Gå til innhold

Angrer du på ikke å ha stilt opp?

Gjest 007_008_007

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007

Jeg satt en dag og surfet på nettet da jeg kom over en artikkel om mobbing blant unge. Tankene mine vandret tilbake til ungdomstiden og folk som jeg så ble mobbet av andre. Må si at jeg ble trist over ikke å ha stilt opp for en medelev på ungdomsskolen. Det var en jente som ikke var som de andre, det vil si at hun hadde sin klesstil og særegenheter. Men hun mobbet ingen og var mye stille. Hun ble mobbet av guttene for ting som jeg ikke skjønte noe av den gangen. Denne personen var naboen og bodde noen oppganger unna i borettslaget. Etter noen år traff jeg henne og praten gikk løs. Jeg fikk inntrykk av at det var en utrolig skarp og intelligent person som kunne mye om historie og politikk. Hun betrodde seg til meg for fortalte at hun hadde bipolar lidelse i tillegg til en vanskelig oppvekst. 

I dag er jeg litt lei meg for at jeg ikke stilte opp for denne personen. Men tenker samtidig at ungdomstiden/tenårene er sårbar tid og man forsøker å finne ut hvem man er, hva man vil og ønsker osv. Da er man kanskje mer opptatt av å høre til i en gruppe og helst ikke være outsider. Der jeg står nå i dag har jeg lært en del ting gjennom livet og frykten for å ta opp kampen mot urettferdighet er ikke stor lenger. 

Har dere opplevd noe liknende der dere i ettertid tenker at dere burde ha stilt opp eller tatt til motmæle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du angrer med utleverer henne her? Hva om hun kjenner seg igjen i spesiell klesstil,mobbet av gutta,smart og bipolar?

Anonymkode: 3c727...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du angrer med utleverer henne her? Hva om hun kjenner seg igjen i spesiell klesstil,mobbet av gutta,smart og bipolar?

Anonymkode: 3c727...fcc

Prøver du å være morsom? Tenkt litt før du kommenterte?

Jeg har:
- ikke skrevet hvor i landet dette skjedde. For det vi vet kunne det vært et annet land
- mange har biploar lidelse
- mange har opplevd mobbing
- jeg navngir ingen, verken meg selv eller vedkommende
- det står ingenting om navnet på skolen
- mange bor i borettslag
- mange har spesiell klesstil uten at det er gjenkjennbart hvem det dreier seg om
- jeg har ikke angitt spesifikk alder
- mange er smarte og gode i historie

Dette er bare noe av det jeg kommer på som ikke bryter med personvernet. Skulle man fulgt din logikk så kan jo ingen tråder opprettes på KG fordi det er gjenkjennbart. Det stor sjanse for at flere kan kjenne seg igjen til tross for generelle beskrivelser, men da er det vel ikke min feil?

Jeg stilte et spørsmål. Kan du ikke svare på det så la være å skrive.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig, nei. Jeg vet jeg burde stilt opp for en kollega for en del år tilbake siden, men siden jeg også var et av ofrene under omstendighetene fant jeg ut at det å være ego i denne situasjonen lønte meg best. Og jeg angrer ikke. Grunnen er at jeg har erfart litt for mange ganger at de du stiller opp for, stiller ikke opp for deg tilbake. 

En annen kollega tok jeg hele støyten da hun ble mobbet på arbeidsplassen. Da vi endte opp i overnevnte omstendigheter stakk hun med halen mellom beina og mente alle fikk skylde på seg selv ved mobbing og trakassering. 

Anonymkode: 2f187...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn ikke opplevd så mye at andre har blitt mobbet. Var noen få ganger i vennegjengen en annen jente og jeg som var de utsatte, fordi vi var det svakeste leddet i vennegjengen. Sa ifra noen få ganger, men ellers var jeg et offer selv så det var ikke mye jeg kunne si og gjøre uten å måtte betale dyrt for det, og jeg hadde det fælt fra før av.

Angrer ikke på noen ting. 

Edit; Kom faktisk på at en jente på trinnet en gang ble mobba av alle andre på trinnet. Vennegjengen min tok henne inn. Etter noen dager angra vi sterkt fordi vi så hva slags person denne jenta var. Herregud vi fikk gjennomgå av de andre på trinnet! Jeg og bestevenninna mi trakk hos elt unna og lot de andre bli igjen siden de ønska det så sterkt. Fy faen, den jenta var bare helt utrolig, verre menneske skal man lete lenge etter! Angrer faktisk på at jeg så mye som prøvde å hjelpe den jenta.

Endret av Spiteful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg angrer ikke:)

Stilte opp for ei for ikke så lenge siden, da jeg så at hun ble utstøtt. Og etter å ha fått opp selvtilliten hennes, så hoppet hun over til fienden. Hvem tror dere satt igjen som mobbeoffer da?

Denne erfaringen får bli av den siste, for sleipere menneske har jeg aldri vært borti før. Det er faktisk en grunn til at noen blir frosset ut, har jeg innsett. De har ikke bestått den sosiale kvalitetskontrollen, og blir utstøtt. Og den som støtter dem, blir selv plaget. Urettferdig, ja.

Tror en bør tenke seg om to ganger før en blander seg inn og hjelper noen:) Se an personen en god stund først, før du velger å gripe inn. Jeg var den dumme som ikke gjorde dette, for mobbeofferet var og er en psykopat som i dag har fått tilbake makten sin...  Det løgnaktige beistet skulle de bare ha tatt knekken på for lenge siden.

Anonymkode: e7cc9...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg gikk på skolen opplevde jeg så mye mobbing at jeg neppe var i en posisjon til å ta noen andre under vingen. På vgs gjorde jeg imidlertid dette, og av dette lærte jeg en ting; ting er aldri, aldri som de ser ut. Folk er gjerne ikke så giret på å være ærlige om sine svake sider(både til andre og seg selv), og gjør de utroligste ting for å skjule dem. Noe som forsåvidt er ganske naturlig ting å gjøre for å beskytte seg selv og noen ganger personer rundt seg.

Anonymkode: 4c25e...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...