Gå til innhold

Straff av dyr

Ciara

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan straffer dere dyret deres når det gjør noe galt?

Jeg synes akkurat dette temaet er vanskelig. Min pus har en tendens til å leke litt heftig med hender og føtter, og vi har hele tiden sprutet på ham med en vannflaske for at han skal skjønne at det ikke er greit. Men nå har det blitt slik at han klorer litt borti oss når han vil ha oppmerksomhet og "action"... han vet han blir sprutet på, og akkurat det liker han ikke, men spenningen og kicket er nok helt midt i blinken :wink:

Hva gjør dere for å oppdra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine gjør som deg, de har en sprayflaske med vann som de bruker på katten når hun gjør noe galt, som f.eks. klatre i gardinene. Hun gjør det likevel, fra tid til annen, det gjelder bare å være konsekvent. Katten til foreldrene min klatrer i gardinene når hun vil ha oppmerksomhet. Da står hun først i vinduskarmen og mjauer sårt og hvis man ikke kommer og leker relativt raskt har hun klatret opp og lagt seg oppå gardinbrettet. Ganske morsomt egentlig, men jeg skjønner jo at de ikke gidder å hente fram gardintrappa i tide og utide og det er ikke alltid det passer å leke med henne heller.

Ikke straff dem i ettertid, da skjønner de ikke sammenhengen, straffen må skje der og da. Vi har heldigvis ikke trengt å bruke sprayflaske for vår katt, hun er uvanlig snill og oppfører seg som oftest veldig pent. Når hun gjør noe galt sier vi "nei!" høyt og tydelig og hun forstår godt hva det betyr! Det har vært nok til at hun f.eks. aldri klorer noe annet sted enn der hun får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe katten til foreldrene dine er som min katt, altså! Det er ganske komisk i blant. Tror nok ikke han kommer til å gi seg helt, for vi har vært konsekvente med spruteflaska helt siden vi fikk ham (og han er ett år nå). Men har ikke tenkt å slutte med spruteflaska av den grunn!

Pusen din hørtes jo eksemplarisk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kan du kankje skylde dere selv også? Har dere lekt med hender og føtter når dere har lekt med ham? Da tror han jo at det i såfall er lov å bruke klør på hud. Jeg lekte aldri med hendene når jeg lekte med katten min. Kanskje litt når jeg ertet ham litt, men ikke når vi lekte. Da hadde vi katteleker som vi kastet eller dro i snor. Og de fikk sikkelig gjennomgå. Da viste han at han kunne bruke alle kreftene sine på lekene og gjorde det. Hender var en del av kos og omsorg. En gang kom han i skade for å klore meg hardt/kraftig på hånden ved et uhell slik at jeg begynte å blø. Stakkar pus, han ple så perpleks og lei seg da han så blodet piplet ut av hånden min. Han forsøkte å gjøre det godt igjen ved å slikke og vaske såret mitt konstant. Jeg var nok mer reservert mot akkurat den hjelpen enn selve skaden :-).

Når han gjorde noe galt var det stort sett bare å si det til ham, og vise ham tydelig at jeg syntes han var irriterende eller dum med mitt eget kroppspråk. Tonefall og væremåte. Katter er jo ikke dumme heller, de og kommuniserer med kroppspråk og lyder i forskjellig toneleie.

Nå skal det muligens nevnes at pus var siamenser, og at det er en rase som går for å være både kommunikative og smarte. Tror nemmelig ikke katten til mamma og pappa hadde vært like grei å ha med å gjøre.... hahahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppelure - vi har nok kanskje lekt med hender ved et par anledninger. Vi er jo ikke perfekte :wink: Men vi har vært rimelig konsekvente på dette. Som sagt, han skjønner masse, og sier vi "Nei!" høyt til ham, så stopper ham. Men det er det å få han til å la være å begynne i det hele tatt som er vanskelig... jaja, vi får satse på at det synker inn til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sier "Nei!" så strengt vi bare klarer. Bruker ikke navnet, vi tenkte hun ikke skulle forbinde navnet med at vi var "sinte".

Har aldri brukt fysisk avstraffelse som knipsing, vann e.l. og katten er faktisk bedre oppdratt enn de fleste andre katter jeg kjenner. Hun går aldri på bordet eller kjøkkenbenken (jeg får fnatt av katter som gjør det), klorer ikke i gardiner eller på veggene.

Hmm... selvskryt er velskryt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...