AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 Begynte å trene for ca 1 mnd siden og var veeeeldig utrent. Var vel i bevegelse sist gang når jeg gikk på ungdomsskolen og nå er jeg i 20-årene Kan også legge til at jeg er overvektig og på vei ned i vekt. Treningen i seg selv går veldig bra og jeg trener nå 4-5 ganger i uka, men så har det oppstått et veldig merkelig problem: jeg hovner opp i fingrene når jeg går på tredemølla. Jeg går ikke så veldig fort da jeg er litt redd for knærne mine nå som jeg er ganske tung (rundt 80 kg fordelt på 164 cm). De går tilbake til normal størrelse ca 1 time etter trening, så det gir seg jo igjen, men det er fryktelig plagsomt. Kan nesten ikke bøye fingrene etterpå og matlaging kan jeg bare glemme Er det noen som har opplevd det samme eller vet hva dette kommer av? Litt redd for at det kan være noe galt Anonymkode: e6d92...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 Mest sannsynlig kommer det av økt blodforsyning til kapilærene. Ville ikke tenkt noe mer på dette om du ikke har andre symptomer. Det er lett å bli var på uvanlige kroppslige fenomener når man begynner med en aktivitet kroppen ikke er vant med, men at du har begynt å trene er fantastisk for helsen din, så stå på! Anonymkode: 3c0b2...148 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 Jeg opplever også dette når jeg er ute og går og det er rett og slett tyngdekraften som gjør at blodet ikke like enkelt strømmer tilbake igjen fra kapillærene i ekstremitetene når hjertefrekvensen øker. Ingenting farlig, bare skikkelig plagsomt! Anonymkode: f14aa...3b1 1
Snabeltann Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 (endret) Jeg også! Tror ikke det har noe med overvekt å gjøre. Jeg tok laktattest for noen mnd siden -første stikket i fingrene måtte han presse ut blod -de neste bare fosset det ut og dryppet så jeg måtte løpe med papir i hånda. Det strømmer nok mer blod ut i fingrene når du er i aktivitet. Og i kroppen generelt -har du ikke sett at du får større blodårer på beina og armene også? Ikke farlig -men vanlig tror jeg :-) Endret 28. mars 2017 av Snabeltann Edit
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 Takk for svar dere! Nå ble jeg veldig beroliget. Har ikke lagt merke til større blodårer eller noe annet nei, bare det med hovne fingre. Da fortsetter jeg som vanlig med treningen min TS Anonymkode: e6d92...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 Kopi av spesialistuttalelse om mosjon og hevelse i fingre: "Hevelsen i fingrene på lange turer er en direkte følge av "tyngdeloven". Det vil si at trykket i samleårene (venene) i armene får et vedvarende øket trykk ved å henge ned når man går, samtidig som hjertet øker sitt pumpevolum p.g.a. den fysiske aktiviteten. Dette medfører at væske (vann) "presses" ut av de minste blodårene (kapillærene) og ender opp i bindevevet rundt leddene. Man føler at det "butter" litt imot når man skal knytte hendene under og etter en lengre tur. Fenomenet er litt mer komplekst når det gjelder ankler og føtter, men stort sett er det samme sak. Forholdet er således helt normalt. Forsøk neste gang å gå noen minutter med hendene løftet over hodet, samtidig som du knytter og åpner hendene endel ganger. Du vil merke at hevelsen forbausende raskt vil kunne avta." Anonymkode: 83f46...b68 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå