Gå til innhold

Tips til spennende by i Europa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi er en gjeng som hver høst tar en langhelg i en by. Vi har allerede vært i:

London

Dublin

Paris

Roma

Barcelona

Budapest

Tallinn

Riga

Stockholm

København

Barcelona

Nice

Krakow

Gdansk

Berlin

Det må være en by som har litt å by på med gode restauranter og litt shopping. Ellers er vi åpne, men ønsker tips!

Anonymkode: c70d2...95e

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det første jeg legger merke til er at dere har gjort mye "klassisk", men få banebrytende/utradisjonelle destinasjoner. Uten å ha tenkt for mye på det ville jeg foreslått steder som Edinburgh, Cork, Reykjavik, Lyon, Bath (fly til Heathrow + buss i to timer), Verona osv. Det disse har til felles er at de alle er små nok til at de blir oversett til fordel for andre, mye større eller mer kjente byer i nærheten/samme land, men samtidig har de noe distinkt og eget å by på. De fleste av de kan du fly til, et par av de må du nok ta buss/tog til. Velg Reykjavik for noe annerledes i Norden, Bath for en historisk velbevart og elegant by samte fine dagsturer, Verona for en liten bit oversett Italia og nærheten til et flott vindistrikt, Cork for puber og hyggelige folk, Lyon for mat, mat, mat og Edinburgh fordi dere ennå ikke har vært i Skotland!

Endret av Overrasket
Skrevet (endret)
På 28.3.2017 den 20.46, Overrasket skrev:

Det første jeg legger merke til er at dere har gjort mye "klassisk", men få banebrytende/utradisjonelle destinasjoner. Uten å ha tenkt for mye på det ville jeg foreslått steder som Edinburgh, Cork, Reykjavik, Lyon, Bath (fly til Heathrow + buss i to timer), Verona osv. Det disse har til felles er at de alle er små nok til at de blir oversett til fordel for andre, mye større eller mer kjente byer i nærheten/samme land, men samtidig har de noe distinkt og eget å by på. De fleste av de kan du fly til, et par av de må du nok ta buss/tog til. Velg Reykjavik for noe annerledes i Norden, Bath for en historisk velbevart og elegant by samte fine dagsturer, Verona for en liten bit oversett Italia og nærheten til et flott vindistrikt, Cork for puber og hyggelige folk, Lyon for mat, mat, mat og Edinburgh fordi dere ennå ikke har vært i Skotland!

Endret av QueRilja
  • Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
33 minutter siden, QueRilja skrev:

Takk for gode tips! Ja, det er 12 mennesker som skal tilfredsstilles, så det har blitt litt minste motstands vei, om du skjønner. Tar med meg dine tips. Har selv vært i Edinburgh, Reykjavik og Verona, men Lyon virker som en spennende by å selge inn! Gjengen er glad i god mat. Og Bath har jeg tenkt på, men hadde helt glemt! :)

Lyon er for min smak den mest perfekte byen Frankrike har å by på. De lokale bouchons (spisesteder med kun tradisjonell, lokal mat), gamlebyen, vindistriktene for beaujolais nord for byen ... den er ikke for stor, og mange turister overser byen helt. 

Bath er en moderne, engelsk småby mot et bakteppe av arkitektur som ikke har endret seg siden sent på 1700-tallet. Med andre ord veldig pittoresk. Dagsturer omfatter f.eks. Stonehenge og lokale landsbyer. Jeg er usikker på om det er det beste stedet i England for god mat, men det er massevis av flotte puber og uavhengige pizzasteder, kaffebarer osv. Shoppingen tror jeg også er grei for en kort tur. Og jeg har aldri hørt skandinavisk der!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med byer i Belgia eller Nederland? Amsterdam, for eksempel, er vakker og det skjer mye der.

Anonymkode: c6bcb...e94

Skrevet
11 timer siden, Overrasket skrev:

Lyon er for min smak den mest perfekte byen Frankrike har å by på. De lokale bouchons (spisesteder med kun tradisjonell, lokal mat), gamlebyen, vindistriktene for beaujolais nord for byen ... den er ikke for stor, og mange turister overser byen helt. 

