff eller et skap.. 

Men hun mener nåpå at når hun blir voksen så kommer det til å se strøkent ut hos henne. 

Sånn var det her til eldste også, gulvet var så dekket av klær og bøker at hun hadde laget seg en sti fra døra og bort til senga. Nå har hun flyttet for å studere, bor i kollektiv og hun har det ryddig og fint :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Velger mine kamper med omhu...Ikke lett å ha to tenåringsdøtre i hus ;)

Hender jeg ymter frem om rydding på rommene, men maser ikke om det. Det jeg derimot krever, er at de holder orden etter seg i resten av huset og at ting ikke flyter. Alt som tas inn på rommet av tallerkner og kopper skal tas ut igjen og settes i oppvaskmaskinen.

De vet også at skitne klær ikke kryper inn på vaskerommet av seg selv, så bærer de det ikke ut og sorterer det i rett kurv, så vasker jeg ikke klærne deres. 

Tror de begge klarer å se at det ikke er særlig gøy å ha med seg venner hjem når rommene ser bomba ut. Det er kjekkere å ha venner med seg på rommet enn å sitte nede i stua mens jeg er der :P 

Anonymkode: ab8b9...96d

Skrevet (endret)

.

Endret av Tahini
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvorfor jeg leste denne tråden, når jeg kun har barneskolebarn, men ser jeg har noe å gleder meg til :P

Anonymkode: 99dc3...ef0

Skrevet
4 timer siden, skruf skrev:

Sånn var det her til eldste også, gulvet var så dekket av klær og bøker at hun hadde laget seg en sti fra døra og bort til senga. Nå har hun flyttet for å studere, bor i kollektiv og hun har det ryddig og fint :) 

Ah, det var godt å høre... Min fortsatt hjemmeboende 20-åring er heeelt ekstrem, hadde mistet helt troa på hvordan det kommer til å se ut i fremtidig hybel/leilighet😞 Men det er håp, altså? Herlig å høre! Jeg lukker bare døra jeg nå, orker rett og slett ikke å forholde meg til det rommet...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er ikke lenge siden jeg var "ungdom". Var relativt ryddig, men hadde perioder med mye rot (på eget rom!). Min mening er at ungdommer får ha det så ryddig eller rotete som de vil på sitt eget rom. Fellesområdene hadde jeg vært strengere på. Hadde vært tydelig på at fellesområdeme er noe alle i husstanden har ansvar for når det kommer til rydding og hygiene. 

Endret av veraa94
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært litt fleksibel. Dersom ungdom har en travel periode med eksamener og diverse så ville jeg nok ikke krevd at rommet skulle ryddes hver uke. :) 

Anonymkode: 755c0...d6f

Skrevet

Så lenge det ikke ligger ting og råtner der, så bryr jeg meg ikke. Deres rom, deres rot. Aldri skjønt poenget med å blande seg. 

Skrevet

Jeg gir blanke faen, for å si det rett ut. Hun bestemmer selv, og ingen klær blir vasket hvis de ikke kommer i skittentøyskurven. Hun blir drit flau når hun har gjester. Har andre kamper som er hundre ganger viktigere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Calleia skrev:

Evig mas om rydding er bortkastet energi. De får rydde og vaske, bytte på senger og lufte når det behager dem. Men minst en gang hver 14. Dag, ble vi enige om i familieråd. 

Dere får avtale familieråd og ta opp ting som middagsplanlegging for kommende uke, plikter og avtaler m.m. når ny uke starter. Vi har 30 minutter hver mandags kveld. Bruker kanskje 20 minutter. Da er ukehandleliste skrevet, og ukeplanen ført. Mas utover i uken er skjelden eller aldri nødvendig. Det blir krysset av på ukeplanen når ting er utført og av hvem. 

Anonymkode: f9325...be1

Gjest ricecrispies
Skrevet

Søppel og oppvask må ut,og skal klær vaskes må de på vaskerommet.

Ellers lukker vi bare døra 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...