Gå til innhold

Hvorfor har leger høyere selvmordsrate enn andre yrker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan være årsakene til dette?

Anonymkode: 0c6c9...9b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

link?

Anonymkode: d42f6...9bb

AnonymBruker
Skrevet

En legevenninne fortalte meg en gang at mange leger tok selvmord i fred og ro og smertefritt på kontoret sitt med anestesiutstyr. Leger har tilgang på medisiner og utstyr som gjør at gjennomføringsevnen kan være mye større enn generelt i befolkningen? Jeg vet ikke.

Ellers er legeyrket et yrke med mye psykisk påkjenning i ulike former. Det er nok også en faktor.

Anonymkode: 65f6f...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye stress? Lav terskel for feil? 

Anonymkode: 40bb8...069

AnonymBruker
Skrevet

Kan denne tråden flettes med denne?

Anonymkode: 3d453...68a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En legevenninne fortalte meg en gang at mange leger tok selvmord i fred og ro og smertefritt på kontoret sitt med anestesiutstyr. Leger har tilgang på medisiner og utstyr som gjør at gjennomføringsevnen kan være mye større enn generelt i befolkningen? Jeg vet ikke.

Ellers er legeyrket et yrke med mye psykisk påkjenning i ulike former. Det er nok også en faktor.

Det er klart de har større gjennomføringsevne enn befolkningen generelt med den tilgangen. De fleste andre må benytte seg av brutale og ofte mislykkede forsøk. 

Når det gjelder utvikling av rusproblemer så har jo det med personlighet å gjøre. Uten å underkjenne psykisk påkjenning i jobben. Må være veldig tøft å ha gjort en tabbe, selv om sånt skjer, spesielt for en lege som må ta ansvaret.

Må være greit å kunne ta den avgjørelsen selv også, hvis man får en alvorlig uhelbredelig sykdom og vet som lege hvilken vei det går.

Tragisk er det uansett.

Anonymkode: 93405...2ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forekommer så å si ikke mislykkede selvmordsforsøk hos leger. De har sikker kunnskap om hva som skal til.

Anonymkode: 40043...f29

Skrevet

De har jo tilgang på en fin måte å dø på med medisiner og de har kunnskapen. 

Tror mange fler hadde valgt selvmord om de hadde hatt muligheten til å sovne rolig inn og ikke måtte hoppe forran et tog feks

Skrevet

Leger har større innsikt i prognoser på sykdommer og ønsker nok ikke å gjennomgå det selv. Dessuten har de lov å skrive ut medisin til seg selv, hadde det for noen år siden iallefall. Da skriver de vel ut noen fine kombinasjoner av en pillemikstur til seg selv og avslutter livet i ro og mak.

For en del år siden var det en veterinær som tok livet sitt med narkosemiddel til dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, de driver vel ikke med det "rop om hjelp" greiene som andre holder på med, hvis de først tenker å ta livet sitt så vet de hva som skal til. Men jeg tror også det handler om høyt arbeidspress, høye forventninger til seg selv, høye krav fra samfunnet, store konsekvenser hvis du gjør feil, og ikke minst kan du stole på at Tv2 smører deg utover forsiden så kjapt de kan. Bare se på den saken om hjertepasienten fra Bergen, 3000 pasienter uten feil, så blir det komplikasjoner hos 1 og da er tv2 på plass sporenstreks. Komplikasjonsrate på 0,3 promille er faktisk veldig bra. 

Anonymkode: 94c3d...c6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, så vil det nok være enklere å fullføre et selvmord for en lege pga tilgang på medisiner - altså kortere vei fra tanke til handling. En lege vet sikkert akkurat hvordan han/hun kan gi seg selv en smertefri død. Hos andre er det en mye lenger vei - etter at tankene begynner å melde seg for fullt, må man finne en plan for hvordan man skal gjøre det. Våpen, tau, overdose? Hvor skal det gjøres? Skal det foregå på natten eller dagen? Mange spørsmål. I denne planleggingsfasen avtar kanskje behovet for å ta selvmord. 

Anonymkode: accb8...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har hørt som årsaken til den høye selvmordsraten hos (kvinnelige) leger er fordi de tar virkelig inn over seg de feil de måtte gjøre. For mange er det å gjøre en stor feil på jobb kun snakk om penger. For leger dreier det seg om liv på samvittigheten. Mane glemmer at leger (som så mange andre yrker) er mennesker, og ingen er ufeilbarlige uansett hvor mye de ønsker. At de har lett tilgang på utstyr eller medisiner til å gjennomføre er bare verktøyet, ikke årsaken.

Anonymkode: 5f99f...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...