Bath er en moderne, engelsk småby mot et bakteppe av arkitektur som ikke har endret seg siden sent på 1700-tallet. Med andre ord veldig pittoresk. Dagsturer omfatter f.eks. Stonehenge og lokale landsbyer. Jeg er usikker på om det er det beste stedet i England for god mat, men det er massevis av flotte puber og uavhengige pizzasteder, kaffebarer osv. Shoppingen tror jeg også er grei for en kort tur. Og jeg har aldri hørt skandinavisk der!

Husker ikke shoppingmulighetene (er en god del år siden jeg var i Bath). Men hvis man ikke skulle finne shoppingen tilfredstillende, så er det jo ikke lange turen inn til Bristol, en dag for å gjøre unna shopping.

Enig i at Bath er en veldig koslig by, med en flott Abby mitt i sentrum.

Gjest ClickB4it
Skrevet

Wien, Zürich og Genève er alle verdt et besøk. Dessuten støtter jeg forslaget om Lyon!

Gjest Overrasket
Skrevet
1 time siden, Kjetil E skrev:

Husker ikke shoppingmulighetene (er en god del år siden jeg var i Bath). Men hvis man ikke skulle finne shoppingen tilfredstillende, så er det jo ikke lange turen inn til Bristol, en dag for å gjøre unna shopping.

Enig i at Bath er en veldig koslig by, med en flott Abby mitt i sentrum.

Jeg er ikke så god på shopping generelt, jeg bruker sikkert 5 minutter i måneden på det. Men Bath har jo i de senere årene bygget opp et slags utendørs handlesenter nede ved jernbanen, med bl.a. North Face, H&M, Debenhams osv, og gågaten har fått Primark (jeg hadde selv aldri satt mine ben på Primark, men jeg har lært av KG at andre går der). I tillegg har man jo de mindre engelske/lokale kjedene og uavhengige butikker. Det er bl.a. en flott bokhandel på toppen av handlegatene. Så ligger jo outletsenteret Clarks Village en dagstur unna. Så jeg tror shoppingen er greit altså, uten at jeg er noen ekspert. 

Skrevet

Kjempefornøyd med alle de gangene jeg har vært i Vilnius! Det er en svært vakker by med mye kultur, god mat og gode muligheter for shopping og sightseeing! I tillegg er prisnivået svært gunstig! Stortrives der. 

Sist hadde vi en firedagers tur med hotellopphold, spa, inngang til museer samt privatsjåfør til under 2000 per skalle. Shopping og mat kom i tillegg, men slapp unna med rundt 500 per hode for treretters middag med drikke. Veldig hyggelig. 

Synes byen er desidert vakrest i april/mai - men sommermånendene er også nydelige. 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.3.2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi er en gjeng som hver høst tar en langhelg i en by. Vi har allerede vært i:

London

Dublin

Paris

Roma

Barcelona

Budapest

Tallinn

Riga

Stockholm

København

Barcelona

Nice

Krakow

Gdansk

Berlin

Det må være en by som har litt å by på med gode restauranter og litt shopping. Ellers er vi åpne, men ønsker tips!

Anonymkode: c70d2...95e

Mange steder å velge i da:

Her er noen tips.

Manchester, Madrid, Athen, Wien, Beograd, Warzava, Mucnhen, Hamburg, Praha, Glasgow, Edinburgh, Milano, Helsinki, St.Petersburg, Moskva, Thesaloniki, Sarajevo, Zagreb, Split, Buckuresti, Sofia.

Anonymkode: 041fe...e18

Skrevet

Mine favorittbyer er St. Petersburg, Malaga og Amsterdam. Fantastiske byer alle tre!

• Liker 1
Skrevet

Amsterdam og Istanbul! 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎29‎.‎03‎.‎2017 den 11.10, TML0802 skrev:

Kjempefornøyd med alle de gangene jeg har vært i Vilnius! Det er en svært vakker by med mye kultur, god mat og gode muligheter for shopping og sightseeing! I tillegg er prisnivået svært gunstig! Stortrives der. 

Sist hadde vi en firedagers tur med hotellopphold, spa, inngang til museer samt privatsjåfør til under 2000 per skalle. Shopping og mat kom i tillegg, men slapp unna med rundt 500 per hode for treretters middag med drikke. Veldig hyggelig. 

Synes byen er desidert vakrest i april/mai - men sommermånendene er også nydelige. 

Vilnius:hjerter_rundt:

Anonymkode: 902b5...e3e

Skrevet

Utrecht er kjekkere en AMS

Skrevet (endret)

@

Endret av QueRilja
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...