Martha Stewart Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 Jeg har tenkt å prøve meg på å lage minipaier (mini quicher) og lurer på om jeg kan bruke muffinsformene mine i teflon i stedet for små paiformer? I boken Fingermat står det paiform, men ikke hvor stort hvert hull i en slik paiform er. Og hvis noen har en idiotsikker oppskrift på Quiche Lorraine (med bacon), så tar jeg i mot den med takk! :-)
Scheherazade Skrevet 16. desember 2004 #2 Skrevet 16. desember 2004 Jeg har iallfall laget paier i muffinsformene mine med stor suksess. Ble veldig bra faktisk. Tipper formene mine tar cirka halvannen desiliter.
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #3 Skrevet 16. desember 2004 Jeg har en nydelig oppskrift på quiche lorraine. Den lages opprinnelig ikke med bacon (det er for salt, og en quiche skal være ganske delikat), men hvis det er slik du liker den er det ingenting i veien for å bytte skinken med lik mengde stekt bacon (mange har også revet ost på, selv om det heller ikke er helt etter oppskriften). Quiche Lorraine 200 g hvetemel 1 ts bakepulver 100 g margarin 1 eggeplomme 1-3 ss melk 6 egg + 1 eggehvite 6 dl fløte skinke i terninger (jeg bruker to pakker hamburgerrygg i skiver) 1¼ ts salt (bruker du bacon, ha i mindre salt) litt pepper Smuldre mel og smør. Bland til en myk deig. Kjevle ut i paiform og prikk bunnen. Hell i fyllet. Stek ved 225-250 grader i 40-50 minutter. Dekk med folie etter ca 10 minutter.
Martha Stewart Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2004 Takk Arkana! :-) Så deigen skal ikke legges kaldt og bunnen skal ikke forstekes?
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Nei, den kjevles ut med en gang og stekes sammen med fyllet. Så egentlig ganske raskt å lage (bortsett fra steketiden, men da kan man jo gjøre noe annet). Den smaker forøvrig nesten enda bedre kald. Jeg anbefaler at den får hvile i allefall 10-15 minutter før den serveres, så den får "satt seg" litt, og ikke er så glovarm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå